Arkiv för
Twitter

3 juni

”MaddeLisk” är en av Sveriges mest framstående kvinnliga gamers

Foto: Helena Kristiansson / Esportphoto.com

Foto: Helena Kristiansson / Esportphoto.com


På mindre än ett år gick Madeleine Leander, eller ”MaddeLisk” som är namnet hon använder sig av i spelvärlden, från att knappt spela dataspel till att vinna tävlingar. Två och ett halvt år efter att hon började spela är hon idag en av de främsta StarCraft2-spelarna i Sverige. Spelet StarCraft2 som hon spelar är ett så kallat ”real-time-strategy”-spel som bäst kan liknas vid ett parti schack som utspelar sig i realtid. Spelarna måste hela tiden ta snabba beslut och sedan utföra dem. Under en match på mellan 10-20 minuter snittar de professionella spelarna flera hundra tangenttryckningar och musklick i minuten. E-sport har de senaste åren vuxit till att bli ett begrepp även utanför gaming-världen. Traditionella medier som AftonbladetSVT och TV4 sänder och rapporterar numera regelbundet från svenska och internationella tävlingar. Ajour har pratat med Madeleine för att få en inblick i hur det känns att vara en av de bästa kvinnorna i en sport som domineras av män.
Läs vidare →

28 maj

Donald Trumps Twitter-attack mot Vattenfall

Den excentriske miljardären Donald Trump har under en längre tid haft ett ont öga till svenska energijätten Vattenfall. Det statliga elbolaget är huvudpart i byggandet av en havsbaserad vindkraftspark utanför skotska kusten, vilken Trump hävdar kommer förstöra utsikten från den lyxiga golfanläggning han planerar att uppföra i området.
Redan hösten 2011 skrev Trump brev till den skotska försteministern Alex Salmond för att försöka stoppa Vattenfalls bygge. I mars i år hotade han att stämma företaget.
Idag konfronterade han även Vattenfall på Twitter.

 

 

 
Det återstår förstås att se om det blir någon respons på Twitter från Vattenfalls sida. I ett pressmeddelande så ger dock företaget en helt annan bild än den Donald Trump försöker måla upp, och menar att de enbart söker nya partners i projektet.
Transparens: Jag arbetade på Vattenfall mellan 2010 och 2012.

25 april

14 mars

Kina präglar listan över världens största sociala medier

Kan du nämna världens största sociala medier i ordning? Facebook – rätt! Twitter – fel! Qzone och Tencent Weibo – rätt!
För ett tag sedan skrev jag på Ajour om hur kinesiska tjänster dominerar världens näthandel. Detsamma gäller sociala medier, då Kina redan i slutet av 2012 hade 567 miljoner internetanvändare, vilket är fler än hela EU:s samlade befolkning.
Ny statistik från Go Globe visar att 91 procent av de kinesiska användarna är registrerade vid något socialt nätverk, jämfört med bara 67 procent i USA. Den snabba tillväxten av Kinas sociala medier gör att det i dag inte verkar finnas någon träffsäker lista över världens största sociala nätverkstjänster. Läs vidare →

12 mars

Svenska Twitter kan inte längre ses som enbart en kanal

Hampus Brynolf visar upp utvecklingskurvan för svenska Twitterkonton.

Hampus Brynolf visar upp utvecklingskurvan för svenska Twitterkonton.


Twitter kan inte längre ses som en enskild kanal. Det är den viktigaste vetskapen att ta med sig från undersökingen ”Twittercensus”, som kommunkationsbyrån Intellecta idag redovisade för tredje året i rad.
– Det en användare ser i sitt Twitterflöde är fundamentalt annorlunda jämfört med vad många andra användare ser, säger Hampus Brynolf, som har tagit fram undersökningen.
Läs vidare →

9 mars

LISTA: Sveriges 300 mest inflytelserika på Twitter – enligt Medieakademien

I torsdags presenterade Medieakademien och Aitellu Twitterbarometern och listade Twitters tio mest inflytelserika svenskar. Ajour har nu fått hela listan som legat till grund när Aiteullu för arbetet och kan visa en topplista på de 300 svenskar med mest ”inflytande” på svenska Twitter.
”Inflytande” är ett mått som skapats av Medieakademien själva och bygger på antal följare ett twitterkonto har och antal följare dess följare har. Till sist har man också lagt in begreppet mest delade – retweetade – uppdateringar. Det är såklart inget facit, ej heller en rangordning om hur viktigt ett konto är varken för en person eller ett varumärke. Men nog så intressant. Läs vidare →

7 mars

Ny forskning om den Arabiska våren och kampen om nätet

Vilken roll spelade framväxten av sociala medier för den Arabiska våren? Saken är omtvistad. En del menar att Facebook och Twitter underlättade den politiska mobilisering som ledde till störtandet av auktoritära regimer i Mellanöstern. Andra menar att de sociala medierna spelade en begränsad eller rent av ingen roll alls. En helt ny studie ger viss vägledning i frågan. Läs vidare →

20 februari

MTV fake-hackade sitt Twitter-konto

I måndags rapporterade Ajour om kapningen av Burger Kings Twitter-konto. Även Jeep råkade ut för en liknande attack, och under tisdagen verkar det som att MTV försökt hänga på ”trenden” – precis som om det hade varit något slags Harlem Shake-fenomen.
I samband med att MTV:s konto ”hackades” så dök det snabbt upp ganska tydliga bevis för att det var företaget själva som låg bakom, och en talesperson för MTV ska senare också ska ha bekräftat för The Atlantic att det rörde sig om ett skämt. Internet var dock inte särskilt imponerade av skämtet. Till skillnad från Burger King och Jeep, som faktiskt ökade i antal followers i samband med hackningarna, så ligger MTV fortfarande kvar på samma följarantal.

18 februari

14 februari