I söndags skrev Annika Ingemarsson som driver bloggen Smaskens.nu ett inlägg där hon hyllade sin mans goda hemgjorda ketchup. Mitt i kärleksförklaringen till sin mans kokkonst hittar man den här texten:
Dessutom är jag ouriust, i det avseendet att jag dyrkar Heinz ketchup. I mitt tycke är det den enda köpe-ketchup värd namnet. Inte ens Muttis ketchup föll mig i smaken, trots min i alla år tydligt uttalade faiblesse för deras tomatprodukter.
Hon skriver med andra ord att hon älskar Muttis alla tomatprodukter utom deras ketchup där konkurrenten Heinz vunnit hennes hjärta. Döm då om hennes förvåning när hon upptäcker att Matilda Mondolfi via sin blogg Matildasmatparadis skrivit en reaktion på hennes ketchupval.
Så här skriver Matilda:
Lite tragikomiskt och löjligt när en matbloggare: ”smakens.nu” och andra matbloggare tillsammans diskuterar den enes recept på makens ketchup och påstår att Heinz är det enda rätta(förutom mannens hemlagade ketchup?! med bl.a smör?! i) och att Mutti -Ketchup, inte smakar något. Antingen har de fel på smaklökarna eller så är de konservativa ut i fingerspetsarna och kör racet inbördes beundran, så jag tar det igen:
Ingen och då menar jag ingen, på den svenska marknaden, vad gäller ketchup innehåller hela 2,2 kg solmogna tomater, helt GMO-fri, utan tillsatser dessutom innehåller Mutti tomatketchup hela 68% tomat jämfört med Heinz 55 %, ; ja , ni kan läsa resten själva. Att påstå att Mutti Tomatketchup inte smakar något och kommer vara ute från hyllorna snart i butikerna är att , få se sig själv bita sig i tungan. De som vill äta en schysst och GMO-fri ketchup med garanterat 100% italienska, solmogna tomater kommer alltid välja Mutti framför Heinz, oavsett vad Smaskens.nu och hennes matbloggs-polare tycker.
Vad som gör ovanstående anmärkningsvärt är det faktum att Matilda Mondolfi är marknadschef och PR-ansvarig på Muttis svenska generalagentur. I sin strävan att framhäva sitt eget varumärke hävdar hon inte bara att de som inte väljer Mutti för andra märken har fel, hon mer eller mindre dumförklarar Smaskens.nu.
Är det rätt sätt att behandla sina ambassadörer?
Annika reagerade så klart på att blivit illa bemött och publicerade kort därefter inlägget Hur tänkte du nu Matilda? Man kan säga att det var då det verkligen började hända saker för vad Matilda inte tänkte på var det inflytande som matbloggare idag har på konsumenternas val av varumärken. Lite av det som har poppat upp senaste dygnet är Esmes Hejdå, Mutti, Öhmans Mat och Vin som hälsar att han inte kommer nämna Mutti vid namn längre i sina inlägg och Krubb som samtidigt ger ett gäng tips till Matilda att tänka på nästa gång.
Matilda i sin tur har idag bett om ursäkt för sitt inlägg men skadan är redan skedd därför att för mig och många andra är Mutti de goda tomaterna. För många är Mutti det självklara valet när det kommer till konserverade tomater men när man ser något sånt här hända riskerar varumärket att smutsas ned och om företaget känns elakt vill man heller inte ha det i sitt skafferi. Det blir så klart inte bättre av att de som tidigare lyft fram märket – bloggarna – nu verkar dra öronen åt sig.
Tänk så enkelt och fint det hade varit om Matilda istället hade skrivit en kommentar på Annikas blogg i stil med Vad roligt att du kokar ketchup på våra tomater – det skulle vara jättespännande att få prova den någon gång!
Men så blev det inte.
Uppdaterat: Fel efternamn smög sig in på Annika. Hon heter alltså inte Bengtsson. Tusen ursäkter.