Arkiv för
reklam
25 mars
https://www.youtube.com/watch?v=bwd3aCXYncM
https://www.youtube.com/watch?v=6HRMF1HXIb0
https://www.youtube.com/watch?v=E-wbGBc4BuY
Idag rullar Spotify ut sin första ”traditionella” reklamkampanj i USA. De två korta filmerna kommer bland annat att sändas i amerikansk tv. Kampanjens slogan är #ForMusic, vilket också är namnet på den tredje, lite längre filmen.
19 mars
Jag skäms lite. Generad, skulle man kunna säga. Jag svalde nyheten om att balladsångaren Tommy Nilsson bytt namn till ”Black”. Helt och fullt. Jag erkänner det motvilligt, för jag hade högre tankar om mig själv än att vara en död fisk. Läs vidare →
18 december
Igår presenterade Instagram sina nya användarregler som kommer att träda i kraft 16 januari nästa år. Ägaren Facebook gick nyligen ut med att man ämnar börja dela information mellan sina olika tjänster, och Instagrams uppdatering av användarvillkoren ger oss nu en första inblick i vad det kommer att innebära. Läs vidare →
22 oktober
Ni minns Charlie? Den brittiske ynglingen som stoppade in fingret i sin brors mun. Klippet är en modern klassiker med en halv miljard visningar.
Och fem år senare har ett pastaföretag slagit mynt av klippet igen. Ragú har tidigare gjort reklamfilmer om hur föräldrar kan kompenserar barns traumatiska minnen – som när ett barn ser sina föräldrar ha sex – genom att bjuda på deras pastasås. Men nu har de alltså hittat Charlie och bror, fem år senare.
Som i ett nytt, helt annorlunda, skådespel berättar om de traumatiska minnen när brorsan bet i Charlies finger. Vad tycks?
http://youtu.be/zGT82kLP0oI
12 april
Vi skrev om den redan igår, TNT:s reklamfilm om den dramatiska knappen. Men bara ett dygn efter klippet släpptes på Youtube har det visats nästan 4 miljoner gånger. Därmed är det klippet alla pratar om, du måste se och framförallt fascineras av. Läs vidare →
26 mars
Förra veckan släppte Flygresor.se en ny reklamfilm. De filmade sitt eget PR-trick under en res-mässa där de hade fäst reklamlappar på flugor och sedan släppt ut flugorna i mässhallen för att de skulle sätta sig på folk, med reklamlapparna och sprida budskapet.
Läs vidare →
16 februari
För några veckor sedan spreds den här bilden. Det är en annons med Euronics och Bosch som avsändare och gör reklam för hur Boschs tvättmaskiner har utvecklats genom åren.
Det var en klassisk peka-och-skratta-bild på Facebook som spreds vitt och brett och det raljerades över Boschs totala avsaknad av känsla och finess. Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?
Läs vidare →
17 november
Igår kunde Ajour berätta att Facebookannonsen för Ron de Jeremy, den nylanserade rom som bär den kände porrskådespelaren Ron Jeremys namn och bild, bryter mot svensk lag på Facebook. Nu har vi pratat med Daniel di Zazzo, den ena av två grundare av företaget Herida Aurum, som låg bakom såväl importen av Ron de Jeremy som annonsen på Facebook. Han säger att det hela var ett misstag.
– Annonsen är borttagen och det här kommer aldrig hända igen.
Ja, för det finns ju ett par stora frågetecken i den här annonsen, som Alkholgranskningsmannen kallar olaglig. Kände inte ni till reglerna innan ni satte upp annonsen på Facebook?
– Det är klart vi kan reglerna, men det här var ett misstag med en annons som vi uppifrån inte hade godkänt. Vi har vidtagit åtgärder där också, och vi har lärt oss en läxa så vi inte kommer göra om det här.
Hur ser er relation med Systembolaget ut idag?
– Så fort vi såg annonsen själva tog vi ju bort den omgående, och det ville ju Systembolaget också. Men jag kan inte säga något från systemets sida, utan det får du fråga dem om.
Läs vidare →