Förra året sammanställde Ajour en lista över hur mycket årets finalister i Melodifestivalen lyssnats på i Spotify och på Youtube. Listan visade sig stämma mycket väl överens med resultatet och topp tre var identiska. Nu har vi sammanställt en ny lista över årets finalister på samma sätt. Jämför man med förra året är populariteten och antalet visningar över lag lägre och på sätt och vis också jämnare. Tittar man på Melodifestivalskivan på Spotify så har alla låtar utom en sju av tolv i popularitet. Undantaget är låten Begging med Anton Ewald som har åtta. Tittar man på artisternas egna singelversioner (vilka brukar vara mer spelade) så varierar populariteten mellan åtta och nio. För att få en någorlunda jämn fördelning mellan vilka som lyssnar samt hur mycket de lyssnar på Spotify respektive Youtube har vi vägt de olika placeringarna på Spotify tillsammans med antalet visningar på Youtube.¹ Ytterligare en intressant aspekt som är svår att räkna med i en lista som denna är antalet sökningar på Google. Resultaten sammanfaller tydligt med de tidigare deltävlingarna samt respektive vinnare men kan också ge en fingervisning om lördagens resultat.
Något som är extra intressant med årets lista är att de två låtarna som gick till final via andra chansen finns med bland de tre mest populära låtarna. Bidrag från andra chansen har aldrig tidigare vunnit finalen. Om 2013 blir annorlunda återstår att se.
Här är 2013 års lista över de mest populära bidragen:
- Anton Ewald – Begging
Spotifyrank #1
Youtube: 420 000 visningar - Sean Banan – Copacabanana
Spotifyrank #3
Youtube: 330 000 visningar - Robin Stjernberg – You
Spotifyrank #2
Youtube: 230 000 visningar - Yohio – Heartbreak Hotel
Spotifyrank #4
Youtube: 140 000 visningar - Ulrik Munther – Tell The World I’m Here
Spotifyrank #5
Youtube: 125 000 visningar - State of Drama – Falling
Spotifyrank #8
Youtube: 80 000 - Ralf Gyllenhammar – Bed On Fire
Spotifyrank #6
Youtube: 34 000 - David Lindgren – Skyline
Spotifyrank #7
Youtube: 50 000 - Ravaillacz – En riktig jävla schlager
Spotifyrank #9
Youtube: 70 000 - Louise Hoffsten – Only The Dead Fish Follow The Stream
Spotifyrank #10
Youtube: 50 000
Fotnot1. Låtarnas popularitet har vägts utifrån dess popularitet gentemot varandra enligt följande: (10-placering)*20 000. Till detta har sedan adderats 1000*antalet popularitetspluppar samt antalet visningar på Youtube. Ralf Gyllenhammar får till exempel:
(10-6)*20 000+7*1000+8*1000+34 000=136 000 poäng.