Webben rasar mot Instagrams nya användarregler

Igår presenterade Instagram sina nya användarregler som kommer att träda i kraft 16 januari nästa år. Ägaren Facebook gick nyligen ut med att man ämnar börja dela information mellan sina olika tjänster, och Instagrams uppdatering av användarvillkoren ger oss nu en första inblick i vad det kommer att innebära.
Det nya användaravtalet innehåller flera punkter som har lett till starka reaktioner runt om i den digitala mediebranschen, och föga förvånande är det framför allt villkoren kring hur reklam kommer att presenteras som har fått många att höja på ögonbrynen. Nick Bilton, Tech-skribent på New York Times, var en av dem.

I punkt två, under stycket ”Rights”, förkunnar Instagram att all användardata, så som bilder, platsdata och gillningar, kan komma att användas i reklamsyfte. Alla användare kan också komma att användas som annonspelare. En bild tagen på en strand eller ett hotell på en semesterort skulle exempelvis kunna komma att användas i en annons för en resebyrå som säljer resor dit.
Det innebär i förlängningen att möjligheten finns att individer som inte ens använder Instagram själva kan komma att figurera i reklam, då det räcker att någon av deras vänner lägger upp en bild på dem.*
Enligt den efterföljande tredje punkten så kommer reklamen heller inte alltid att vara uppmärkt som reklam. Det är något som, vilket Åsk Wäppling påpekar i ett blogginlägg på Adland, inte ens är laglig i stora delar av Europa.
Kommer detta då att leda till att många användare hoppar av tjänsten? Naturligtvis svårt att förutspå, men sannolikt så kommer nog ändringarna gå relativt obemärkt förbi många användare. I alla fall på kort sikt.
Men det finns förstås många som är upprörda. Användaren bakom Twitterkontot @InstaByeBye påstår sig exempelvis vara i färd med att bygga en tjänst där Instagram-användare enkelt kan ladda ner alla sina bilder, för att sedan kunna stänga sitt konto.
Det finns också de som passar på att peka finger åt gratistjänster som har annonser byggda på användardata som affärsmodell. Alexis C. Madrigal, Tech-redaktör på The Atlantic, menar på att det enklaste sättet att inte hamna i en situation där man måste välja bort en rolig tjänst av integritetsskäl är att undvika tjänster som inte tar betalt.
*Uppdaterat: @jocke påpekar att vi i Sverige skyddas av namn- och bildlagen, vilket gör att vi ska vara skyddade mot nämnt scenario.
Uppdaterat 2: Instagram agerar snabbt på kritiken och meddelar via ett blogginlägg signerat grundaren Kevin Systrom att de har tagit till sig av kritiken och kommer att skriva om delar av användarvillkoren för att undvika misstolkningar. Systrom poängterar bland annat att användarnas bilder inte kommer att användas i annonser. ”The language we proposed also raised question about whether your photos can be part of an advertisement. We do not have plans for anything like this and because of that we’re going to remove the language that raised the question.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Maria Bergvall says:

    Detta gräver man sin egen grav med.

  2. […] Mer om detta: Instagram misses the big picture samt Instagram har snart rätt att sälja dina foton. Även Ajour skriver om webben rasar mot Instagrams nya användarregler. […]

  3. esau says:

    Kan följande sägas vara applicerbart på Instagram också?
    There is a rumor circulating that Facebook is making a change related to ownership of users’ information or the content they post to the site. This is false. Anyone who uses Facebook owns and controls the content and information they post, as stated in our terms. They control how that content and information is shared. That is our policy, and it always has been.
    http://newsroom.fb.com/Fact-Check

    • Markus Welin says:

      Skillnaden är väl att i det här fallet så bäddade Instagram för det själva genom hur de valde att formulera villkoren. Något som de nu försöker reparera genom att ändra vissa formuleringar.

  4. Christian K says:

    Oj vilken snackis det blev, finns det minst lika många tolkningar på texten som det finns användare på instagram…

  5. […] rasat in nya kontakter på mitt flickr-konto idag. Anledningen är antagligen de förändringar som Instagram gör i sina användarregler, ändringar som gjort många minst sagt fundersamma. Jag har inte själv hunnit sätta mig in i det […]

  6. […] årsskiftet meddelade Instagram att de skulle ändra sina användarvillkor. Väldigt många människor blev upprörda då de trodde att Instagram skulle ta, äga och sälja användarnas bilder. En storm på nätet […]