I går presenterade kommunikationsföretaget Intellecta med Hampus Brynolf i spetsen en undersökning av antalet twittrare i Sverige, så kallat Twittercensus. Första gången statistik om svenska twittrare presenterades var senhösten 2010 då Hampus konstaterade att Twitter nått sin peak och att intresset var på väg att mättas av. Inför den samlade gruppen inne i Stationshallarna konstaterade han att han då haft ”in i helsike fel”.
Twitter har ett öppet API som tillåter att vem som helst kan hämta hem data om twittrare (användare) och tweets (inlägg) för att analysera den. Metoden som Intellecta använt för att hitta svenska twittrare går ut på att analysera ett visst antal konton tillhörande svenska twittrare, hämta hem deras tweets, analysera om de är svenskar och sen hämta upp de personer de följer och blir följda av på Twitter. Den här processen upprepas om och om igen.
De som aldrig skrivit en tweet, har låst konto, inte twittrar på svenska och som inte följer eller följs av någon har exkluderats. För att kvalificera sig måste man ha skrivit minst en tweet, följa minst en person och blir följd av minst en person.
Resultat
- 299 000 svenska konton har identifierats
- Tillsammans har de skrivit 110 000 000 tweets (inlägg)
- 171 000 av dessa konton är aktiva (dvs skrivit minst en tweet de senaste 30 dagarna)
- 53 000 är mycket aktiva (dvs skriver minst en tweet per dag)
Den genomsnittliga twittraren har skrivit 368 tweets, blir följd av 62 personer och följer i sin tur 63 stycken. 93% har skrivit mindre än 1000 tweets vilket innebär att de mycket aktiva står för 7% av allt som skrivs. Könsfördelningen är jämn (47% kvinnor, 53% män) och de flesta tweets skrivs mitt i veckan med en peak runt 22 på kvällen. De vanligaste namnen är Johan, Anna, Emma, Fredrik, Daniel, Johanna, Andreas, Elin, Malin och Sara vilket tyder på en generation som är runt 30 år. För att ladda upp bilder använder de i turodning Twitters iPhone-app, Twitter.com och Androids Twitter-app m.fl. De som följer fler än de blir följda av har ökat sen förra mätningen vilket verkar leda till att de skriver fler tweets. Enbart 4% av de tweets som skrivs är geotaggade dvs anger var twittraren befinner sig.
December 2010 vs mars 2012
- 91 000 antal konton har ökat till 299 000 konton.
- 25 000 000 milj tweets har stigit till 110 000 000 tweets.
- 37 000 aktiva twittrare då jämfört med 171 000 twittrare nu.
- 11 000 mycket aktiva twittrare har stigit till 53 000 stycken.
Trenden pekar på att antal nyregistreringar ökar, just nu med 20 000 konton i månaden. Media har, till skillnad från förra gången, ett finger med i spelet tror Hampus. Den arabiska våren tillsammans med omtalade kändiskonton som det Charlie Sheen startade visade en ökning av skapade konton i januari 2011 och medias omnämnande bidrar till att fler får upp intresset.
Är du twittrare? Då är du säkert nyfiken på den här länken för att få reda på vilket kluster du tillhör!
Läs mer på twittercensus.se eller bläddra i presentationen nedan. Vi har tidigare länkat till livesändningen om du vill höra allt i sin helhet.