Bosch om den sexistiska annonsen: "Den är inte vår"

För några veckor sedan spreds den här bilden. Det är en annons med Euronics och Bosch som avsändare och gör reklam för hur Boschs tvättmaskiner har utvecklats genom åren.
Det var en klassisk peka-och-skratta-bild på Facebook som spreds vitt och brett och det raljerades över Boschs totala avsaknad av känsla och finess. Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?

Jag hörde av mig till Bosch för en kommentar. Står de bakom annonsen?
Efter flera veckor av undersökande hos Bosch återkom de i dag med ett svar. Det är inte de själva som står bakom annonsen, utan Euronics som gjort en egen variant, menar Bosch själva.
I ett mejl skriver de såhär i dag:

”In the UK Bosch tasked our retail partners to develop advertising and promotional materials to celebrate 125 years of Bosch. The advert to which you refer is is one of the consumer ads which was created and printed by a UK partner.  The main focus of the ad is to show the evolution of the Washing Machine, it also features the evolution of women in the visual.
The visual does not denote responsibility but a change in style.”

För att vara någon som inte själv har gjort annonsen ursäktar och tar Bosch märkligt mycket ansvar för annonsens innehåll.
Jag vet inte om jag ska tycka det är fint eller märkligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

8 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Daniel Modig says:

    Jag tycker inte deras svar är speciellt ursäktande eller förklarande alls. De tar inte på något sätt avstånd från sexismen som – hur de än vrider och vänder på det – är väldigt tydlig.
    Lam ursäkt och en rent avsmaklig annons.

  2. Elias R says:

    Hade ju vart klockrent om det var en man som stod på sista bilden!

  3. […] om annonsen kan du läsa HÄR där jag snodde bilden. Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

  4. Olle Bergman says:

    Det finns en annan historia inskriven i bilden som jag tycker är väldigt intressant att diskutera och det är steget mellan bild 1 och 2. Mekaniseringen av traditionellt kvinnligt arbete ser jag, som den ingenjör jag är, som en obesjungen faktor i den kvinnliga emancipationsprocessen. Hans Rosling har ju tagit upp det här många gånger: http://ehinger.nu/undervisning/index.php/starta-haer/nyheter/2928-industrialismens-viktigaste-uppfinning-enligt-hans-rosling.html

    • Carina Svendsen says:

      Hans Rosling har ju en hel del konstiga åsikter iofs, hans förnekande av överbefolkningen som ett problem är minst lika anmärkningsvärd som dom som förnekar klimatförändringar.
      Sen kan jag ju inte hjälpa att undra om vi verkligen har kommit så långt, när utvecklingen av tvättmaskinen ses som en del av den kvinnliga frigörelsen. Är det då kvinnan som är den manliga frigörelsen, om det nu var så att vi lyfte tvättbördan från männen!?
      Jag får inte ens ihop att han pratar om u-länder och tvättmaskiner i samma mening, menar han på allvar att svaret på u-ländernas problem skulle vara att vi skickar ner tvättmaskiner?
      Hans kanske jobbar för Bosch!?

  5. Hmm says:

    ”Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?”
    Inte i de flesta länder.