På kort tid har Spotify förändrat svenskarnas sätt att lyssna på musik. Så när Spotify släpper listor på vilken den mest spelade låten 2012 är speglar det också, i hög utsträckning, hur svensken generellt lyssnar på musik.
Det är inte heller helt oväntat att se vad som ligger på topplistan. Gotyes ”Somebody that i used to know” ligger i topp, följt av Loreens schlagervinnare.
Lite mer överraskande är kanske att Ai se eu te pego ligger trea, framför både ”Dansa Pausa” och ”Call me maybe”.
Också fascinerande att se lyssningen av album, som får allt svårare med singellyssningen Spotify skapat. Kanske är det därför naturligt att Veronica Maggio hänger kvar och är årets femte mest lyssnade album, trots att det släpptes i april 2011.
Här är alla topplistorna: Läs vidare →
Arkiv för
loreen
29 november
29 augusti
KRÖNIKA: Journalisters misstro mot Studio total påverkar rapporterna om Vitryssland
Ajour har tidigare skrivit om den svenska reklambyråns nallebjörns-attack i Vitryssland. Internationellt och i Vitryssland har saken fått stort genomslag, men i Sverige har det funnits ett starkt fokus på kritik mot reklambyrån. Vad har egentligen hänt? Vitryssland-kännaren Martin Uggla reder ut bakgrunden.
Tidskriften Fokus publicerar i sitt senaste nummer ett långt reportage med rubriken ”Björntjänsten – så sänkte ett gäng reklamare det svenska demokratiarbetet i Vitryssland”. Det handlar förstås om Studio Totals omtalade nallebjörnsaktion i början av juli. Tonen i artikeln är omisskännligt kritisk mot Studio Total och syftet är uppenbarligen att ge en bild av att alla utomstående bedömare är negativt inställda till reklambyråns aktion och dess konsekvenser.
Jag har själv haft ganska många journalistsamtal om diplomatbråket mellan Sverige och Belarus (Vitryssland) den senaste tiden och kan notera att några frågor ständigt återkommer:
Vad beror den diplomatiska krisen på? Kan Studio Totals nallebombning ha varit en bidragande eller rentav avgörande orsak? Och vad ska man egentligen tycka och tänka om den aktionen och om dem som genomförde den? Läs vidare →
10 mars
Youtube och Spotify avslöjar vilka som vinner Melodifestivalen 2012
I kväll avgörs Sveriges största musiktävling, Melodifestivalen. Medan spelbolag och analytiker slår knut på sig själva i försök att gissa vem som vinner kan svenska folket redan ha avslöjat sig själva – genom Spotify och Youtube. Läs vidare →