Botox-partyn – ett samhällsfenomen?

Fråga mig inte hur, men för några dagar sedan fann jag mig själv klicka runt hos bloggaren Hugo Rosa. En av alla unga Stureplans- och livsstilsbloggare som gillar flärd, utseende och extravagans. I en bloggpost marknadsförde han Botox-partyn.

Har ni hört talas om det? Ett slags tupperware-party för den som önskar spruta in botox i pannan eller gör en ”filler”, dvs göra läpparna större. Eventet marknadsförs med mingel, champagne och tilltugg. Och skönhetsingrepp.

Jag blev nyfiken. Kontaktade företaget för att fråga mer, berättade att jag vill skriva om det.

Joakim Edlund på Amazingsmile svarade. Han berättar att de hittills bara haft ett ”Botox party”. Då träffades 17 tjejer mellan 30-38. Alltid – av säkerhetsskäl – i deras lounge.

- Vår klinik är ljus och fräsch och vi har typ som en lounge där man kan sitta ner och vänta för att komma in på behandling som görs i ett separat rum och utförs av en läkare, så man får ej en steril känsla på det hela.

Loungen. Foto: Amazingsmile.se

Väl på plats bjuds det på champagne – ”aldrig för mycket” – och tilltugg.

- Kvällen börjar med lite mingel och att vi bjuder på lite skumpa, sedan serveras det lite snittar och ostar. Och under kvällen så utförs behandlingarna och det som erbjuds är Botox, Restylane, fillers och tandblekning, säger Joakim Edlund.

Delikatessbord. Foto: Amazingsmile.se

Joakim Edlund är noga med att understryka att det hittills inte är någon under 30 som har kontaktat dem. Att de ändå har samarbetat med unga Hugo Rosa beror på att ”hans läsare har en väldigt bred målgrupp”.

Själv är jag förvånad. Över att det är så vanligt. När jag ställde frågan på Twitter berättar flera om att de hört om det i USA, att någon i Hollywoodfruar har bjudit in till ett liknande party i ett program. Men att företeelsen ändå är rätt ny i Sverige.

Är det nytt för dig? Har du liknande erfarenheter? Har skönhetsingrepp blivit så vanliga att vi är beredda att göra dem tillsammans med lite vin och ost?