Härom veckan drog hjälporganisationen Unicef igång en stor kampanj där man ifrågasätter den ”klickande aktivismen på sociala medier”. Annonser köptes på bästa plats i DN och kändisar som Henrik Schyffert och YOHIO försökte köpa kläder och annat för Facebook-likes i filmer som visas på YouTube. Budskapet lyder: likes räddar inte liv, men det gör pengar.
Syftet med detta är gott, att få människor att ta steget från att gilla organisationen på Facebook till att också skänka en gåva. Men med sin kampanj förmedlar Unicef också implicit att det finns ett motsatsförhållande mellan gilla-markeringar och gåvor till hjälporganisationer. Att människor trycker like istället för att skänka pengar. Uncief skriver i ett pressmeddelande att man ”ser en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet”. Läs vidare →
Arkiv för
likes
30 april
9 oktober
Krönika: Facebook räknar likes genom kommentarer – och privata meddelanden
Trodde du att en Facebook-like var lika med en delning på Facebook? Tänk om. Per-Mattias Nordkvist reder ut att en Facebook-like lika gärna kan vara en kommentar, din väns kommentar på kommentaren – eller en länk i ett privat facebookmeddelande. Läs vidare →