Hashtaggen, den lilla fyrkanten som redan är etablerade på Twitter och Instagram har länge ansetts som en utomjordings språk på Facebook. Men nu är den tiden över. Från och med nu introducerar Facebook hashtaggar.
Hashtags är egentligen ett sätt att förklara till vilket ämne en status eller tweet tillhör. Genom att lägga till ämnet #socialamedier anslutar man sin status till andra som använt taggen och gör den därmed enklare att söka upp. Ett sätt att gruppera det man skriver, helt enkelt.
Att Facebook gör det nu är ändå rätt väntat. Det har blivit ett etablerat internetspråk och inte minst Instagram använder taggar flitigt. Med Facebooks allt tätare integrering med Instagram blir det också naturligt att taggarna fungerar på båda plattformarna.
Men framförallt är det ett sätt att få folk att se nyttan med att ha öppna profiler. Facebook har länge försökt få oss att lätta på sekretessen för vårt innehåll. Ibland har man fulspelat och lättat på det utan att vi förstått, andra gånger har man, som nu, försökt skapa funktioner som ska tydliggöra nyttan.
Twitter är – inte minst i Sverige – fortfarande kraftigt underlägset Facebook i användarantal. Men Twitters styrka är de öppna samtalen. Dels är de mätbara och dels är de sökbara för alla – inte minst journalister – vilket gör Twitter till ett överlägset verktyg för att hålla koll och följa vad (twitter-)Sverige samtalar om. Genom att Facebook introducerar hashtags vill man uppnå samma sak. Kanske hittar andra ett värde av att hitta andra som skriver om samma ämne? Att använda en hashtag i din status gör inte din uppdatering automatiskt publik, men du kan klicka på den och se vad andra med öppna profiler skriver om ämnet. Kanske blir du då mer benägen att öppna upp ditt konto om andra hittar det du skriver? Precis på samma sätt som vi gör på Instagram.
I förlängningen ska Facebook visa vilka ämnen/hashtaggar som trendar, alltså är populära just nu. Det kommer ännu mer driva på och öppna upp förståelsen om vad Sverige skriver just nu. Det kommer också att göra att hashtaggen får sitt stora genombrott. Vi kommer se det på fler reklamkampanjer, fler tv-program.
Men allra mest: Lyckas Facebook få oss att vilja öppna våra konton kan Facebook bli ännu mer central i vårt Internetliv. Det kan man tjäna pengar på. Och det kan man göra ännu bättre tjänster av.
Uppdaterat: @frick har fått tag på en bild på hur det kommer att se ut. Taggar förväntas rullas ut under de kommande veckorna för alla användare.
@emanuelkarlsten @ajourse Det ska bli intressant att se hur bra det kommer att fungera i praktiken. Såhär ser det ut twitter.com/frick/status/3…
— Anders Frick (@frick) 12 juni 2013