Igår presenterade Instagram sina nya användarregler som kommer att träda i kraft 16 januari nästa år. Ägaren Facebook gick nyligen ut med att man ämnar börja dela information mellan sina olika tjänster, och Instagrams uppdatering av användarvillkoren ger oss nu en första inblick i vad det kommer att innebära.
Det nya användaravtalet innehåller flera punkter som har lett till starka reaktioner runt om i den digitala mediebranschen, och föga förvånande är det framför allt villkoren kring hur reklam kommer att presenteras som har fått många att höja på ögonbrynen. Nick Bilton, Tech-skribent på New York Times, var en av dem.
Ugh. Instagram is updating its Terms of Service. Look at Section 2, Rights, part 1 and 2. Facestagram. j.mp/R28tAw
— Nick Bilton (@nickbilton) December 17, 2012
I punkt två, under stycket ”Rights”, förkunnar Instagram att all användardata, så som bilder, platsdata och gillningar, kan komma att användas i reklamsyfte. Alla användare kan också komma att användas som annonspelare. En bild tagen på en strand eller ett hotell på en semesterort skulle exempelvis kunna komma att användas i en annons för en resebyrå som säljer resor dit.
Det innebär i förlängningen att möjligheten finns att individer som inte ens använder Instagram själva kan komma att figurera i reklam, då det räcker att någon av deras vänner lägger upp en bild på dem.*
Enligt den efterföljande tredje punkten så kommer reklamen heller inte alltid att vara uppmärkt som reklam. Det är något som, vilket Åsk Wäppling påpekar i ett blogginlägg på Adland, inte ens är laglig i stora delar av Europa.
Kommer detta då att leda till att många användare hoppar av tjänsten? Naturligtvis svårt att förutspå, men sannolikt så kommer nog ändringarna gå relativt obemärkt förbi många användare. I alla fall på kort sikt.
Men det finns förstås många som är upprörda. Användaren bakom Twitterkontot @InstaByeBye påstår sig exempelvis vara i färd med att bygga en tjänst där Instagram-användare enkelt kan ladda ner alla sina bilder, för att sedan kunna stänga sitt konto.
Det finns också de som passar på att peka finger åt gratistjänster som har annonser byggda på användardata som affärsmodell. Alexis C. Madrigal, Tech-redaktör på The Atlantic, menar på att det enklaste sättet att inte hamna i en situation där man måste välja bort en rolig tjänst av integritetsskäl är att undvika tjänster som inte tar betalt.
*Uppdaterat: @jocke påpekar att vi i Sverige skyddas av namn- och bildlagen, vilket gör att vi ska vara skyddade mot nämnt scenario.
Uppdaterat 2: Instagram agerar snabbt på kritiken och meddelar via ett blogginlägg signerat grundaren Kevin Systrom att de har tagit till sig av kritiken och kommer att skriva om delar av användarvillkoren för att undvika misstolkningar. Systrom poängterar bland annat att användarnas bilder inte kommer att användas i annonser. ”The language we proposed also raised question about whether your photos can be part of an advertisement. We do not have plans for anything like this and because of that we’re going to remove the language that raised the question.”