Företag gratulerar på kvinnodagen – med lite sexism

Idag är internationella kvinnodagen. En dag som ska uppmärksamma kvinnors ojämställdhet över hela världen. Det har skrivits om den överallt och även flera företag passar på att haka på för att tjäna en extra hacka. Men just att tjäna en extra hacka verkar ha gjort företag totalt blinda för vad dagen egentligen handlar om.
Som JC. Idag skickade klädföretaget ut den här annonsen i ett mejl till sina kunder:
26355_10151522035954400_548220942_n
En kund uppmärksammade JC om saken på JC:s Facebooksida och hon uttrycker det väl:

”Internationella kvinnodagen är inte Internationella spamma kvinnor med sexistisk reklam-dagen. Inte heller Kvinnor ska shoppa för att vara snygga-dagen. Internationella kvinnodagen råkar faktiskt vara raka motsatsen. Typ Nu får det vara slut på sexism-dagen.
Om ni vill uppmärksamma internationella kvinnodagen nästa år så föreslår jag att ni gör det i rätt anda. Kanske skänka en krona för varje såld sak till UNICEFs satsning för att flickor ska få gå i skolan. Eller något annat som inte är osmakligt.”

JC har försökt bemöta, först med att de inte ville uppröra någon, sedan att ”alla måste få ha en personlig åsikt”.
Även Ellos hakade på och visade sig helt oförstående. I sin kampanj till kvinnor passade man på att ge rabatt för ”shopping för hela familjen”. Fint.


Kanske har vi det ändå bättre än i Frankrike idag:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. […] Länkar: Läs även på Ajour och hur JC resonerar på Resumé. […]

  2. Isis says:

    Håller med. Att bara erbjuda rabatt till ett av könen är ett typexempel på sexism. Kampen mot att göra skillnad på könen måste fortsätta.