MSI backar efter sexistisk annons

Ett stort samtalsämne på nätet i dag har varit en annons som MSI lagt ut inför gamingmässan Dreamhack. I annonsen letade man efter nya ”bås-babes” som visste att de ”skulle göra ett bättre jobb” än tidigare babes har gjort. Allt utgjordes som en tävling där endast tjejer i åldern 18-25 fick delta.
Tävlingen gick ut på att lägga ut en bild på sig själv på MSI:s öppna Facebooksida. På bilderna skulle de unga tjejerna vara klädda i ” bikini/mini-skirt/hot-pant” och kommentera bilden med “MSI Booth Babe”. Belöningen? En dator, resan till mässan och att få posera på framsidan av en tidning. Någon övrig lön för arbetet i båset står det inget om.
Flera har reagerat starkt på annonsen, menat att det är förnedrande och gör kvinnliga gamers till objekt.
Men nu verkar MSI har lyssnat. För bara en stund sedan försvann hela annonsen från MSI:s sajt.
Ingen på MSI:s kontor i USA, Tyskland eller Frankrike svarar. Något presstjänstnummer hittar jag inte. Vet du mer, har du läst en kommentar, har du en idé om var jag kan nå dem? Twittra @emanuelkarlsten eller skriv en kommentar nedan.
Uppdaterat: Här är en cachad version av annonsen.
Uppdaterat: @frokenNorgren har hela storyn om hur MSI backade.
Uppdaterat3: Nu svarar MSI i en intervju med P3:
Lyssna: ”Det är inget sexistiskt i detta”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

21 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Peter Ahonen says:

    http://img822.imageshack.us/img822/721/msilolled.jpg
    MSI kommenterar proffsigt ”we lolled” på en killes (samma kille som skrev homofobiska kommentarer i tävlingens kommentarsfält) försök till humor.

  2. Tomas says:

    På vilket sätt är det Dreamhack som backar?
    Dreamhack och MSI är två olika saker, inte sant?

  3. Som andra redan påpekat är det inte alls DreamHack som har backat, utan snarare MSI. Det här var en kampanj/tävling från MSIs sida och ingenting som DreamHack varit med och tagit fram över huvud taget.
    Så när du väljer en sådan rubrik som du gör betyder det antingen:
    1. Du har gjort en dålig journalistisk research på ämnet och tror det är DreamHack som backar i denna kampanj trots att det är helt felaktigt.
    2. Du vill skapa en catchy skandalrubrik med att insuinera DreamHack i titeln med ett frågetecken.
    Oavsett punkt 1 eller 2 så stämmer det inte riktigt överens med den bild jag har av Ajour vilket är väldigt trist.
    Du kan bättre Emanuel och borde faktiskt be om ursäkt+rätta till rubriken.

    • Hej Simon,
      Jag tror en sak är viktig och som skiljer Ajour från och min text från en vanligt tidningsartikel – den skapas efter hand. Vi publicerar inte helt färdiga texter, utan vill skapa dem tillsammans med tex dig.
      Det innebär inte att man inte att man ska slarva, och det är möjligt att jag gjorde det här.
      Min första tanke med rubrikens frågetecken var att det var Dreamhack-arrangörerna som gjort påtryckningar på arrangören. Jag försökte ringa även Dreamhack arrangörerna, vilket inte gick.
      Att rubriken sedan stod kvar var olyckligt och det ber jag om ursäkt för.
      Däremot är det tydligt i brödtexten att det varken är Dreamhacks fel eller rätt att annonsen försvann, utan att MSI stod för annonsen och att MSI var de som avslutade annonsen.
      Tack för att du tog dig tid att kommentera! Rubrik är nu uppdaterad.

  4. Gest says:

    Det här med att vara med ”älska sin story mer, följa den både före och efter publicering.”
    Hur rimmar det med att publicera en historia på morgonsidan och sen framme vid midnatt inte kommenterat, förändrat eller på något vis engagerat sig i kommentarerna på den här texten? Särskilt när två av tre kommentarer är kritiska till rubriken.

    • Jack Werner says:

      Vill bara säga det att anledningen till att Emanuel inte svarat på er kritik är att han gick och lade sig för fyra timmar sedan: http://twitter.com/#!/emanuelkarlsten/status/125992870686629889
      D.v.s drygt tre timmar innan de tre kritiska kommentarerna till denna artikel. Jag är dock övertygad om att han kommer leverera tillfredsställande svar på dem imorgon bitti – så håll ut. Och fortsätt gärna läsa och mangla oss, det är det bästa sättet att utvecklas!

    • Det är enkelt – innan jag gick och la mig igår så uppfattade jag storyn avslutad, löst. Så jag gick och la mig efter en dag full av intryck, en alldeles för sen natt och en alldeles för tidig morgon i morgonsoffan.
      Men kanske är det så att vi behöver inrätta andra rutiner, låta kollegor göra bedömningar och ändra rubriker? Vi får fundera kring det.

  5. Viktor says:

    Magplask direkt av Ajour. Första dagen borde man väl åtminstone ha kvar den där lågan som man förhoppningsvis har när man brinner för något tillräckligt för starta en bloggportal osv.
    Jag förstår även problematiken till viss del kring att det är sexistiskt m.m, men det är ju helt klart frivilligt och jag har alltid lite svårt för när man i kampen för feminism förnedrad kvinnors fria val genom att sätta sig över någon annan och hävda ”Nej sådär får du inte göra för då blir du ett objekt! Det gillar inte vi!”
    Reagerar även på ”En dator, resan till mässan och att få posera på framsidan av en tidning. Någon övrig lön för arbetet i båset står det inget om.”
    Det är väl väldigt bra betalt för ett kortare bås-gigg? Ni försöker formulera det som om det är taskigt betalt då inte det ingår en monetär ersättning, men publicitet samt en dator kan väl vara värt en hel del?

    • Hej, det var nog mer tröttheten som tog över än lågan som dog. Jag somnade helt enkelt och glömde ändra rubriken.
      Och det är klart att det är sexistiskt? Och, ja, jag tycker det är märkligt att ”priset” är ”du får jobba gratis i vår monter”.

    • Frank Martin says:

      Det är väl så uppenbart sexistiskt det kan bli. Det hela är absurt.

  6. Martin says:

    ”jag har alltid lite svårt för när man i kampen för feminism förnedrad kvinnors fria val genom att sätta sig över någon annan och hävda ”Nej sådär får du inte göra för då blir du ett objekt! Det gillar inte vi!””
    Nu är det ju rätt många kvinnor som varit med och klagat på annonsen. Och dessutom är det inte det som är grundproblemet.
    Det är inte förbjudet för kvinnor att springa runt i bikini på mässan om de själva nu skulle vilja det. Problemet är att MSI med sin gammalmodiga och sexistiska inställning till reklam tycker det är helt naturligt att de skall anställa en kvinna för att stå halvnaken i deras bås och därmed locka presumtiva köpare/intressenter. Hallå, 70-talet ringde och ville ha tillbaka sin moral…

    • Vad menar du Viktor?
      Jag håller med Martin. Jag har följt debatten ganska väl på många ställen och har sett väldigt lite av att förnedring av kvinnors fria val. Kritiken har enbart riktats mot MSI (och till viss del Dreamhack) inte mot de tjejer som eventuellt ska bli booth-babes.
      Jag är själv liberal och blir inte direkt upprörd när jag ser en booth-babe, men jag blev själv lite upprörd över hur energidrycksförsäljaren Rockstar hade sin monter på senaste DHW10. Ett gäng blonderade, storbystade booth-babes, våldsamma fightingspel och tuff musik. Jag tycker det är ett tråkigt och gammalmodigt sätt att sälja sina produkter på och jag tar mig också friheten att kritisera det…

  7. Markus Welin says:

    Lite sen synpunkt kanske, i och med att de redan har backat. Men tänkte ändå säga att tävlingen i sig låter som ett klart brott mot Facebooks egna guidelines för tävlingar. I så fall är det ju rätt så enkelt att rapportera Facebook-sidan (går ju även att rapportera innehållet som stötande). Simpelt sätt att (troligtvis) sätta P för såna här dumheter, om man är många som gör det.

  8. @alveolarplosive says:

    Ett konstruktivt tips:
    När ni byter rubrik är det också bra att byta URL. Just nu heter URL:en så här:
    http://ajour.se/dreamhack-backar-efter-sexistisk-annons/
    Självklart finns det problem med att byta URL efter publicering (länkar bryts osv), men det kanske ni kan hitta en lösning på. T.ex. ha en landningssida för URL:en med den ursprungliga rubriken som sedan leder till den nya URL:en.

  9. Det som är trist i sammanhanget är väl egentligen framförallt att MSI knappast verkar ha kommit till insikt, utan avslutade kommenterade de foton som hann komma upp på följande vis:
    ”You were brave (and crazy!) enough to participate in our contest and since a certain part of the community doesn’t want people to have this experience, we’re awarding you with a nicely filled goody bag!”
    Uttrycket ”a certain part” låter som att det är en liten ilsken ultrafeministisk fraktion (förmodligen bränner de BHar på fritiden) som har stått för kritiken, när det i själva verket verkar ha varit ett rätt representativt tvärsnitt för Dreamhacks besökare enligt en snabb och subjektiv bedömning av kommentatorsfälten.
    En bekant som jobbar som utvecklare på ett företag som nyttjar booth babes regelbundet har berättat att det pågår vissa interna stridigheter mellan utvecklarna, som tycker att booth babes är unket och förlegat, och marknadsavdelningen som envist håller fast vid idén. Är det inte märkligt att den delen av ett företag vars jobb det är att vara innovativa och trendkänsliga är de sista att släppa taget om gamla och omoderna koncept?
    Nej, MSI gör förstås rätt som drar tillbaka tävlingen, men det stör mig att de gör det motvilligt. Jag hoppas dock på ett boothbabefritt Dreamhack (där alla som vill gå i bikini får göra det, kvinnor som män, men ingen har det i syfte att sälja hårdvara med sex).

  10. Tomas says:

    Precis som Markus säger bryter MSI mot Facebook guidelines med en sådan tävling eftersom det inte är tillåtet att vare sig genomföra en tävling direkt på en FB-sidas vägg, tävla genom att ladda upp bilder direkt på en BF-sida eller att ha ”like” som ett moment i en tävling.
    Så fel det kan bli helt enkelt.