Idag är internationella kvinnodagen. En dag som ska uppmärksamma kvinnors ojämställdhet över hela världen. Det har skrivits om den överallt och även flera företag passar på att haka på för att tjäna en extra hacka. Men just att tjäna en extra hacka verkar ha gjort företag totalt blinda för vad dagen egentligen handlar om.
Som JC. Idag skickade klädföretaget ut den här annonsen i ett mejl till sina kunder:
En kund uppmärksammade JC om saken på JC:s Facebooksida och hon uttrycker det väl:
”Internationella kvinnodagen är inte Internationella spamma kvinnor med sexistisk reklam-dagen. Inte heller Kvinnor ska shoppa för att vara snygga-dagen. Internationella kvinnodagen råkar faktiskt vara raka motsatsen. Typ Nu får det vara slut på sexism-dagen.
Om ni vill uppmärksamma internationella kvinnodagen nästa år så föreslår jag att ni gör det i rätt anda. Kanske skänka en krona för varje såld sak till UNICEFs satsning för att flickor ska få gå i skolan. Eller något annat som inte är osmakligt.”
JC har försökt bemöta, först med att de inte ville uppröra någon, sedan att ”alla måste få ha en personlig åsikt”.
Även Ellos hakade på och visade sig helt oförstående. I sin kampanj till kvinnor passade man på att ge rabatt för ”shopping för hela familjen”. Fint.
Ellos bidrag till #jämställdhet -de ger mig rabatt för att ”shoppa till hela familjen”! #8mars >> twitter.com/KarlbergMa/sta…
— Maria Karlberg (@KarlbergMa) 8 mars 2013
Kanske har vi det ändå bättre än i Frankrike idag:
På franska snabbtåg delar de ut nagellack till kvinnor för att fira #8mars, känns som om SNCF (deras SJ) har en bra bit kvar till insikt.
— Carl Schlyter (@CarlSchlyter) 8 mars 2013