Arkiv för
Spotify

29 mars

Spotify häver begränsning för gratisanvändare

Glada nyheter för gratisanvändare av Spotify! Idag häver Spotify begränsningen på antal gånger man som gratisanvändare kan spela en låt.
Tidigare kunde man som gratisanvändare bara lyssna på en låt fem gånger och totalt. Men nu häver alltså Spotify den begränsningen, för användare som varit aktiva i över sex månader.
”Nu finns det alltså ingen begränsning på hur många gånger en låt kan spelas utan det är bara att fortsätta lyssna på musiken så många gånger man vill. Över 16 miljoner låtar, när som helst, helt gratis.”
Begränsningen om 10 timmars spelad musik för ett gratiskonto finns dock fortfarande kvar. Det var i maj förra året som Spotify slog på begränsningen för gratisanvändare.

26 mars

Ett urval av veckans nya musik på Spotify

Veckans SpotifyFörutom The Shins första album på nära fem år, som, om än bra, inte riktigt motsvarade förväntningarna, bjöd förra veckan på Spotify bland annat på nya släpp från kultbanden Guided By Voices, The Stranglers, The Wedding Present och Killing Joke.
Tanlines korthuggna och plastiga låtar var varierade och oemotståndligt glada och dansanta.
En sorgeprocess omvandlad till text och musik låg till grund för Lost In The Trees överrumplande nakna, sagolikt vackra och sanslöst ledsamma nya album.
Miike Snows tidigare släppta singlar var endast dansanta uppbrott från vad som i övrigt kunde betecknas som ett avskalat, tillbakdraget och drömskt andra album.
Läs vidare →

19 mars

Ett urval av veckans nya musik på Spotify

Veckans SpotifyMängden musik som pumpas ut på Spotify är förbluffande stor – ofta över 1 000 släpp per dag. Kvalitetsnivån är därefter, men på Ajour kan du varje vecka ta del av ett urval av den senaste veckans nya musik på Spotify som varit något att ha.
Synt? Glöm det. När Vince Clarke och Martin Gore gjorde musik tillsammans igen, som VCMG, var det hård, välkomponerad och gubbig (vad annars?) minimal techno som gällde.
Med flickaktig falsettröst trippade Grimes fram över lekfulla arpeggion, omfamnande syntslingor och bubbliga beats.
Läs vidare →

12 mars

Ett urval av de två senaste veckornas nya musik på Spotify

Veckans SpotifyDet blev ingen Spotify-post förra veckan. Jag tar därför igen det jag missade då och sammanställer i veckans post ett urval av de två senaste veckornas bästa album på Spotify. Endast album eftersom det skulle bli för mycket annars.
Xiu Xiu firade tio år med fullt ös. Gränser som tänjdes, galenskap som spreds, experiment som utfördes, oljud som tuktades samt energi som frigjordes. Musik som tog över ditt liv.
Hooray For Earth landade slutligen i Europa med sin efterlängtade experimentella och oerhört medryckande syntrock.
Låtarna på School Of Seven Bells konceptalbum, om spöken som omgärdade huvudkaraktärens liv, höll betydligt bättre kvalitet än konceptet som sådant.
Fanfarlos folkinslag, bombasm och starka låtar viftade enkelt bort eventuella av Coldplay kvarlämnade hörlursspår.
Läs vidare →

10 mars

27 februari

Ett urval av veckans nya musik på Spotify

Veckans SpotifySom vanligt presenterar jag en salig blandning av det bästa som Spotify haft att erbjuda den senaste veckan. En stark start med ett överraskande, och välkommet, slut.
Phantograms samlade låtar skrivna över tid, i rörelse, på klubbar och hotell. För klubbar och hotell?
Sleigh Bells skrik och skrän hade pollerats och förfinats till något annorlunda, mer kommersiellt, och, okej då, bättre.
Grimes var fantastisk, på alla sätt och vis. Hon slår stort i år.
Popular Computers bedårande samling poplåtar var en mix av synt och drömska, baleariska rytmer.
of Montreal, eller snarare Kevin Barnes och hans marionetter, är svåra, om inte omöjliga att första sig på. Som att det nya albumet drog åt samma håll även om innehållet inte gjorde det.
Richard Swifts precisa produktion visade sig återigen varit en oumbärlig faktor för Damien Jurados lika delar spretiga som gedigna melodier.

Colleen Greens garagepop var på gränsen till onödigt älskvärd.
Josh Klinghoffer slösar inte bara bort sin talang på Red Hot Chili Peppers, han tog också till vara på den med Dot Hacker.
Barna Howard lät som Bob Dylan när han levererade dåtidens americana i nutid.
King är inte Paul King.  King är tre kvinnor vars blandning av R&B, soul och elektronisk musik bredde ut sig som en sommaräng.
Unicycle Loves You stod för klatchig, och Disappears för muskulös, garagerock.
Todd Terje vårdade Roxy Music med vördnad och respekt när han ansatte deras klassiker ”Love Is The Drug” med sin typiska discodub.
EMA blickade tillbaka med en fenomenal låt (och video) för att, till förmån för Jamie Isaacs Foundation, motverka mobbning.
Peter Broderick släppte en platta med en URL som titel, för att tillgängliggöra dess omslag och texter oavsett var och hur du införskaffat det. Just det, den var bra också – plattan.
Mansions On The Moon släppte ifrån sig inte bara en, utan två högklassiga gamla låtar till Spotify.
Experimentella The Chap gjorde sig tillgängliga och lät mer pop – bättre – än någonsin förut.
Världens muntraste norrmän, Team Me, stod för underhållningen och svikna Jim White för svårmodet, även om han, sin vana trogen, inte kunde låta bli att släppa fram humorn i den mörkaste av stunder.
Storslaget av Patrick ”Jeff Buckley” Watson & CO.
Swindiefarbröderna Easy återvann lusten och lät den fortplanta sig i våra nostalgiska hjärtan.
M. Ward poppade till sig.
The Menzingers var ett smittsamt virus.
The Mynabirds, med sångerskan Laura Burhenn i spetsen, klampade sig taktfast fram med stora steg och vred upp stämningsgraden till max.
Young Empires hipsterpartyelectrodanspop glänste inte hela vägen, men höll åtminstone farten.
Terry Malts kallade sin musik för motorsågspop. Ingen sade emot. Kanske av rädsla?
Nord & Syd samlade indiepop-Sverige.
Bright Moments kärleksfulla pop avväpnade bekymmerslöst eventuella belackare.
Teeels (ja, med trippel-e) syntpop svävade vidare på lätta, stolta vingar – högt över tidigare material.
Alice B fördrev demoner med både vacker och ledsam poplyrik.
Agent Side Grinder. Agent Side Grinder. Agent Side Grinder. Gäst. Agent Side Grinder. Gäst. Även monotoni var bra när utrymme också gavs för finbesök.
Crocodiles noise skulle vara mer pop än rock. Nog rockade poppen allt.
Merparten av ovan nämnda band och artister återfinns i mina spellistor för årets, enligt mig, bästa låtar respektive remixer. Du hittar dem annars garanterat i februarilistan. Fler tips hittar du också på Spotifierad.se.
Illustration: Gustaf Öhrnell.

20 februari

Ett urval av veckans nya musik på Spotify

Veckans Spotify
Måndagarna klamrar sig fast som publiceringsdagen för mitt urval av veckans nya musik på Spotify. Kanske borde jag kalla det ”Ett urval av förra veckans…” istället? Oavsett, här finner du, som vanligt, ett brett spektrum av varan i fråga.
Det franska skivbolaget Kitsuné släppte sin andra samling med just fransk musik. Förlåt, fransk hipstermusik.
Efter tre framgångsrika singlar släppte Labrador underbarnet Amanda Mairs solodebut på Spotify, för att kort därefter dra tillbaka den och endast tillgängliggöra en sampler. Streamingskräcken sätter illavarslande spår.
Dubbelparet Tennis smashade surfpop, lobbade twee och stoppbollade sextiotal.
Till mångas besvikelse gick Islands från underhållning till allvar. Men de blev på allvar bra.
Saint Etienne återtog poptronen de ändå alltid suttit på.
Läs vidare →

13 februari

Did you see my writings on the wall?

Ica har en grej som nog de allra flesta tycker är ganska praktiskt — erbjudanden om rabatter på produkter som du gillar och köper ofta. Det där kan Ica göra för att de har koll på dina inköpsvanor, såklart. Samma sak gör de flesta andra som har tillgång till data, fast på olika sätt.
Ni läste väl nyheten om Facebooks spotifylista för de som brutit med sin partner eller är nykära? Ger man Facebook uppgifterna till vad man lyssnar till, i kombination med status, så kan de sätta ihop såna där listor. Läs vidare →

Ett urval av veckans nya musik på Spotify

Veckans Spotify
I skuggan av Whitney Houstons alltför tidiga bortgång kan vi, när mörkret skingrat sig, konstatera att musikvärlden under förra veckan också fick ta del av ett antal fina alster.
Boy Friends graciösa och lummiga drömpop höll vad singlarna lovat.
Cloud Nothings gick från soloprojekt till band – från hemmainspelningar till Steve Albini. Skränigare, större, vildare och bättre.
Lindstrøms blott andra album var kraftfullt, ombytligt, atmosfäriskt och alldeles underbart.
Goldfrapp sammanfattade en tolvårig karriär. Tack och hej?
Läs vidare →

Låtarna vi lyssnar på när vi är kära – och olyckliga

Sedan Spotify släpptes in i Facebook och fick bygga tjänster som visade vad vi lyssnade på just nu har Facebook börjat samla data.
Häromdagen presenterades en del av den datan. Under en tid har man sammanställt vilka låtar som är vanligast att lyssna på direkt efter att man har blivit dumpad, eller precis blivit tillsammans med någon (bytt relationsstatus på Facebook). Datan skickas ut i god tid innan Alla hjärtans dag för att visa vad  miljontals Spotifyanvändare gråter eller svärmar till.
Topp 10 låtar efter att man bytt sin status till ”in a relationship” Läs vidare →