Nu börjar Telia ta extra betalt om du ringer med Skype

När Telia i dag släppte sin kvartalsrapport berättade man också att det inte längre ska vara gratis att ringa med Skype i mobilen. Om bara en månad kommer de ta extra betalt av nya användare som vill använda Skype.
– We have been early in introducing tiered pricing of data, lower costs for data roaming and recently openly communicated that we will start to charge for mobile VoIP. This will be launched in Spain within a month and in Sweden for new subscriptions during the summer, skriver Lars Nyberg, vd Telia Sonera i kvartalsrapporten.
Till DI.se förtydligar man att begränsningen kommer gälla för kunder med mindre månadskostnader.
Det kommer att ingå i de högre prisklasserna. Betalar du 399 kronor i månaden så ingår det i priset, säger Lars Nyberg till di.se.
I kommentarerna här nedan förklarar Telia ytterligare.
Här är hela utdraget från den del av Telias kvartalsrapport som handlar om VoIP, den teknik Skype använder:

Despite price competition in many of our markets, we successfully defended our core busi- ness within Mobility Services as growth in data revenues compensated for the decline in voice and messaging. Changed customer behavior which leads to a mix shift in our business highlights the need to develop our business models and how we charge for our services going forward. We have been in the forefront stating that while prices for voice will continue to come down there must be a stronger correlation between usage and pricing of data. TeliaSonera is leading this change towards a new sustainable business model. We have been early in introducing tiered pricing of data, lower costs for data roaming and recently openly communicated that we will start to charge for mobile VoIP. This will be launched in Spain within a month and in Sweden for new subscriptions during the summer. (rapport här)

Det har tidigare i flera omgångar rapporterats om att operatörerna ska strypa möjligheten att ringa via Voip.
Telias konkurrenter är inte säkra på om de kommer att följa efter. De inväntar nu reaktionerna på Telias beslut.
– Voip ingår redan i vissa men inte i andra av våra abonnemang. Utgångspunkten är att kunderna ska kunna välja det som passar dem och som de är villiga att betala för. Vill man t ex ha ett så billigt abonnemang som möjligt, därför att man inte ringer så mycket, ja då ingår t ex inte IP. Men nej, vi har inga planer på att i närtid ta betalt specifikt för VoIP, säger Telenors presschef Andreas Hamrin till Ajour.
Inte heller Tele2 har några färdiga planer på en gräns.
– Ip-telefoni ingår idag i våra dyrare abonnemang. Vi har i dagsläget inga planer på att ändra det, men vi ser hela tiden över våra betalningsmodeller, säger Tele2:s presschef Malin Mellberg till Ajour.
Operatören 3 har sedan tidigare en begränsning på till exempel Skype.
– Det innebär att Voip inte ingår men att vi idag inte gör något för att hindra kunder från att använda voip i dessa abonnemang, säger 3:s presschef Erik Hörnfeldt till Ajour.
Inte heller 3 har något beslut på att införa en begränsning.
– Telia är störst och de går ut först, sen får vi se vad Tele2 och Telenor väljer att göra. Vi har inte bestämt oss än, säger Erik Hörnfeldt.
Han poängterar också att det citat som cirkulerat om att han och 3 tycker att Skype är att likna vid att ”tjuvkoppla elnätet” är felaktigt.
– Ett väldigt gammalt citat från Mobil som inte stämmer och som vi dementerat X gånger redan. Jag kan dementera det en gång till. Vi tycker inte så och vi har aldrig tyckt det, säger Erik Hörnfeldt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

23 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. […] på sin blogg att de kommer att följa utvecklingen. Andra som skrivit om detta: CS, Feber, Ajour. Dela det […]

  2. Marielle Ehnberg, Informationsansvarig, Telia Kundrelationer says:

    Hej!
    Telia stödjer till fullo ett öppet Internet som är tillgängligt för alla. Våra kunder ska ha möjlighet att använda tjänster efter eget val, var dom än är, med hög kvalitet.
    Våra kunder kan idag använda mobil ip-telefoni och kommer fortsatt att kunna göra det. Beroende på behov kommer man som kund fortsatt att kunna välja ett abonnemang där mobil ip-telefoni är inkluderat eller välja ett abonnemang där det inte ingår och behöver därmed inte heller betala för det. Vi kommer även lansera en tilläggstjänst för mobil ip-telefoni som kunden kan välja när behovet uppstår.
    I samband med att tilläggstjänsten lanseras, kommer alltså inte befintliga kunder att beröras utan de kan fortsätta ringa mobila ip-samtal som tidigare under sin bindningstid/avtalsperiod, även om det inte ingår i deras befintliga avtal. När bindningstiden/avtalsperioden gått ut kommer man som kund att aktivt kunna välja mellan abonnemang som inkluderar mobil ip-telefoni eller tilläggstjänsten.
    Vi återkommer med mer information i samband med lansering.
    Med vänlig hälsning
    Marielle Ehnberg, Informationsansvarig, Telia Kundrelationer

    • Andreas says:

      Telia tar sig alltså rätten att ta extra betalt om databitarna som skickas används för voip som Skype eller Viber. Vad kommer härnäst? Youtube? Facebook? Hur ser det ut om några år?
      – Vad betyder imbecill?
      – Googla det!
      – Kan inte, jag har Telia.

      • Carina Svendsen says:

        Ja självklart är det så, det är ju det samhället vi har skapat. Grunden är någonstans att INGEN vill betala för någon annan än sig själv (samtidigt som våra löner inte fungerar på det sättet) och om man inte förstår att man måste betala för vägar, annan infrastruktur osv. så ska man inte behöva betala för det heller.
        Om du använder dubbelt så mycket data som jag, och vi betalar lika mycket, så betalar ju jag för dig.
        Det här har ju dessutom Telia gjort i alla tider, det var ju aldrig dyrare att ringa för att man ringde till Norrland, idag tar man ut olika priser för ”samma signal” när den är telefoni, data eller ”kabel-tv”
        Och det här speglas i våra löner, vi får betalt för ”samma sak flera gånger”, det finns ju en anledning till att ekonomin havererar, att företag går i konkurs och läggs ner, dom anställda är förlustaffärer, dom får mer än dom sen ger som kunder.
        Sen är det ju rätt beklämmande, och ger en rätt sorglig bild av Sverige, när vi inte har några invändningar när vapenhandel och ”avlyssningsutrustning” till dikturer och diktaturliknande stater betalar våra löner och vinster, men höja bredbandsavgiften….

        • Andreas says:

          Problemet är inte att Telia tar betalt för sin tjänst utan tar betalt för andras tjänster och vill så att säga ha skatt av sina konkurrenter. Kanske blir det tal om att de missbrukar monopolställning?
          Jag förstår tyvärr inte alls vissa delar av ditt inlägg men jag håller i alla fall med om att Telias underliga agerande i diktaturer borde genomlysas bättre.

          • Carina Svendsen says:

            Nja, jag antar att du när du säger att dom tar betalt för ”andras tjänster” menar Skype!?
            Dom tar betalt för trafiken, så enkelt är det ju. Det är inget nytt, och det är inte ”att ta betalt för andras tjänster”
            Skype har/är ju ingenting utan Telia (operatörerna)
            Att det skulle vara någon typ av skatt är så tramsigt så det är knappt värt att kommentera, ”skatt” har ju blivit en benämning på allt man inte vill betala.
            Som sagt, du betalar för din trafik, inget annat, och du betalar för dom kostnader detta innebär, i form av underhåll och service.
            Det är bara sluta använda Telia då, eller?!
            Du invänder inte emot att du har en fast kostnad och en rörlig kostnad för din el, det är samma sak här.
            Är det också en skatt?
            Skype fungerar inte utan den heller.

          • Andreas Påhlsson says:

            Så du är alltså helt ok med att Telia tar ut en särskild Google, Facebook eller Youtube-avgift? För mig är det helt barockt. =)
            För mig är parallellen med skatt väldigt tydlig och i min mening verklig. Om man tittar på tjänsteleverans över internet så beror leveransen på att det finns en väg från den som vill komma åt en tjänst till den som levererar en tjänst. På vägen passerar bitarna som utgör tjänsten mediumet internet som består av ett stort antal nätägare som sins emellan har avtal om att utbyta bitar med varandra. I denna kedja så bestämmer sig Telia som finns nära kunden för att ta en skatt eller tull på vissa bitar som passerar, övriga som finns på vägen får ingen del av denna ersättning.
            Det är ett känt faktum att vi idag betalar överpris på talkommunikation jämfört med datakommunikation och att skillnaden har sin grund i historiska strukturer. Kostnaden för kommunikation rör sig stadigt nedåt och är idag marginell, något som inte reflekteras i leverantörernas prissättning.

          • PJ says:

            ”Du invänder inte emot att du har en fast kostnad och en rörlig kostnad för din el, det är samma sak här.”
            Det är inte samma sak.
            Men, om tex Vattenfall skulle ta betalt extra för den el som jag använder för att driva min värmepump så skulle det vara samma sak.
            Genom att jag använder en värmepump så sänker jag mina elkostnader och betalar mindre till Fortum. Genom att jag använder Skype, så sänker jag mina mobilkostnader och betalar mindre till Telia.

          • PJ says:

            (Byt ut Fortum mot Vattenfall, eller Vattenfall mot Fortum, eller båda mot E.on…)

          • Carina Svendsen says:

            Jo fast Telia driver ju inte sin verksamhet för att vara snäll mot PJ, utan för att tjäna pengar.
            Sen glömmer du en väsentlig sak. Du utgår från att data ska vara gratis. Om du istället tänker att all data kostar, så kostar ju inte ”Skypetrafiken” extra.
            Vi kan jämför det med ett elabonnemang där du har haft 100KWh gratis, men eftersom detta inte ger dom intäkter som man behöver för att betala ut löner och underhålla näten, så begränsar man förbrukningen.
            Det är inte konstigare än så.

          • PJ says:

            Jag har inte hävdat att Telia driver sin verksamhet för ”att vara snäll mot mig”, jag utgår inte heller från att data skall vara gratis.
            Svara på vad jag har skrivit istället för vad du fantiserar upp att jag skrivit eller tycker, annars blir det bara löjligt…
            Datatrafik kostar, men data är data. Det kostar inte Telia mer att skicka och ta emot X mängd av webbtrafik än det kostar dem att skicka och ta emot mig samma mängd av Skypetrafik.
            På samma sätt som att den el som driver min belysning, tv, diskmaskin kostar precis lika mycket att tillverka, köpa och leverera som den el som driver min värmepump.
            Telia kan sälja mig sin bandbredd, men de skall inte ägna sig åt ta extra betalt för viss typ av datatrafik.
            Jag har aldrig varit med om ett elabbonnemang där man får 100KWh gratis, har du? Och 100KWh räcker inte särskilt långt, så om något företag skulle erbjuda det, så skulle det inte spela någon större roll för deras intäkter eller möjlighet att betala ut löner och underhålla näten.

          • Mikael says:

            > Dom tar betalt för trafiken, så enkelt är det ju.
            Är det så enkelt? I dagsläget prissätter de sina abonnemang (bl.a.) efter den datamängd som blir taket för användaren.
            Flex Liten har t.ex. 0.5 GB trafik, Mellan har 3 GB och Stor har 10 GB.
            Nu kan jag ju endast gissa hur abonnemangsupplägget kommer att se ut efter de infört begränsningen, men jag antar att de, liksom andra operatörer, kommer att behålla de olika datatrafiknivåerna.
            Hur användaren väljer att förbruka den datatrafiken som abonnemanget erbjuder borde väl rimligtvis vara upp till användaren själv?
            Att strömma musik suger också ganska mycket trafik. Detta tycks dock inte bara vara ok, utan premieras genom ett utbrett samarbete med Spotify.

    • Tomas says:

      ja tack Telia för att jag får betala en gång för surf-tillägg på abonnemanget och sedan ytterligare lite för att faktiskt anväda det. Tack som fan och räkna inte med nått nytecknande från min sida.

      • Erik says:

        Löjligt att bjäbba om att vi ”inte vill betala för någonting”, VI BETALAR JU REDAN! Telia får väl acceptera att dom inte längre kan ta betalt för telefoni, på sikt kommer allt gå över samma nät. Kasettband finns inte längre, snart finns telias skitnät inte heller. Tekniken går framåt. Acceptera eller dö. Felia kan inte vinna det här…

  3. Pyroman says:

    Felia, Felia, Felia!
    Har nu stängt samtliga familjemedlemmars alla abonnemang.
    Inte för att det hade varit omöjligt att använda Skype utan Felias tillstånd, utan för att bolaget medvetet och avsiktligt hjälper diktaturer att förtrycka sin befolkning. Det är skamligt att svenska staten äger delar av bolaget och borde därför enligt min mening dumpa samtliga aktier på marknaden.

  4. […] Moa bloggar om hur det är bakom kulisserna på inspelningen. Bäst är Första Dagen och tidigare.Telia börjar ta extra betalt för att ringa via Skype-appen på mobilen och jag undrar om inte typ Facebookappen drar lika mycket datatrafik?Google börjar med […]

  5. […] ifrån varandra, det är i princip samma tjänster som erbjuds medan Skype är avsevärt billigare. Källa: Ajour Dela:Like this:GillaBli först att gilla denna post. Induos blogg om trådlöst Välkommen […]

  6. Andreas says:

    (Carina: Ditt inlägg gick inte att svara på så jag svarar här istället.)
    Nu jämför du äpplen och päron. För att använda energianalogin så vore det Telia gör ungefär vara som att vilja ta extra betalt för elen då den går till en värmepump med argumentet det finns direktverkande el och att elbolaget tjänar mer pengar på det. El är el, det är ingen som skulle vilja betala extra för att den används till något speciellt ändamål.
    Internet är en kommunikationstjänst vars kostnad visserligen kan bero på hur mycket trafik man använder men att ta extra betalt för att nyttja andras tjänster det är verkligen att parasitera. I Telias fall är det helt uppenbart att de gör det för att snedvrida konkurrensen och på konstgjord väg upprätthålla sina marginaler.

  7. The question is why Telia´s business model will still be anchored in voice (i.e. ip or not ip) and web connectivity. How about a business model facilitating mobile lives to expand beyond that? That is a business model based on facilitating the value of accessing contextual information enriching a diversity of customer segments mobile experiences.

  8. […] appears committed to this path as I found this official Telia customer service response to the situation from April 19, translated from Swedish via Google Translate: “Telia fully supports an open Internet that is […]

  9. […] appears committed to this path as I found this official Telia customer service response to the situation from April 19, translated from Swedish via Google Translate: “Telia fully supports an open Internet that is […]

  10. […] Det mobila 4G-nätverket är inte öppet utan kontrolleras av den operatör som köpt sig rättigheten att använda radiofrekvensen. Det betyder att sådana tjänster  som konkurrerar med operatörens egna produkter (tex. Voip och ipTV) kan få en högre prislapp än annars. Telia-Sonera har ju redan signalerat att de vill ta betalt av dem som använder Skype. […]