Östhammars kommun är största kommun på Twitter med över 35 000 följare. Vilket är anmärkningsvärt med tanke på att bara 24 000 bor i kommunen. Men ännu märkligare: kommunen själva har ingen aning om hur det gått till. När Ajour pratar med Twitteransvariga visste de inte ens om att de hade så många följare.
– Hur i hela fridens dagar har det här gått till?, säger Östhammars informationschef Sirkka-Liisa Bergkvist.
Radioprofilen Kjell Eriksson har under en serie program uppmärksammat baksidan av sociala medier. I sin senaste satsning tar han upp utanförskapet det kan skapa och på sin blogg undersöker han olika fenomen. Senast listade han att Östhammar kommun var störst på Twitter. Mer än fem gånger så stor som tvåan, Stockholm stad. Hans Kullin granskade fenomenet ytterligare och fann ganska snabbt att kommunens följarskara verkar köpt. Och att det dessutom verkar ha hänt ganska nyligen. Nästan alla nya followers är ”spamkonton”, utländska twitterkonton utan bild, profil eller relevanta uppdateringar. Så hur tänker en kommun som köper sig en tom följarskara? Som till och med är större än hela kommunens invånare? Inte alls, tydligen. De visste inte ens om att det hänt.
När Ajour pratar med Twitteransvarige Sirkka-Liisa Bergkvist på Östhammars kommun är hon helt chockad och tror först inte på uppgiften. När hon ändå får klart för sig att det stämmer blir hon bestört.
– Det är helt otroligt för egentligen så Twittrar vi inte i ordets rätta bemärkelse. Vi har kopplat ihop Facebook och Twitter så att det vi skriver på Facebook automatiskt postas på Twitter.
När man tittar på vilka som har följt er är det lätt att dra slutsatsen att det är köpta konton. Har ni köpt följare?
– Nej, nej herregud, sådana kunskaper har vi inte ens. Nej, det måste vara något annat tok. Och det är nästan så att jag blir smårädd när du säger sådär och att det handlar om sådana mängder. Kommunen har länge haft runt 250 följare på Twitter och något mer på Facebook.
Hon kan inte förstå vad som hänt. Inte heller är det sannolikt att någon externt företag har gjort det på beställning av dem.
– Jag har i dagarna gjort en upphandling med några företag för att säkerställa att våra konton är säkert registrerade. Vi har olika konton utöver Twitter – Bambuser, Youtube och så – och ville veta att vi gjort saker på ett rätt sätt. Men de kan väl inte ha börjat i förväg? Vi har ju inte bestämt oss för någon av dem och de fick vår förfrågan förra veckan.
Sirkka-Liisa Bergkvist ska nu försöka utreda vad som har hänt. En sak är säker: De har knappast twittrat sig till följarskaran
– Nej oj, vi bor 24 000 i den här kommunen plus sommargäster, så sådana siffror är ju helt omöjligt, säger Sirkka-Liisa Bergkvist.
Uppdaterat: Mikael @Zackrisson påpekar att en av kommunens nyaste följare har ett erbjudande om köp av exakt 35 000 följare för 20 dollar. Östhammar kommun menar att de inte använt sig av något sådant.
Uppdaterat2: Östhammars twitterkonto har nu bara drygt 20 000 följare. Om detta beror på att Twitter rensat bland spam eller inte låter vi vara osagt. Hur det såg ut igår kan ses i skärmdumpen ovan.
Uppdaterat3: Är det radioprofilen Kjell Eriksson som köpt 35 000 followers till Östhammar? Mycket pekar på det nu. Kjell Eriksson skrev själv dagen innan sin listning av största kommuner en bloggpost om att ge ”35 000 followers som julklapp”. Att göra ett sådant grepp skulle också kunna vara bra PR för Kjells nya tv-program som handlar just om att ”köpa vänner”.
När Ajour når Kjell är han hemlighetsfull. I ett mejl skriver han att han har gjort en intervju med Östhammars lokaltidning och hänvisar till deras nästa nummer, på lördag. När Ajour ändå insisterar på ett ja eller nej på frågan om han har köpt svarar han i ett mejl:
– Jag har inget enkelt svar i detta nu, tyvärr… Vi gissar att fortsättning följer.
Uppdaterat: Nu på lördag går Kjell Eriksson med kollega ut och erkänner att de köpte Östhammars followers för att väcka debatt.