Spotifys nya appar


Spotify lanserade förra året en plattform som gjorde det möjligt att skapa appar för musiktjänsten. Nu släpper man ett dussin stycken nya tillämpningsprogram, bland annat flera som erbjuder möjlighet att upptäcka nya musiklistor med hjälp av Facebook.

En längre tid har det varit möjligt för tredjepartsutvecklare att skapa små appar som kan använda låtarna som finns i Spotifys musikbibliotek. Last.fm, Pitchfork och The Guardian är några av de mer välkända namnen som nyttjat möjligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=q-8oHqnAChc” frameborder=”0″ width=”620″ height=”340″>
Den svenska musiktjänsten har nu valt att lansera ytterligare ett dussin appar, till gagn för musikintresserade människor. Företagets plattformschef Sten Garmark skriver i ett pressmeddelande att de nya apparna kommer att ta musiklyssnandet till ”en helt ny nivå”.
-Dessa Spotifyappar erbjuder något för alla, från olika sätt att upptäcka både gammal och ny musik till fantastiska bildlösningar och appar som helt enkelt är där för att underhålla.
Han menar samtidigt att potentialen för Spotify Apps är stor, och att man inte kommit till vägs ände. Tvärtom.
-Vi väntar med spänning på att få se vilka tjänster folk kommer att bygga framöver.
Här är listan på apparna som lanserats:
Classify: Ett hjälpmedel som gör det enklare att leta upp klassik musik genom att söka på exempelvis ett specifikt instrument eller en musikaliska era.
The Complete Collection: Ögna igenom bilder, texter och albumhäften samtidigt som du lyssnar på kända artister och deras verk.
Def Jam: Det klassiska hiphopskivbolaget gör det enklare för Spotifyanvändare att upptäcka (eller återupptäcka) gamla klassiker.
Digster: Företaget som specialiserat sig på spellistor har nu gjort en app. Bland annat kan du matcha dina gilla-tryckningar på Facebook med färdiga musiklistor.
Domino: Det brittiska indiebolagets nya Spotifytjänst guidar dig som lyssnare genom dess tjugoåriga historia.
Filtr: Med den här appen kan du bland annat skapa spellistor som baseras på musiksmaken hos personer som accepterat inbjudningar till specifika Facebookevent.
Hot or Not: En finurlig liten tjänst där man kan rösta på två låtar i en musikalisk tvekamp. Poängbaserad app där du kan vinna ”badges”.
The Legacy Of: En visuell festmåltid som bland mycket annat erbjuder högupplösta bilder på kända artister.
Matador Records: Upptäck nya släpp och få information om turnédatum från skivbolaget som bland annat huserar Belle & Sebastian, Mogwai och Boards of Canada.
[PIAS]: Indiebolaget ger med sin app möjlighet att upptäcka nya album och exklusiva spellistor. Uppdaterad varje vecka.
TweetVine: Den här appen ”lyssnar av” alla twitterinlägg med hashtagen #NowPlaying, och skapar därefter spellistor från informationen som fångats upp. Skapad under London Music Hack Day.
the warner sound: Både gamla och nya låtar från skivbolaget Warner Music Group samsas i den här tjänsten, som bland annat erbjuder spellistor.
Är det någon av dessa appar som faller dig i smaken extra mycket?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Carina Svendsen says:

    Det här är så dumt.
    Paketeringen här är ju ”musik”, under det så har man genrer, artister, album, låtar.
    Så i nästa steg så släpper Def Jam en Run DMC app, sen en ”Raising Hell” app, Warner släpper en ”Absolute Warner” app och så kommer man på att man kan släppa dom här i ”Limited Edition” versioner och distribuera dom på ett fysiskt medium, t.ex. någon typ av optisk plastskiva, och man kan visa bilder utanpå paketeringen.
    Och Ajour kommer utropa det som revolutionerande och nyskapande.
    Det kanske är dags att återuppliva det gamla uttrycket ”multimedia”.

    • Johan Hedberg says:

      Eller så tänker man så här: Fan vad bra med appar som hjälper mig att hitta ännu mer bra musik! För det är de apparna som kommer bli populära.

      • Carina Svendsen says:

        Jag vet att ni är livrädda för allt som inte är superpositivt, men vi får väl se hur populära dom blir. Snart är ”Spotify” en huvudtjänst, som man måste prenumerera på för att kunna betala extra för dom enskilda ”kanalerna” (apparna) som då är ”premiuminnehåll”.
        Det du beskriver, ”att hitta ny musik med appar”, är ju radio, du överlåter bestämmandet åt någon annan.
        Det finns primärt 2 problem med det
        Det ena är att det är idiotiskt utnyttjande av begränsad nätkapacitet. Du kan lika väl distribuera ”appinnehållet” som en traditionell radiokanal.
        Det blir lite som att utnyttja landsvägar för godstrafik, samtidigt som motorvägarna inte används.
        Vi har ju gått tillbaka till distribution, ni skulle lika gärna kunna distribuera era twitterflöden via etern, internet är helt meningslöst för den typen av öppna, distribuerade pushbaserade-kommunikation.
        Och det andra är ekonomiskt, det finns ingen ekonomi i det, det finns ju en anledning till att musikradio är reklamfinansierad, radiolyssnare (människor som letar efter ”musik”, obestämd genre) köper väldigt lite musik, och om då Spotify ska ersätta både radio och skivor, och slå ut alla radiokanaler och skivaffärer (som inte har en chans att överleva) så är det en förlust för alla, vi tappar all typ av mångfald.
        Vi har aldrig haft mindre att säga till om, mindre konsumentmakt, eftersom vi inte är konsumenter längre, och makten har aldrig varit längre bort, det går idag överhuvudtaget inte komma i kontakt med många av dom tjänster/företag vi anlitar.