Facebook ger alla användare fem dagar att rösta om nytt användaravtal


Det låter som ytterligare en spam-scam för att få dig att dela och göra konstiga klick. Men det är sant. Facebook står inför ett beslut att göra förändringar och har beslutat att lyssna på användarna.
Därför har de skapat en app där varje användare har en röst om vad de tycker om de nya förslagen till användaravtal. Och denna gång är det kanske viktigare än någonsin. Du röstar på om du någonsin ska få rösta igen.
Själva röstningsförfarandet är egentligen inget nytt. Efter starka protester från användarna 2009 kom Facebook på idén att öppna upp för en typ av demokrati. Låta sina användare rösta och bestämma hur förändringar i användaravtalet skulle se ut. Sedan 2009 har Facebook haft en möjlighet för användare att tycka till – bestämma – genom olika röstningar. Även om mycket av det varit en chimär – enligt de regler man satte upp skulle det behövas en storm av gemensamma röster för att faktiskt göra skillnad – var det ett demokratiskt experiment som mycket respekt.
Men tre år senare kan det vara slut. Det börsnoterade företaget är sannolikt inte så sugna på att, i sina egna regler, ha inskrivet att vi som användare har en  – om än än så länge teoretisk – makt över framtiden för företaget och har därför kommit med ett förslag på ändring. Alla en miljard användare har fått ett mejl med förändringen, men gissningsvis inte ens en promille har läst det.
I förslaget som nu ligger vill Facebook ta bort användarens veto-röst och istället ersätta den med, till exempel, en ”frågelåda” där man kan posta förslag på förändringar till ansvarig chef på Facebook. Röstningen började idag, den 5 december, och slutar om fem dagar, den 10 december.
Om 300 miljoner har röstat är resultatet bindande, enligt Slate som citerar Facebooks policy. Det är 30 procent av alla Facebooks användare. Kanske en omöjlighet. Och Facebook har knappast slagit på någon trumma för att sprida saken. Tvärtom. På röstningsappen får du ingen sammanfattning utan istället hela det nya (och gamla) avtalet att läsa på själv.
I korthet handlar förändringarna om följande:
1, Din rösträtt
Facebook vill slippa hela demokratigrejen och ersätta den med en frågelåda till sekretesschefen Erin Egan. Detta var ett av flera förslag som kom upp av användarna när Facebook hintade om förändringen.
2, Facebook vill dela din information inom sitt eget företag
Idag är till exempel tjänsten Facebook uppdelat i två företag, ett i USA och ett i Irland. Dessutom har man köpt bilddelningstjänsten Instagram. Man vill nu få rätt att samordna lagring av information mellan dessa företag.
3, Facebook vill förtydliga vem som ser vad.
Som egentligen handlar om att ändra semantiken – inte ge dig mindre kontroll – över till exempel vad som blir synligt på tidslinjen.
Det finns en rad andra saker. Facebook har själva försökt sammanfatta det lite här. Och du kan läsa mer på Slate här. Men nu är det dags: gå in och rösta på om du vill ha förändringarna eller inte.
RÖSTA HÄR

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Utmärkt att ni tar upp det här! (Som vanligt bra av Ajour!)
    Men jag är rätt usel på den här typen av engelska och även om jag tragglar mig igenom texten kommer jag inte att förstå tillräckligt för att rösta ”rätt” – enligt det jag tycker. Fattar inte, helt enkelt. Men vill vara med och föra min talan… Inte lätt. Det vore kanon om någon kunde översätta dokumentet så att jag, och säkert fler, förstår och vaknar till, bryr sig och röstar. Det önskar jag mig som en tidig julklapp.

  2. Jag tycker det är en rimlig förändring. Det nuvarande upplägget tar för mycket energi och ger väldigt lite tillbaka. Men att kalla det en chimär som du gör i texten tycker jag är närmast oförskämt. FB har försökt, de har experimenterat, och de har gjort det på ett öppet sätt. Faktum kvarstår: få användare av de 1 miljard som är aktiva på FB anser det värt att engagerar sig i site governance. Det lilla antalet aktiva blir i sig ett större ”demokratiskt” problem, som jag ser att man försöka lösa genom den nya principen.
    Jag välkomnar alla att försöka komma upp med ett alternativt sätt som skulle vara mindre av en chimär.

  3. […] kommer också under lupp flera gånger i samband med att stora sociala sajter som Facebook och Instagram ändrar sina användarvillkor. Facebooks enorma genomslag gjorde under året att […]