Arkiv för
reklam

25 mars

Spotifys första tv-kampanj

https://www.youtube.com/watch?v=bwd3aCXYncM

https://www.youtube.com/watch?v=6HRMF1HXIb0

https://www.youtube.com/watch?v=E-wbGBc4BuY

Idag rullar Spotify ut sin första ”traditionella” reklamkampanj i USA. De två korta filmerna kommer bland annat att sändas i amerikansk tv. Kampanjens slogan är #ForMusic, vilket också är namnet på den tredje, lite längre filmen.

19 mars

18 december

22 oktober

"Charlie bit my finger" tillbaka – som pastareklam

Ni minns Charlie? Den brittiske ynglingen som stoppade in fingret i sin brors mun. Klippet är en modern klassiker med en halv miljard visningar.
Och fem år senare har ett pastaföretag slagit mynt av klippet igen. Ragú har tidigare gjort reklamfilmer om hur föräldrar kan kompenserar barns traumatiska minnen – som när ett barn ser sina föräldrar ha sex – genom att bjuda på deras pastasås. Men nu har de alltså hittat Charlie och bror, fem år senare.
Som i ett nytt, helt annorlunda, skådespel berättar om de traumatiska minnen när brorsan bet i Charlies finger. Vad tycks?
http://youtu.be/zGT82kLP0oI

12 april

26 mars

16 februari

Bosch om den sexistiska annonsen: "Den är inte vår"

För några veckor sedan spreds den här bilden. Det är en annons med Euronics och Bosch som avsändare och gör reklam för hur Boschs tvättmaskiner har utvecklats genom åren.
Det var en klassisk peka-och-skratta-bild på Facebook som spreds vitt och brett och det raljerades över Boschs totala avsaknad av känsla och finess. Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?
Läs vidare →

17 november

Spritimportören om Facebookannonsen: Det här kommer aldrig hända igen

Igår kunde Ajour berätta att Facebookannonsen för Ron de Jeremy, den nylanserade rom som bär den kände porrskådespelaren Ron Jeremys namn och bild, bryter mot svensk lag på Facebook. Nu har vi pratat med Daniel di Zazzo, den ena av två grundare av företaget Herida Aurum, som låg bakom såväl importen av Ron de Jeremy som annonsen på Facebook. Han säger att det hela var ett misstag.
– Annonsen är borttagen och det här kommer aldrig hända igen.
Ja, för det finns ju ett par stora frågetecken i den här annonsen, som Alkholgranskningsmannen kallar olaglig. Kände inte ni till reglerna innan ni satte upp annonsen på Facebook?
– Det är klart vi kan reglerna, men det här var ett misstag med en annons som vi uppifrån inte hade godkänt. Vi har vidtagit åtgärder där också, och vi har lärt oss en läxa så vi inte kommer göra om det här.
Hur ser er relation med Systembolaget ut idag?
– Så fort vi såg annonsen själva tog vi ju bort den omgående, och det ville ju Systembolaget också. Men jag kan inte säga något från systemets sida, utan det får du fråga dem om.
Läs vidare →