Ajour skrev i förra veckan om den svenska ”lifeloggaren” Memoto som gjorde succé i USA. På bara fem timmar samlade de in hela den önskade summan på 50 000 amerikanska dollar. Nu, en vecka senare, har de nått över 400 000 dollar. Vi pratade med grundaren, Martin Källström om saken.
Grattis, Martin!
– Tack! Det har varit en ganska trevlig vecka, väldigt mycket att göra dock med den enorma anstormning vi har fått. Vi fick över 200 tidningsartiklar i 30 länder förra veckan, och en massa radio och TV runt om i världen. De var helt uppe i limningen över Memoto på Morgonpasset i P3, det var väldigt roligt att lyssna på.
Hade ni väntat er det genomslaget?
– Vi visste inte alls vad vi skulle förvänta oss faktiskt. Och när jag har tid att fundera en längre tid brukar det oftast vara någon sorts stilla skepticism jag bygger upp, så jag hade ganska låga förväntningar. Då är det ju enklare att få dem överträffade också. Brukar intala mig i förväg att filmer jag bestämt mig för att se på bio förmodligen är ganska dåliga, för att öka chanserna att få mina förväntningar överträffade.
Ni la upp ett mål på 50 000 dollar som ni nådde på bara några timmar. Var det en strategi?
– Ja det var en strategi. 50 000 USD är bara det långt över medel för Kickstarter-kampanjer. Vi ville vara säkra på att vi skulle överträffa vårt mål helt enkelt, så vi satte det ganska lågt. Än har vi inte sett några nackdelar med det.
Varför använde ni er av Kickstarter?
– Därför att vi ville nå den amerikanska marknaden. Dels har det en marknadsföringseffekt att vara med där, dels får vi nu information i förväg om exakt hur många enheter vi behöver tillverka i första steget. Och finansiering för precis så många enheter. Sen vill jag verkligen slå ett slag för den svenska motsvarigheten till Kickstarter, som heter FundedByMe! Det var väldigt synd att vi inte kunde använda dem.
Jag gissar att ni också har stoppat in annat kapital, men hur viktiga är de här pengarna?
– De är ganska viktiga. Det hade varit mycket svårare att fortsätta varken rekrytera eller intressera nya finansiärer för Memoto om det visat sig att ingen vill köpa vår produkt. Nu får vi tvärtom dagligen kontakt med både duktiga människor som vill jobba hos oss, och företag som vill investera. Och dessutom företag från alla möjliga marknader som vill distribuera eller köpa kameror i bulk.
Täcker det de utgifter ni har haft hittills?
– Nej inte riktigt än.
När kommer den första memoton ut från fabrik?
– I morse faktiskt. Men det är långt kvar innan Memoto Camera är klar för försäljning. Målet är att kunna leverera de första 1000 i februari.
Läs mer om vad Memoto är.
Uppdaterat: Och bara en dag senare har Memoto kanske nått ett klimax: Colbert report tar upp Memotos reklamfilm i sin show
The Colbert Report | Mon – Thurs 11:30pm / 10:30c | |||
Colbert Report: Tip/Wag – Constant Documentation & Billy Graham | ||||
|
Uppdaterat2: Insamlingen är nu slut. Totalt samlades det in 550 000 dollar. Elva gånger mer än begärt.