För några veckor sedan spreds den här bilden. Det är en annons med Euronics och Bosch som avsändare och gör reklam för hur Boschs tvättmaskiner har utvecklats genom åren.
Det var en klassisk peka-och-skratta-bild på Facebook som spreds vitt och brett och det raljerades över Boschs totala avsaknad av känsla och finess. Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?
Jag hörde av mig till Bosch för en kommentar. Står de bakom annonsen?
Efter flera veckor av undersökande hos Bosch återkom de i dag med ett svar. Det är inte de själva som står bakom annonsen, utan Euronics som gjort en egen variant, menar Bosch själva.
I ett mejl skriver de såhär i dag:
”In the UK Bosch tasked our retail partners to develop advertising and promotional materials to celebrate 125 years of Bosch. The advert to which you refer is is one of the consumer ads which was created and printed by a UK partner. The main focus of the ad is to show the evolution of the Washing Machine, it also features the evolution of women in the visual.
The visual does not denote responsibility but a change in style.”
För att vara någon som inte själv har gjort annonsen ursäktar och tar Bosch märkligt mycket ansvar för annonsens innehåll.
Jag vet inte om jag ska tycka det är fint eller märkligt.