Ajour kliver in i en ny fas – välkommen nya skribenter!

Det är spännande att skapa något nytt. Vi hade aldrig kunnat förutspå den reaktion, den publikstorm och det intresse Ajour skulle väcka! Det har varit fantastiska tre månader, men också väldigt arbetsamma.
Något naivt hade vi nog, trots allas vår egen entusiasm inför detta, utgått från att vi skulle kunna bygga och utveckla vår sajt och idé lite i skymundan och bygga intresse efter hand.
I stället fick vi lansera vår sajt i Nyhetsmorgon, slog sjuka besöksrekord redan efter några veckor och blir ständigt creddade i media.
Det blev större än vad vi trodde och med det också hårdare press på oss att prestera.
Vi känner fortfarande att Ajour bara är i sin linda. Sajtens utveckling är fortfarande kraftigt eftersatt.
Till exempel är vår länk-idé fortfarande väldigt otydlig.
På sajtens förstasida finns en spalt där vi länkar till sådant vi tycker är viktigt, bra och relevant. Vår idé är att vi skriver när vi tycker att vi har något att tillföra – annars länkar vi till den som skriver bättre. Den principen behöver vi tydliggöra bättre. Vi uppdaterar oftare än vad man förstår och vad som syns. Vi kommer att testa lösningar för att det ska bli tydligare och också lättare att hitta i efterhand.
Vi behöver också tydliggöra att vi inte är en dagstidning. Vi är en prototyp, ett test, ett projekt. Vi har inget riskkapital i ryggen, inga ägare som ställer krav. Vi är inte en sajt i behov av förstasidestrafik – vår trafik kommer överhuvudtaget huvudsakligen från Facebook och Twitter. Vi får läsare när vi skriver, vi får läsare genom inlänkar.
Men hjälp så mycket läsare vi då får!
Vi läses av makthavare, mediechefer (som till och med hjälper till att buggtesta!) och märker både i vad andra skriver, utvecklar och säger att vi påverkar. Vi känner att det är ett ansvar. Som vi vill förvalta bättre än vad vi gjort.
Vårt nästa steg är därför att bredda skribentbasen. Därför har vi kontaktat några skribenter som vi tycker förtjänas höras mer, oftare och högre. Deras pennor, blick för samhälle, media och det som inte syns är viktiga. Deras perspektiv och kompetens behövs.
Därför är vi löjligt stolta över att i dag kunna presentera följande personer som nya skribenter för Ajour:
Ulf Bjereld
Marie ”Opassande Emma” Andersson,
Cherin Awad
Per-Ola Mjömark
Petra Jankov Picha
Tanvir Mansur
Sedan tidigare skriver våra grundare, Brian Einarsen och som tillskott på tekniksidan har vi även CSS-kodaren Jocke Gustin.
Vi hoppas kunna bli ännu fler i framtiden – både gästskribenter och återkommande skribenter!

Fortsätt följ oss – allra enklast via Twitter eller Facebook. Vi ska också försöka bli mer transparenta kring hur vi tänker kring sajten, Ajour, journalistik, affär och framtid. Det finns mycket att säga, mycket att utveckla, mycket att utmana.
Vi ser fram emot att fortsätta göra det!
/Emanuel, för Ajour

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

19 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Bra jobbat! Och bra val av nya skribenter! Grattis till er alla!

  2. Carina Svendsen says:

    Som sagt, ibland räcker inte sanningen till…

      • Carina Svendsen says:

        Jaaa du Emanuel, vad tänkte jag på.
        Jag tänkte väl på att jag har svårt att se ”det ständiga creddande” ni fick i media, och att ni fortsätter att slå på den egna trumman väldigt duktigt.
        Är inte problemet att det _bara_ är mediechefer (makthavare ställer jag mig tveksam till) som läser er, att media har kommit att bli en klubb för inbördes beundran, och ni fortsätter, och fortsätter, och klubben blir mindre och mindre.
        Är det ryggdunkningar ni vill ha så funkar väl det, men fan vad kul det vore med någon som faktiskt hade ett anslag och sket i vad andra tyckte, DET skulle jag säga är det nya svarta 2012.
        Ni gör ju ungefär samma sak som alla andra, som inte säljer, om man inte är beroende av kapital (vilket jag inte heller tror riktigt) så vill man väl iaf vara relevant, antar jag.
        Är det så svårt att se att Blondinbella, spellistor på Spotify och Twitter faktiskt inte är speciellt relevant i dag!?
        Jag läste t.ex. att DN, som väl är ”din” tidning, nu skulle bli betaltidning på nätet, så istället för att faktiskt förändra journalistiken, som ju är er produkt, så funderar ni konstant efter nya/andra sätt att ta betalt.
        Viktig är ju något man ÄR, inte något man ständigt SÄGER att man är.
        Jag håller med om att Nima vore intressant att läsa.

        • Hallå Carin,
          Jag tycker en av de finaste sakerna är just att människor utanför mediebubblan läser Ajour. Det gör att det blir extraroligt att skriva. Att höra på omvägar hur folk uppskattar texter, sajten och försöket! Det är kul!
          Och jag håller med dig om att vi formats lite utifrån andras förväntningar, istället för att bygga vidare på den idén vi själva hade från början. Jag hoppas att den här nya ansatsen ska vara ett steg tillbaka till det.
          Men att säga att det inte skulle vara relevant att skriva om Spotify, Blondinbella och Twitter är fel, tycker jag. För det första för att vi inte skriver om plattformar, utan om människor, fenomen och framförallt: sådant som intresserar oss.
          Uppskattar att du skrev ner dina tankar! De behövs.

        • pi says:

          Jag tycker Ajour uppfyller ett tomrum på internet. Just detta med att lista snackisar och liknande kanske ser ytligt ut, men det är ju inte något kvällspressen sysslar med. Därför uppfyller det ett informationsbehov. Om t ex jag som icke-kändis INTE följer 500 mediepersonligheter på twitter är det lätt att missa vilka länkar som sprids och vad för små debatter som rasar just nu. Man får en bra sammanfattning via Ajour tycker jag. Det får man inte av att köpa en aftonbladet.
          Är man ointresserad av memer, snackisar, och kulturbråk och liknande finns det ju annat man kan läsa. Typ en roman eller nåt.

  3. Hmm says:

    Trevligt att se att ni orkar utveckla er och tar till er att ni ska var transparenta.
    Jag hade som tidigare sagt gärna sett att ni lyckades värva Nima som skribent.

  4. Jonas Lejon says:

    Ska bli kul att följa Er alla!

  5. Karlsson says:

    Ni måste filtrera det ni publicerar. Vi översköljs av information och då vill man inte läsa om Blondinbella och Expressen.

    • Filtrera? Hur menar du?

      • Karlsson says:

        Jag menar att filtrera ut ”kvällstidningsartiklar” och plocka fram det viktigaste i nyhetsflödet och där är Blondinbellas semesterbilder eller om man kan svälja kanel utan nysa inte intressant. Jag välkomnar därför satsningen, ja jag känner förvisso bara till Bjereld, men han är vass och det han skriver kommer inte vara vara trivialt, utan handla om frågor som berör oss, som påverkar våra liv, som är viktiga och därför höja sig över den enorma mängd av nyheter vi varje dag möts av.
        Men det behöver inte bara handla om politik för vara viktigt. Jag tycker tex Sofia Mirjamsdotter visar utmärkt, här på Ajour, varför hashtagen #homoriot var viktig, hon gav mig ett nytt perspektiv och när jag lämnade sajten den gången kände jag att jag hade fått något. Vilket jag inte får av en lista på ny Spotifymusik.

        • Bra kommentar! Jag tror det har blivit lite snuttifiering utifrån att vi gått in i andras tolkning/förväntan på hur ofta vi ska uppdatera. Då stressar det, istället för att bygga kvalitet. Jag märker det, inte minst på mig själv, när jag snabbuppdaterar, istället för att ge saker tid.
          Att vi nu blir fler tror jag, till stor del, kommer att avhjälpa det.
          Att bli ännu fler kommer hjälpa det ännu mer!
          Därmed inte sagt att vi föraktar det ytliga, spotifylistor eller triviala uppdateringar – även dessa har sin plats, tycker jag.

  6. Carina Svendsen says:

    Men handen på hjärtat, hur mycket uppskattningar får du utifrån mediabubblan, hur stor är bekantskapskretsen utanför bubblan?
    Sen vet jag inte om det var ett type-o, eller en härskarteknik att skriva mitt namn fel, men oavsett så visar det, och att du inte vet vem Nima är, att bubblan nog är ganska snäv.
    Internet i sig är ju lite av en bubbla, 50.000 på Twitter, 100.000 på facebook i all ära, men det innebär ju att det finns 8.000.000 som man inte når.
    Med all respekt, ni skapar ju INGENTING själva. Jag har respekt för att andra har andra åsikter än jag, men att säga att ni fyller ett tomrum?
    Ni är ju ett sportreferat av en match som alla ändå ser, och som ingen betalar för att se.
    Och sen ska ni utvecklas genom att ta in någon som t.ex. Ulf Bjereld, som redan är i samma bubbla, som hörs med jämna mellanrum i Sveriges Radio, och syns i diverse tidningar, och som väl i högsta grad får anses vara samma gamla trötta bubbla (han har ju figurerat i media i 20 år eller nåt, och pratar om samma gamla trötta saker, är det er räddning?)
    Ska man sen vara lite kritisk, så när ni plockar in någon ny, så är det Hej Sonja, som ju, med all respekt, inte har speciellt mycket att säga (vad det verkar) men såklart heller inte är något hot mot er.

    • Hej, nu landade nog den här kommentaren utanför tråden så vi tappade en del kontext.
      Handen på hjärtat har vi knappast hyllats av varken nät- eller mediebubblan, vilket du ser om du föler vad som skrivits om sajten. Därmed inte sagt att de – trots det – inte creddat oss.
      Din bild av journalistik är märklig. Journalistik handlar alltid om andra, andras berättelser, andras information. Vi skriver om människor, vilket innebär att informationen redan finns.
      Jag är osäker på vad du vill åt, men hoppas att du, om inte vi tillför något för dig, hittar vad du söker någon annanstans!
      Och! Jag ber om ursäkt att jag stavade ditt namn fel. Vet hur irriterande det är.

      • Carina Svendsen says:

        För det första, ingenting är ju ”alltid” någonting, allt förändras.
        Men du har fel, journalistik har alltid varit en plattform, skillnaden är att det tidigare var en plattform som bara Ni hade.
        Så i det att vem man ”gav” denna plattformen så låg också journalistens roll, och därmed ”röst”, våra val och handlingar definierar oss.
        Objektiviteten är dessutom en illusion, vilket inte hindrat er från att försöka. Det enda sättet att vara helt objektiv är att vara intetsägande, och kanske har ni lyckats.
        Kanske är Din bild av journalistik märklig!? Om det är det du menar att ni sysslar med, kanske är hela branschens bild av journalistiken idag märklig, för det går väl sådär, ärligt talat!?
        Ni är däremot duktiga annonssäljare.
        Visst, informationen finns där, men frågan är varför man ska gå hit för att ta del av information med ett helt annat ursprung!? När den tekniska plattformen inte längre är unik, så måste man ju erbjuda något annat.
        Vad jag vill åt? Lite självinsikt hos mediabranschen eftersom jag är av övertygelsen att vi behöver journalistik, nu mer än någonsin.

  7. […] är klart att det känns vemodigt att lämna Ajour, vi har ju knappt börjat, och jag är glad att redaktionen nu växer, att fler vill vara med och bidra, testa, undersöka, […]