Arkiv för
location-based

11 november

Är positionsbaserade spel här på riktigt nu?

När jag hade mitt första jobb på ett företag som sysslade med en affärsmodell på Internet (eller vänta, det fanns ingen affärsmodell, det var 1999 och att tjäna pengar var verkligen inte väsentligt…) fick jag chansen att träffa en massa olika nystartade verksamheter – den ena mer inspirerande än den andra. Ett av de som gav ett bestående intryck var några utvecklare som tagit fram en lösning för att utkämpa regelrätta strider med hjälp av en SMS-plattform.
Ungefär så här gick det till: Spelarna skickade SMS och systemet kände av deras position. I texten angavs kommandon som var beroende av de resurser som fanns. Alla spelarna delades upp i två lag, placerades på var sin sida av till exempel en kulle och sen gällde det att slå ut det andra laget. Det pratades om att röda laget hade mött det blåa i ett mindre fältslag vid Viking Line-terminalen. Skrikandes och vrålandes hade de sprungit mot varandra ivrigt messandes. Jag kan ha friserat den här historien genom åren och förhoppningsvis är det någon som vet exakt hur det funkade, berätta då det gärna i en kommentar.
Självklart gick det åt helvete för dem. Pengarna sinade, marknaden var inte mogen och tekniken hopplöst trög. Men tänk så grymt att kunna spela mot varandra baserat på var man befinner sig på riktigt. Vara i en värld online som är beroende av verkligheten.
Nu, 2011, verkar det som att marknaden är mogen. 
Läs vidare →