Idag är internationella kvinnodagen. En dag som ska uppmärksamma kvinnors ojämställdhet över hela världen. Det har skrivits om den överallt och även flera företag passar på att haka på för att tjäna en extra hacka. Men just att tjäna en extra hacka verkar ha gjort företag totalt blinda för vad dagen egentligen handlar om.
Som JC. Idag skickade klädföretaget ut den här annonsen i ett mejl till sina kunder: Läs vidare →
Arkiv för
sexism
8 mars
14 januari
"Därför är Sveriges mästerkock kraftigt sexistiskt"
TV4-programmet Sveriges mästerkock är ett av Sveriges just nu mest populära program. Michaela Larsson har granskat avsnitt två och funnit ett program som är kraftig sexistiskt.
Sveriges Mästerkock är inne på sin tredje säsong och jurymedlemmarna blir bara mer och mer tröttsamma. De tre alfahannarna Per Morberg, Leif Mannerström och Markus Aujalay har suttit som enhällig jury i alla tre säsonger. Läs vidare →
Sveriges Mästerkock är inne på sin tredje säsong och jurymedlemmarna blir bara mer och mer tröttsamma. De tre alfahannarna Per Morberg, Leif Mannerström och Markus Aujalay har suttit som enhällig jury i alla tre säsonger. Läs vidare →
16 februari
Bosch om den sexistiska annonsen: "Den är inte vår"
För några veckor sedan spreds den här bilden. Det är en annons med Euronics och Bosch som avsändare och gör reklam för hur Boschs tvättmaskiner har utvecklats genom åren.
Det var en klassisk peka-och-skratta-bild på Facebook som spreds vitt och brett och det raljerades över Boschs totala avsaknad av känsla och finess. Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?
Läs vidare →