Twitter kan inte längre ses som en enskild kanal. Det är den viktigaste vetskapen att ta med sig från undersökingen ”Twittercensus”, som kommunkationsbyrån Intellecta idag redovisade för tredje året i rad.
– Det en användare ser i sitt Twitterflöde är fundamentalt annorlunda jämfört med vad många andra användare ser, säger Hampus Brynolf, som har tagit fram undersökningen.
Det svenska Twitterlandskapet har under det senaste året växt från 270 000 användare till 475 000, en ökning på cirka 75 procent. Tillväxten har framför allt skett utanför de sfärer som var tidiga med att börja använda Twitter.
– Twitter har gått från att mest användas av medieeliten i Stockholm till något mer folkligt, säger Hampus Brynolf.
Twittercensus använder sig av en metod som skiljer sig en del från den som Aitello använder för att ta fram Twitterbarometern. Den förstnämnda fokuserar på svenskspråkiga tweets, medan den sistnämnda använder sig av bland annat plats och ort för att identifiera svenska konton.
– Men båda undersökningarna kommer fram till ungefär samma antal svenska användare, omkring 500 000, säger Hampus Brynolf.
För första gången är det just nu fler kvinnor än män bland nyregistrerade konton. Hampus Brynolf medger dock att metoden som används för att särskilja män och kvinnor inte kan identifiera alla konton. Två tredjedelar går emellertid att identifiera.
Ytterligare en intressant detalj är att över 40 procent av alla svenska tweets har skickats ut via appen Twitter for iPhone, vilket kan jämföras med cirka 10 procent i Finland och Danmark där undersökningen också har genomförts. Totalt står iPhone för över 50 procent av tweetsen.
Några snabba siffror från svenska Twitter:
- Det finns 475 000 registrerade konton.
- Av dessa är 220 000 aktiva, det vill säga har uppdaterats minst en gång de senaste 30 dagarna.
- 80 000 användare betecknas som ”mycker aktiva”, vilket innebär att de snittar minst en tweet om dagen.
- Under 2012 skickade vi svenskar ut 228 000 000 tweets.
Twittercensus bygger på att användare delas in i olika kluster beroende på sina relationer med andra Twitteranvändare. Läs mer om undersökningen på Twittercensus.se, eller testa att leta på dig själv på klusterkartan med hjälp av av Twittergraphen. Läs även gärna Ajours rapportering från förra årets Twittercensus. Det går också bra att se presentationen i sin helhet nedan.