Allt som är fel med Kalles jul-debatten i en bild

Debatten om att Disney valt att klippa bort rasistiska nidbilder har varit intensiv de senaste dagarna. Själv tycker jag inte att det är så konstigt om man till exempel läser på lite om den svarta Disney-dockans bakgrund. Dockan är en ”Pickaninny”, en nidbild av svarta som dumma, slöa individer som var känslomässigt och fysiskt immuna – vilket innebar att de bara blev glada av ett kok stryk. Inte vill vi fortsätta att berätta en sådan bild om svarta? Och inte rasade när Fazer tog bort den svarta flickan på lakritskolan?
I övrigt har Wistikent skrivit bra, liksom Carnebro.
Men problemet med den svenska debatten sammanfattas kanske allra bäst av bilden från Facebookgruppen ”Vi som vill ha den riktiga Kalle Anka”.
Bilden nedan har, i skrivande stund, fått 115 000 likes. För att vi inte orkar tänka längre än så.

(via @blisk)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Mr Bernardo says:

    Jag tänker skriva här nu lte i efterhand, är själv väldigt kluven i frågan, men måste säga följande saker:
    1. Jag läste just svt’s kommentarer i frågan (från flera hemsidor), och Linda Andersson – den ”kommunikationsansvarige för Disney i Norden”, uttalade sig med att hon INTE KÄNNER TILL NÅGRA KLAGOMÅL MOT DEN SVARTA DOCKAN. Det är Disney som bestämt sig för att förändra filmen för att hänga med i nutidens utveckling, eller vad man nu ska säga. Så de som påstår att svarta har känt sig ytterst kränkta får nog fundera lite till, då det beviserligen inte är så (så vitt vi vet).
    2. Någon i en kommentar nedan undrade varför det är så viktigt att ha kvar just de ”rasistiska avbildningarna”, och varför vi inte bryr oss om resten av den censurerade klippen. Min gode man, det är som att fråga varför curlingslutspelet inte får lika bra sändningstider som fotbolls-VM. Den svarta dockan har blivit ett av de mest folkkära klippen i hela Kalle Ankas jul, många, jag ibland dem, har tidigare sett den som en av höjdpunkterna i hela spektaklet. Och vet du vad? Jag hade ingen aning om att det var en avbildning av en svart människa förän den här debatten satte igång. Jag såg den som en skojjig docka, inget mer. Jag diskuterade detta med min 50-åriga mamma, och hon sa precis samma sak, och hon har alltså tittat på Kalle Ankas jul så gott som varje år från att hon föddes. Det är inte ett problem fören man gör det till det.
    Utöver detta så kan jag å andra sidan till viss del förstå hela grejen, då Disney uppenbarligen hade nazistiska åsikter (rätta mig om jag har fel?), och den här filmen spelades in på 30-talet, en tid då rasism och frågor runt svartas rättigheter stod högt upp på debattlistan, med många konservativa som fortfarande såg ner på dessa.
    Jag tycker dock inte det är så längre. Och hade inte denna fråga tagits upp hade jag glatt suttit och kollat på Kalle Ankas jul varje år och skrattat åt den lilla tokiga dockan. Nu kommer jag istället varje gång den scenen närmar sig, flyta in på tankar runt varför folk inte bara kan acceptera att vi alla är olika…

  2. […] Karlsten kirjutab oma blogilises sissekandes “Allt som är fel med Kalles jul-debatten i en bild,” (Ajour, 16. detsember 2012), et taoline filmi lõikumine ei olegi nii põhjendamatu, kui […]

  3. […] Men att enbart se det som en storm i ett vattenglas utan värde är att göra det till något som är absolut helt […]

  4. Galet att vi inte kan reagera på ett normalt sätt om folk känner sig utpekade eller förlöjligade. Att en ”tradition” är viktigare. 3 sekunder tecknad film.

    • Lars Jönsson says:

      Jag har sett kalles jul sen starten men när man tar bort dockan som säger mamma som är det bästa i hela programmet har det gått för långt så det blir någon annan kanal i år.

      • Anders Carlsson says:

        Vad fel du har Lars, alla vet ju att schackfärgen är bäst.

      • Martin says:

        Lars, vilket är det här ”det” som gått för långt?

        • Men är det inte bara en tidsfråga innan nazistflaggan från Karl Bertil Jonssons julafton klipps bort? Samtidigt som jag tycker att den lyfter hur vi agerat är det fel att visa den i dag.

      • Alla vet att det är Karl Bertil Jonssons julafton som är bäst. Och glöggen som hör till.

      • observant says:

        Tycker det är lite otäckt. att man alltid skall söka (lusläsa) tyda, om ngt är rasistiskt. När ngn. gjorde en kokbok, ortsnam, sketcher, musik, barnböcker, etc, listan kan bli lång, så var det inte i något ont rasistiskt syfte. Skall man ta bort allt, som ngn. har hitta en vinkling av rasistiskt intryc, får man kanske ta bort massor av saker överallt. Man borde istället se mer på det positiva och gå vidare i livet. Känns som några bara skall slå ner på allt,, som de inte tycker följer deras norm. Mycket av det gamla har ett värde i kulturen, som man faktisk fårta med en nypa salt, och inte bry sig så mycket. Det är skillnad på om någon säger/gör något för att skymfa någon/ra, det är fel, och skall ge följder. Men hallå, låt det gamla vara, njut av livet istället. Ser på kalle & Co på dansk tv istället, inte så mycket larvmed klippningar.

  5. Christian says:

    Det märkliga är ju att hela Kalle Anka på julafton är ett ihopklipp med snuttar. De ändras för varje år och hela klipper har aldrig varit med.
    Så har tex Kalle och djungelns clown fått kulsprutan bortplockad (5,19 in):
    http://youtu.be/u0rBeoOiV1c?t=5m19s
    Samma med Musse i husvagnen, när Långben sätter gaffeln i elurtaget (4,41 in):
    http://youtu.be/TtfzLolYrCY?t=4m41s
    Dessa ”censureringar” har av någon anledning inte orsakat liknande protester (Däremot möttes bortplockandet av Ferdinand av tittarstorm TIL.)
    Frågan är varför det är så viktigt med just de gamla rasistiska stereotyperna.

  6. Blir allt oftare påmind om att vi svenskar kan vara så trångsynta ibland. Fast vår självbild ofta visar precis tvärtom. Tycker att i de senaste månadernas händelser med bl.a. SD-gate så kommer det fram åsikter och attityder som faktiskt chockar mig. Sammantaget tycker jag att det brer ut sig en kollektiv övertygelse om att det är vi svenskar (vilka vi nu är …) som avgör vad som är rasism eller inte. Inte de som blir drabbade.

    • Dreadnallen says:

      Jag delar dina iakttagelser Britta, men du sätter också fingret på något när du skriver ”vi svenskar (vilka vi nu är …)”, som om ”svenskar” bara syftade på vita svenskar, eller ”etniska svenskar” som Statsministern kallade er.
      Många snälla fina människor i det här landet har en tämligen smärtsam process framför sig när det gäller att skaffa sig kunskaper och insikt om hur normer, maktordningar och diskriminering fungerar.
      Som heterosexuell cis-man (min könsidentitet har varit entydig hela mitt liv) är jag överordnad HBT-personer och kvinnor. Vare sig jag vill det eller inte tjänar jag på att samhället är inrättat med män och heterosexuella som norm. Jag kan inte skriva ut mig själv ur berättelsen och hävda att det inte är jag utan de där macho-snubbarna som utgör hela problemet.
      Det jag kan göra däremot är att läsa på, lyssna till andra personers erfarenheter, som skiljer sig från mina egna, försöka vara medveten, ödmjuk och lyhörd inför deras berättelser och skapa mig en tydligare bild av hur maktordningar fungerar och hur jag kan förändra mitt beteende på ett sätt som gör att mitt bidrag till deras upprätthållande minskar.
      Jag önskar alla svennebananrasister som nu går i taket över att deras barnprogram anpassas för att minska förekomsten av diskriminerande stereotyper en grundkurs i normkritik och humanistisk empati i julklapp.