Förra året sammanställde Ajour en lista över hur mycket årets finalister i Melodifestivalen lyssnats på i Spotify och på Youtube. Listan visade sig stämma mycket väl överens med resultatet och topp tre var identiska. Nu har vi sammanställt en ny lista över årets finalister på samma sätt. Jämför man med förra året är populariteten och antalet visningar över lag lägre och på sätt och vis också jämnare. Tittar man på Melodifestivalskivan på Spotify så har alla låtar utom en sju av tolv i popularitet. Undantaget är låten Begging med Anton Ewald som har åtta. Tittar man på artisternas egna singelversioner (vilka brukar vara mer spelade) så varierar populariteten mellan åtta och nio. För att få en någorlunda jämn fördelning mellan vilka som lyssnar samt hur mycket de lyssnar på Spotify respektive Youtube har vi vägt de olika placeringarna på Spotify tillsammans med antalet visningar på Youtube.¹ Ytterligare en intressant aspekt som är svår att räkna med i en lista som denna är antalet sökningar på Google. Resultaten sammanfaller tydligt med de tidigare deltävlingarna samt respektive vinnare men kan också ge en fingervisning om lördagens resultat. Läs vidare →
Arkiv för
youtube
8 mars
14 januari
Svensk video om sexuella övergrepp sprids över nätet
I en Facebookvideo om att våga anmäla berättar 18-åriga Sara Stille om de sexuella övergrepp hon utsatts för under flera år. Hennes film har fått över 20 000 likes på Facebook – och delats närmare 4 000 gånger. Läs vidare →
Göran Arnberg står bakom youtubesuccén "Gagnef style"
Den gamla barnrockaren Göran ”Cowboybengt” Arnberg har redan vunnit en grammis för bästa barnalbum. Nu har han gjort en ny succé – genom att parodisera Gagnam style. Youtubeklippet ”Gagnef style” har funnits i en dryg vecka men de senaste dagarna har det skjutit i höjden, med snart 400 000 visningar. Läs vidare →
3 januari
Årets största svenska youtubeklipp 2012
I mellandagarna publicerade Ajour Årets bloggposter, nu är det dags för videoklipp. Eller ”youtubeklipp” som vi valt att kalla dem för att markera att det handlar om klipp som laddats upp av andra än traditionella medier.
2012 har varit ett viktigt år för de sociala videoklippen. 2010 visade Gina Dirawi hur vloggande kunde göras på svenskt vis. Och i år fick det sitt stora svenska genomslag med flera nya youtubestjärnor som följd. Många fler växer sig nu starka och 2013 ser ut att bli året då svensken aktivt flyttar över sitt TV-tittande till nätet. Men innan vi tittar framåt, låt oss sammanfatta 2012.
Här är vår lista på de klipp som berört och påverkat Sverige mest. 2012:s största klipp: Läs vidare →
28 december
Youtube rensar bland kanalerna – Universal tappar en miljard visningar
Ajour har tidigare skrivit om hur enkelt det är att köpa ”views” till ditt youtubeklipp. För några dollar kan du få tusentals klipp – utan att någon egentligen tittat på dem. Googleägda Youtube jobbar hela tiden på att komma åt spam-views och under helgen gjorde de en ordentlig julstädning. Flera youtubeanvändare rapporterar om hur klipp har försvunnit och några av världens största youtubekanaler har förlorat miljontals views, enligt Dailydot.
Men hur många handlar fejkade views? Google har ännu inte kommenterat rensningen, men klart är att till exempel skivbolaget Universal har tappat en miljard visningar! Dessutom har merparten av klippen från Universals konto försvunnit, just nu har kanalen bara sex klipp tillgängliga. Även SonyBMG tappar drygt 800 miljoner visningar och flera av världens största artister, Britney Spears, Michael Jackson, tappar runt 500 miljoner youtubevisningar.
Läs vidare →
21 december
"De vet du" blir webb-show i Kanal 5
Youtubefenomenet De vet du har tidigare listats som en av Sveriges största Youtubestjärnor av Ajour. Och nu är det dags för Sveriges svar på Lonely island att få en egen show. I Kanal 5 play. Läs vidare →
20 december
Hurricane love om att använda Youtube för att nå ny publik
Hurricane love heter Youtubes senaste, svenska musikstjärnskott. För fyra månader sedan släppte de en musikvideo som fick 120 000 visningar. Och nu har de, på bara några dagar, nått 50 000 visningar med en ytterligare en video som innehåller både lårklapp, skäggriv och stoltrummande. Ajour har pratat med Hurricane love om metoder för ett osignat band att nå publik. Läs vidare →
19 december
Videon på örn som attackerar barn är fejk
En film med en kungsörn (Golden Eagle) som attackerar ett litet barn i en park i Montreal cirkulerar nu på nätet och får sorgligt nog även enorm uppmärksamhet i media. Men filmen är fejk, om än någorlunda välgjord. Läs vidare →
13 december
PSY tjänar pengar på upphovsrättsintrång
Förutom att PSY satte Sydkorea på medvetandekartan när han slog igenom globalt med sin Gangnam Style, är han även ett exempel på de förändrade inkomstvägarna i musikbranschen, skriver AP. Tillsammans med intäkter från reklammedverkan och försäljning av låten via iTunes, beräknas PSY ha tjänat 8,1 miljoner dollar 2012. Det är en extra bra affär för honom, till och med, när folk bryter mot upphovsrätten, genom exempelvis parodier och remixer av hans låt. Läs vidare →
30 november
Så enkelt köpte jag tre tusen visningar på Youtube
Ajour har tidigare skrivit om Östhammar som fick en gåva av radipoprofilen Kjell Eriksson: 35 000 twitterföljare. Men att det går att köpa twitterföljare och Facebooklikes har varit känt länge. Men Youtubevisningar? Marcus Johansson testade själv. Här berättar han om resultatet. Läs vidare →