Bra att känna till om böneutrop i moskén i Fittja

Foto: Tanvir Mansur

Foto: Tanvir Mansur 2009


Nu ska ansökningen från moskén i Fittja om böneutrop behandlas. Ärendet handlar om ett böneutrop som sker en gång i veckan under ca 2 minuter. Förhoppningsvis blir diskussionen kring böneutropet saklig, trots att jag redan nu vet med mig att medierapporteringen inte kommer bli det.
Läs först om moskén på Stockholms länsmuseums hemsida.
Jag minns att när jag var liten (från 1998, då jag var 11) och storhandlade på OBS (som sedan blev Coop Forum och som nu har lagts ned) i Fittja med familjen, så stod moskébygget mittemot parkeringen där alltid orört, för föreningen hade inga pengar. De samlade ihop pengar till bygget genom privata donationer. Till slut när jag fyllde 20 stod alltså moskén färdig.

Lyssna gärna på diskussionen mellan Ardavan Khoshnood (KD) och Mohammed Kharraki (Islamiska förbundet) i P1 Morgon imorse:
Lyssna: Ska man tillåta böneutrop i Sverige?
Moskén som diskuteras står alltså i ett industriområde (Slagsta) där det är relativt långt till närmsta hushåll (kanske 5-10 min promenad till Fittja C). Hur högljudd böneutropen kommer vara vet ingen just nu, men inom det allra närmsta området (där ljudet skulle vara som högst) finns alltså inga privata bostäder. Den står dessutom precis där Coop Forum och dess stora parkering låg förut, motorvägen och även tunnelbanan (som är rätt så högljudd flera gånger per timme). Dock kan man tänka sig att ljudet färdas långt över vattnet (Albysjön) som ligger intill moskén, så det kan sannolikt vara så att ljudet hörs ända till Masmo och kanske till och med Flottsbro (skidbacken). Det är alltså en volymfråga och en bedömningsfråga för polisen när ansökan kommer in. Polisen kan nog ge en volymgräns och en gräns för hur långt böneutropet kan vara. Detta görs troligtvis i dialog med den aktuella församlingen.

Allt detta om saklig rapportering kan tyckas vara en petitess. Men research är otroligt viktigt och det kan bli helt fel ibland. I SvD:s rewrite av Dagens artikel stod det från början att moskén byggdes 1994. Jag påpekade detta för reportern som skrev texten igår och fick svar väldigt snabbt:

———- Forwarded message ———-
From: Erik Olsson
Date: 2012/9/27
Subject: Re: Research på SvD Näringsliv??
To: Tanvir Mansur
Hej, jag har skrivit artikeln utifrån det som rapporterats i tidningen Dagen. Det är vad vi kallar en rewrite och skrivs för att snabbt få ut nyheten på nätet. Har inte hunnit få tag i några berörda personer på egen hand än men kommer nu gå vidare och göra närmare research. Stämmer exempelvis inte byggår så ska det så klart rättas till.

Foto: Tanvir Mansur 2009

Foto: Tanvir Mansur 2009


Det handlar också om ett utifrånperspektiv som ofta görs av storstadsjournalister när de reser ”ut” till en mindre ort utanför storstadens innerstad (t.ex. Bjästa, Forserum, Fittja, Rinkeby) och inte nyttjar den kompetens som finns bland journalister från området eller medborgare som bor där.
Det är viktigt att visa att det här fortfarande är en LOKAL fråga som påverkar MEDBORGARNA I KOMMUNEN och inte nödvändigtvis hela landet. Och den bör definitivt diskuteras av medborgarna i kommunen (vilket görs). Men det blåses upp som en nationell fråga eftersom det också blir ett prejudikat.
Vilka medier kommer i den här frågan att lyfta fram Botkyrkabor i debatten? Eller är det Islamiska förbundet och Kristdemokraterna som ska representera hela diskussionen i Fittja och Botkyrka? Har det funnits en diskussion bland kommunpolitiker om detta, behöver de också lyftas fram? Fundera på det.
Fundera också på varför debatten i frågan ska handla om att vara FÖR eller EMOT och varför det inte skulle finnas några andra dimensioner av frågan? Är det att antingen tillåta böneutrop eller förbjuda böneutrop? Är det inte snarare så att olika moskéer med böneutrop skulle ha olika typer av inverkan på den omgivande miljön beroende på var de ligger och hur högt ljudet är.
Varje ansökan för böneutrop bör vara en bedömningsfråga för varje ansökan och för medborgarna som bor där (i kommunen), inte nödvändigtvis en fråga om böneutropens vara eller icke-vara i hela landet. Nu inväntar vi bara raseriet och den religionsfientliga Facebook-gruppen NEJ till moskéer i Sverige! får ännu ett uppsving. Redan nu har riksdagsledamöter ropat att det handlar om islamisering – ett vanligt sluttande plan-argument när det gäller inkludering av muslimer i Sverige. För muslimer ska tydligen inte få utöva sin religion här utan att anklagas för att konspirera för att ta över landet?
Andra frågor som vi från området bör ställa oss är: Är det verkligen så störande, om man jämför med den övriga ljudbilden i området (bilväg och tunnelbana) att lyssna på ett böneutrop en gång i veckan? Är förutsättningen för att böneutrop ska tillåtas att ingen hör den? Vad är skillnaden mellan att se och att höra en religiös kallelse (jämför med kyrkor/moskéer/synagogor i ens synfält, eller Jehovas vittnen som står och delar ut tidningar i tunnelbanan)? Handlar inte religionsfriheten om att människor med olika livsåskådningar ska kunna leva i samexistens? Det verkar i alla fall vara något som Botkyrka kommun arbetar aktivt med.
Till Svenska Dagbladet säger Helena Benaouda, ordförande för Sveriges Muslimska Råd, att det enbart finns åtta specialbyggda moskéer i Sverige som har möjligheten att utföra ett böneutrop, övriga används som lokaler också för annat (såsom lägenhetsmoskéer, källarmoskeer m.m.).
– Det är inte så många, och jag tror en del kommer avstå att ansöka ändå, oavsett vad som händer i Fittja, säger Helena Benaouda.
För invånare i Botkyrka och i Fittja kan det här vara en viktig fråga att diskutera med varandra.
Men tydligen måste hela Sverige lägga sig i. Och medborgarna i kommunen själva lämnas utanför.
Uppdatering:
Botkyrka kommun sände idag ut ett pressmeddelande där de poängterar att de inte har tagit ställning för eller emot böneutrop.
– Innan kommunfullmäktige tar ställning i sakfrågan så kommer vi att ta den tid vi behöver för en dialog som vi vill föra med invånare och civilsamhället. Botkyrka är en interkulturell kommun där vi alla ska kunna leva tillsammans. Därför är detta en fråga där fler ska få chans att tycka till, säger Katarina Berggren, kommunstyrelsens ordförande (S), Botkyrka kommun.
Foto: Tanvir Mansur 2009

Milsten vid kommungränsen mellan Botkyrka och Huddinge. Foto: Tanvir Mansur 2009


 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

26 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Hmm says:

    Men det blir förmodligen inte en fråga om från fal till fall. Har man tillåtit en så blir det svårt att motivera nej till en annan.
    Mitt största problem med böneutrop är att de innehåller ett budskap, inte en neutral ringning som kyrkklockorna har, (som jag tycker är extremt störande när jag försöker sova på söndagen.)
    Med teknikens värld och med att vi alla ska vara invidualliester så måste väl detta gå att lösa på ett mer personligt sätt än att man ska masspåtrycka sina idéer till alla. Vad sägs om en app i din mobil som ropar ut när det är bön till dig i ditt headsett?
    På samma vis som att jag som ickerökare inte vill ha sekundärrök, så vill jag som icke muslim inte behöva ta del av en religion, som för den delen är rätt ny för Sverige. Jag vill inte behöva det alls. Det ska vara mitt val.
    Tänk er att jag skulle vara scientiolg och nu vilja uppföra en högtalare och där börja sprida ut mina tankar och uppmanat till att ansluta er till min religion. Hade det också varit ok i vårt sekulariserade Sverige? Eller i ska vi acceptera att en dag i veckan var så ska ett av våra riksdagspartier få lov att propagera ut sina ideologier?
    Religion är en privatsak som bara angår individen. Så tycker t o m Turkiet.

    • Hmm says:

      Hej till dig som inte tycker som jag. Skulle du kunna ta dig en stund och skriva om vad det är jag säger som du tycker annorlunda om?

      • Linnea says:

        Tja, eftersom du frågar så snällt… Det är flera saker som jag inte håller med om.
        ”Har man tillåtit en så blir det svårt att motivera nej till en annan.”
        – Jag håller inte med. Jag håller dels inte med om att det blir svårt. Och påståendet lämnar mig också med lite frågetecken, (som jag inte heller håller med om). Anar du att det nu kommer bildas som en kö av moskéer, som alla vill hålla böneutrop? Känner du att det är ett problem?
        ”Mitt största problem med böneutrop är att de innehåller ett budskap, inte en neutral ringning som kyrkklockorna har, (som jag tycker är extremt störande när jag försöker sova på söndagen.)”
        – Jag tycker inte att det är en helt klockren (hehe) distinktion. Kyrkklockorna innehåller förstås också ett budskap, även om det inte är ”manifest” eller ”explicit” (sorry, osäker på om jag pratar swenglish nu). Vidare kan en resonera om hur vi bombarderas med budskap i det offentliga rummet, vad det är som gör böneutrop så annorlunda? Men framför allt är jag nog inte helt med på varför den ena sortens (den med budskap) oljud är värre än den andra (den utan budskap)? Gör innehållet i budskapet någon skillnad?
        ”På samma vis som att jag som ickerökare inte vill ha sekundärrök, så vill jag som icke muslim inte behöva ta del av en religion, som för den delen är rätt ny för Sverige. Jag vill inte behöva det alls. Det ska vara mitt val.”
        – Nu håller jag inte med dig igen. På två sätt. Det ena är det här: Rök kan du bli sjuk av. Därför ska du slippa ta del av rök (inom rimliga gränser). Men du kan inte kräva att få slippa, när du rör dig i det offentliga rummet, ta del av, säg, mitt anstötliga utseende. Eller hur folk luktar. Eller deras högljudda tuggummituggande, mobilpratande eller religions-sjungande. Av saker som inte skadar eller begränsar dig, helt enkelt. Inom rimliga gränser. Vad dessa rimliga gränser är kan, och bör, vi förstås diskutera. Känns lite Filosofi steg ett, det här, Mills Harm Principle.
        Det andra sättet jag inte håller med dig på är hur du hänvisar till att islam är relativt nytt i Sverige. Det är liksom inte den skalan jag mäter om något är ”bra” eller ”okej” på, helt enkelt.
        ”Tänk er att jag skulle vara scientiolg och nu vilja uppföra en högtalare och där börja sprida ut mina tankar och uppmanat till att ansluta er till min religion. Hade det också varit ok i vårt sekulariserade Sverige? ”
        – Tja. På en rimlig ljudnivå, med rimlig frekvens. Du får inte stå utanför mitt fönster dygnet runt, givetvis. Om du går runt i staden med din högtalare och passerar inom mitt hörhåll en gång i veckan i tre minuter… Givetvis. Liknande saker förekommer ju. Vi har en kvinna på min tunnelbanelinje som gapar om jordens undergång och Jesus, till exempel.
        ”Religion är en privatsak som bara angår individen.”
        – Jag håller med, och håller inte med, beroende på vilken abstraktionsnivå vi rör oss på.
        ”Så tycker t o m Turkiet.”
        – Jag undrar vad du menar med ”till och med Turkiet”?
        Tja. Det är väl lite av det jag tycker annorlunda om. Väl mött!

        • Hmm says:

          Hej och tack för svar. Jag undrar nämligen vad det är folk tycker annorlunda och tycker att det är så man för en diskussion som går framåt.
          ”Anar du att det nu kommer bildas som en kö av moskéer, som alla vill hålla böneutrop? Känner du att det är ett problem?”
          -Ja det gör jag.
          ”Kyrkklockorna innehåller förstås också ett budskap,”
          -Visst gör det det men de är inte ord som matas in i dig om och om igen tills du kan dem i sömnen. Det är så man bär sig åt när man hjärntvättas. Nu hade jag iofs gärna skippat kyrk-klockorna med, men det är en över 1000-årig tradition som kommer att ta ett tag innan folk vill bli av med. Fast jag tror inte det är så långt bort.
          ”Men du kan inte kräva att få slippa, när du rör dig i det offentliga”
          -Tycker du på allavar att det är samma ska att folk lever ett vanligt liv med att någon för med elektronisk hjälp föra ut sitt budskap? Hade du tyckt att det var ok att de satt en massa högtalare överallt och gjorde reklam för schampo etc också? Om inte vad är skillnaden för dig? Reklam som reklam?
          ”Vi har en kvinna på min tunnelbanelinje som gapar om jordens undergång och Jesus, till exempel.”
          – Och det tycker inte jag heller är ok.
          ”…beroende på vilken abstraktionsnivå vi rör oss på.”
          – Det får du gärna utveckla.
          ”Jag undrar vad du menar med ”till och med Turkiet”
          – att ett land där mer än 85% av befolkningen är religiösa framförallt inom Isalm tycker att det inte ska blandas in i det offentliga rummet. Jag skulle gissa på att om det idag skulle komma som förslag att man skulle tillåta böneutrop så skulle det strida mot dagens grundlag som fattades ca 19220 och därför avslås.
          ”Väl mött!”
          – Tack detsamma och trevlig helg!

          • Hmm says:

            Glömde…
            Vad tycker du om min idé med en mobil-app istället? Hade det inte varit en lösning som alla skulle kunna trivas med?

    • Hmm says:

      Om det skulle vara så att ni inte orkar scrolla ner bland alla kommentarer så vill jag gärna här lyfta upp Nimas syns på saken…
      http://nordicdervish.wordpress.com/2012/10/05/ceci-nest-pas-une-annonce-publique/#comments

    • manen says:

      ”Så tycker t o m Turkiet.”
      knappast numer dock ;p

  2. […] Uppdaterad version av det det här inlägget finns på Ajour.se, läs hellre där. […]

  3. Markus says:

    Om det inte finns några hushåll i närheten, varför ska det då ropas ut?
    Vem ska lyssna och varför?
    (Det här är för mig inte en religiös fråga, samma regler för allmänna ljud bör gälla för minareter, kyrkklockor, bussgarage och nattklubbar)

    • Tanvir Mansur says:

      Nu ser jag att flera tolkar det som att böneutropen inte skulle höras alls, det var inte alls min poäng med det här inlägget.
      Självklart kommer att utropen höras, jag skriver att runt själva moskébyggnaden finns det inga privata bostäder, men en bit bort finns det ju det. Och ljudet kan nå ganska långt över vattnet.
      Men diskussionen kanske bör just handla om volymen och hur medborgarna ställer sig i frågan och inte nödvändigtvis om de ska tillåtas eller ej.
      Sen när det gäller frågan om varför församlingen ansökt om tillstånd för böneutrop, får nog de själva svara på den frågan. Men läs gärna om traditionen på Wikipedia här:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Adhan

  4. […] av Tanvir Mansur. Även publicerat på Ajour. Fotona är […]

  5. […] gärna  Ajours text om böneutrop på temat – what’s the fuss – det är ju inte så mycket att […]

  6. Eva Johansson says:

    När människor protesterade mot det första moskebygget var det med rädsla för att de skulle använda minareeterana för böneutrop. Om jag inte minns helt fel så lovade politikerna att dessa torn bara skulle vara dekorationer och aldrig komma att användas i svenska moskeer.
    Om det blir tillåtet med böneutrop så har alltså mathavarna och beslutsfattarna ljugit för den oroliga allmänheten och många som lade ner sina protester fick alltså sina farhågor besannade.
    Det är väl lika självklart som man kan andas att vi INTE ska acceptera störande onödiga oljud. I synnerhet om dessa dessutom hänger ihop med religionsutövande!!

    • Tanvir Mansur says:

      Hej, Eva! Tack för frågorna.
      Jag vet inte vilka protester du menar, kan du hänvisa till den diskussionen som pågick då? Är det protester mot moskén i Fittja du menar, så minns jag inga sådana protester (fast jag var som sagt väldigt ung då den började byggas). Du får gärna upplysa oss! Vilka är ”politikerna” du menar? Vad hade de lovat?
      Om du har varit i det här området som moskén står i, så tror jag att du själv skulle tycka att det också är rätt så störande att stå mellan en motorväg och tunnelbanespåret.
      När det gäller din andra fråga nedan om kyrkklockor i islamdominerade områden, undrar jag hur du menar att detta är relevant. Det här är inte en fråga om ett religiöst folkslags rätt mot ett annat, utan församlingar i en demokratisk stat (och kommun) som kan föra en dialog med varandra. I det här fallet är det en församling som har ansökt om tillstånd och där kommunen ska fatta ett beslut om det, i samtal med övriga medborgare (läs pressmeddelandet jag länkade till i artikeln).
      Ett vanligt argument mot faktisk religionsfrihet i Sverige (i synnerhet byggandet av moskéer) är ”varför får man inte bygga en kyrka i den islamistiska diktaturen X?”, men då kanske man glömmer att man jämför en diktatur med en demokrati. Då borde man snarare stötta kampen för religionsfriheten i just den diktaturen och i vår demokrati, snarare än att bekämpa religionsfriheten i vår demokrati.
      Hursomhelst, jag hittade detta:
      I Jerusalem (Israel) fanns år 2000 ca 1204 synagogor, 158 kyrkor, och 73 moskéer. http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem#Religious_significance
      Indonesien, som är det land i världen som har flest antal muslimer, och som majoritetsbefolkning, har ca 10% katoliker och protestanter. Även de har kyrkor i landet. Hur det är med kyrkklockor hittade jag ingen information om.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Indonesia
      Men som i så många länder i världen är minoriteter ofta diskriminerade och i vissa fall även förföljda. Så även i Indonesien, även om det finns goda krafter (http://www.persecution.org/2010/08/08/young-indonesians-want-radical-groups-dissolved/). Om man tycker att minoriteter ska behandlas bättre där, borde de även behandlas bättre här. Om man kan stötta de goda krafterna, så kanske man till slut kan skapa ett bättre liv för alla.
      Sen en personlig kommentar:
      Sist jag var och hälsade på mina släktingar i Bangladesh (också med muslimer som majoritetsbefolkning), i vintras, så passade jag på att fira jul med en kristen familj som är vänner till min syssling. Då var vi i utkanten av huvudstaden Dhaka, där det fanns flera kyrkor, en kristen skola och kyrkklockorna hördes högljutt över hela området (och även böneutrop från moskéerna i bakgrunden). Getter, höns och hundar sprang runt på gården. Och vi var alltså ateister, agnostiker, kristna och muslimer som tillsammans firade en kristen högtid i ett land där majoritetsbefolkningen är muslimer. Det var otroligt mysigt och kul.
      När människor är öppna, välkomnande och faktiskt pratar med varandra kan man komma över olikheter och förstå varandra bättre. Ett öppet samtalsklimat är bättre än att sprida rykten och använda sig av förutfattade meningar om andra för att bedöma dem.
      Ett annat sätt att beskriva det på, är Gyllene Regeln:
      Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. (Matt. 7:12, Bibel 2000)
      Som för övrigt också finns i flera religioner: http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln

      • Hmm says:

        Vad jag inte förstår är varför man ska få bakåt i utvecklingen. För tusen år sedan när vi satte upp kyrkklockor i Sverige fanns inte mobiler eller andra individuella elektroniska apparter som skulle kunna användas idag. Det var avsett som samma ska som böneutrop är, dvs hålla folk i schack och aldrig låta dem glömma vem som står över dem och bestämmer.
        Att nu sätta upp ytterligare religonsspridare som ska påminna folk om sin överhet är att gå bakåt istället för framåt. Det har inget md demokrati att göra utan det motsatta. När kyrkan styrde i Sverige så var det verkligen inte i en demokratisk anda.
        Demokrati och religionsfrihet är det när du tillåts ha din tro utan att försöka övertyga mig om att din är den rätta.
        Och du tycker att det är mysigt med lite väsen. Var ska vi stoppa? Hur många religioner ska högt få påkalla sin närvaro i vårt samhälle? Eller politiska ideologier för den delen? Eler vilken annan reklam som helst?
        Att motivera att vi ska tillåta nya bara för att det för tusen år sedan sattes upp något år 2012 är ett skrämmande synsätt. Min huvudfråga blir: Varför kan man inte nöja sig med en mobil-app? Varför ska ALLA höra böneutropet?

        • Clas says:

          Håller med. Tendensen i sverige har varit att minska religionen i det offentliga, allmäna rummet. Att vi har kvar kyrkor och klockor är mer tradition. Vi behöver definitivt inte en ny religion som vill sprida sin makt. För det är makt det handlar om. Integrera muslimer i samhället? Är detta rätt väg? Det är nu kanske en juridisk fråga till att börja med, men i slutändan kommer svenska folket fråga sig: är det den utvecklingen vi vill ha i Sverige? Jag minns också för flera år sedan att folk var oroliga att moskéerna skulle börja med böneutrop, ”jaha, det är väl bara en tidsfråga” (men många trodde det var falskt och överdrivet). Men, mycket riktigt, nu befinner vi oss där.

      • Hmm says:

        Jo och om det bara är en fråga att på fredagar få känna gemenskap så kan väl Imanen stå på trappan utan megafon eller högtalare och kalla till bön. En gång i veckan på markplan långt från alla i Fittja utan att någon annan än dem som är där för att besöka moskén hör det?

      • Erika says:

        ”När människor är öppna, välkomnande och faktiskt pratar med varandra kan man komma över olikheter och förstå varandra bättre. Ett öppet samtalsklimat är bättre än att sprida rykten och använda sig av förutfattade meningar om andra för att bedöma dem.”
        Så himla sant och så himla rätt, Tanvir!

    • manen says:

      var det samma makthavare som gav tillstånd till att moskéerna skulle byggas i första taget?

  7. Eva Johansson says:

    Ja och så en liten fråga: är det tillåtet med kyrkklockor i islamdominerade områden?

    • Sessa says:

      Hej!
      Ja det är det. I lilla Tanger i Marocko finns det flera kyrkor som ding dångar så det står härliga till. Finns även synagogor.

      • Stefan Sandell says:

        Sällsynt med kyrklockor i muslimvärlden. Däremot förföljs, trakasseras och t.om dödas kristna i muslimska länder. Sedan den ”arabiska våren” började har 10.000 tals kristna flytt fr Egypten, för att inte tala om Irak. Många kristna har dödats i Egypten pga av att de är kristna bara i år. Ju mer islam ju mer förtryck, hot och terror.
        Här pratar vi inte om muslimska kyrkklockor som (vi haft i 100-tals år) skulle klinga muslimska melodier en gång i veckan. Utan om ”ropsjungande” på arabiska om muhammed och allah.

  8. Suck.. says:

    Hur kan man ge ännu mer makt till Islam idag? Man får inte ens rita Muhammad utan att bli dödshotad, är det verkligen läge för en liten utökning av en religion som är emot yttrandefrihet? Eller rättare sagt ”för så länge det inte provocerar oss”, lite som Lukasjenko.
    Att KD försöker plocka röster från muslimska extremister är inte så konstigt, deras väljare (kristna extremister) har dött ut.
    Och med tanke på vad SVT Uppdrag Granskning avslöjade så är svenska Moskeér det sista man ska ge sitt stöd till.

  9. […] övrigt är en riktigt bra snubbe som brukar anordna soppkök till hemlösa på Medis) påpekar här att Fittjamoskén ligger i ett industriområde, långt från privata […]

  10. Bevare oss från böneutrop! says:

    Vad säger de i böneutropet?
    – ”Allahu Akbar” = Allah är större !
    Det får konsekvensen: alla andra gudar blir mindre.
    Hur går detta ihop med alla(h) människors lika värde, när vissas gud blir större än andras.
    – Kommer människor med andra trosuppfattning också att få basunera ut sin tro över torget, kristna och judar som ropar: Nej Allah är inte större, atiester: nej det finns ingen allah? Och hur skulle den kakofonin låta? Kan det gå fredligt till?
    – ”Allahu Akbar” är terroristernas stridsrop.
    Nej tack till böneutrop. Muslimer ockuperar redan 57 länder. Det får räcka för dem.