När Telia i dag släppte sin kvartalsrapport berättade man också att det inte längre ska vara gratis att ringa med Skype i mobilen. Om bara en månad kommer de ta extra betalt av nya användare som vill använda Skype.
– We have been early in introducing tiered pricing of data, lower costs for data roaming and recently openly communicated that we will start to charge for mobile VoIP. This will be launched in Spain within a month and in Sweden for new subscriptions during the summer, skriver Lars Nyberg, vd Telia Sonera i kvartalsrapporten.
Till DI.se förtydligar man att begränsningen kommer gälla för kunder med mindre månadskostnader.
– Det kommer att ingå i de högre prisklasserna. Betalar du 399 kronor i månaden så ingår det i priset, säger Lars Nyberg till di.se.
I kommentarerna här nedan förklarar Telia ytterligare.
Här är hela utdraget från den del av Telias kvartalsrapport som handlar om VoIP, den teknik Skype använder:
Despite price competition in many of our markets, we successfully defended our core busi- ness within Mobility Services as growth in data revenues compensated for the decline in voice and messaging. Changed customer behavior which leads to a mix shift in our business highlights the need to develop our business models and how we charge for our services going forward. We have been in the forefront stating that while prices for voice will continue to come down there must be a stronger correlation between usage and pricing of data. TeliaSonera is leading this change towards a new sustainable business model. We have been early in introducing tiered pricing of data, lower costs for data roaming and recently openly communicated that we will start to charge for mobile VoIP. This will be launched in Spain within a month and in Sweden for new subscriptions during the summer. (rapport här)
Det har tidigare i flera omgångar rapporterats om att operatörerna ska strypa möjligheten att ringa via Voip.
Telias konkurrenter är inte säkra på om de kommer att följa efter. De inväntar nu reaktionerna på Telias beslut.
– Voip ingår redan i vissa men inte i andra av våra abonnemang. Utgångspunkten är att kunderna ska kunna välja det som passar dem och som de är villiga att betala för. Vill man t ex ha ett så billigt abonnemang som möjligt, därför att man inte ringer så mycket, ja då ingår t ex inte IP. Men nej, vi har inga planer på att i närtid ta betalt specifikt för VoIP, säger Telenors presschef Andreas Hamrin till Ajour.
Inte heller Tele2 har några färdiga planer på en gräns.
– Ip-telefoni ingår idag i våra dyrare abonnemang. Vi har i dagsläget inga planer på att ändra det, men vi ser hela tiden över våra betalningsmodeller, säger Tele2:s presschef Malin Mellberg till Ajour.
Operatören 3 har sedan tidigare en begränsning på till exempel Skype.
– Det innebär att Voip inte ingår men att vi idag inte gör något för att hindra kunder från att använda voip i dessa abonnemang, säger 3:s presschef Erik Hörnfeldt till Ajour.
Inte heller 3 har något beslut på att införa en begränsning.
– Telia är störst och de går ut först, sen får vi se vad Tele2 och Telenor väljer att göra. Vi har inte bestämt oss än, säger Erik Hörnfeldt.
Han poängterar också att det citat som cirkulerat om att han och 3 tycker att Skype är att likna vid att ”tjuvkoppla elnätet” är felaktigt.
– Ett väldigt gammalt citat från Mobil som inte stämmer och som vi dementerat X gånger redan. Jag kan dementera det en gång till. Vi tycker inte så och vi har aldrig tyckt det, säger Erik Hörnfeldt.