Musikbranschen i Sverige går bra – tack vare Spotify

DN rapporterar i dag att musikförsäljningen i Sverige ökade med hela 30 procent under första halvåret i år jämfört med motsvarande period 2011. Orsaken är att intäkterna från Spotify och liknande tjänster har fortsatt att växa mycket kraftigt, samtidigt som nedgången i cd-försäljningen har planat ut. Streamingtjänster som Spotify stod för 253 miljoner kronor, en ökning med 79 procent.
Läs hela artikeln hos DN.
Uppdaterat: Spotify skickade nu ut ett pressmeddelande som jag inte hittar någonstans på nätet. Jag klistrar därför in det i sin helhet här. Notera alltså att det är ett företags egen, ofiltrerade version av vad som hänt.
”Idag släppte GLF/IFPI statistik för musikförsäljningen i Sverige under det första halvåret 2012. Den totala marknaden har ökat med 30,1%, en mycket positiv signal. Den digitala försäljningen är nu 63,5%, varav streaming utgör 89%. Streaming står totalt för 57% av den totala försäljningen, det vill säga över hälften.
Nedan finner du ytterligare information och röster från musikbranschen.
Från IFPI Pressmeddelande
GLF:s statistik över musikförsäljningen i Sverige – halvåret 2012: Musikförsäljningen ökar kraftigt
GLF:s statistik för första halvåret 2012, visar att den totala musikförsäljningen ökat med hela 30,1 procent. 
Redan 2011 gick den digitala musikförsäljningen om den fysiska i Sverige och den står nu för 63,5 procent av den totala marknaden. Från januari till juni minskade den fysiska musikförsäljningen med 2,2 procent och står för 36,5 procent av musikbolagens intäkter. Nästan 4,4 miljoner album såldes under det första halvåret.
Mer musikförsäljningsstatistik finner du på www.ifpi.se
För mer information, kontakta; Lisa Cronstedt – Marknad & Kommunikationschef, IFPI Svenska Gruppen på mail: lisa.cronstedt@ifpi.se
Röster från musikbranschen:
Sofie Grant, presschef, Spotify
Vi genererar och kommer att försätta generera betydande intäkter för skivbolag och artister i Sverige och på andra marknader. Spotify-utbetalningar till rättighetshavare i Sverige ökade med 77% under första halvan av 2012, jämfört med samma period under föregående år. Den största majoriteten av våra intäkter går tillbaka till rättighetshavare – runt 70%. Det stora skiftet i hur svenskar lyssnar på musik visar tydligt den positiva effekten som Spotify haft på den svenska marknaden, som led stort av piratnedladdning för bara några år sedan.
Ash Pournouri, Manager of Avicii
Spotify har snabbt blivit Avicii’s största inkomstkälla för musikförsäljning i Sverige, men fungerar också som ett enkelt sätt att upptäcka hela Avicii’s musikkatalog. Det finns en tydlig anledning till att det nya hopp som injiceras i skivbranschen. Spotify erbjuder ett bevisat intäktsflöde för strömmad musik. I Sverige där räckvidden är som allra störst, är de stora skivbolagen beroende av Spotify för att driva upp intäkter till samma nivåer som under tidigare glansdagar. Spotify sätter nya standarder i musiktransaktioner genom att anpassa sig efter nya konsumentbeteenden, istället för att fokusera på att tvinga världen att följa deras regler.
Per Sundin, VD, Universal Music AB, Sverige
Nästan fyra år efter lanseringen av Spotify ser vi nu en klart tydlig positiv utveckling, både för branschen i stort och för vår del. Vi är idag tillbaka på intäktsnivåer som vi såg under 2004, och om det fortsätter i samma takt kommer vi att vara tillbaka på samma omsättning som vi hade under CD-skivans glansdagar inom bara några år. Vi har sett en stor förändring i musikkonsumtion, där musikfans lyssnar på mer musik i en laglig miljö. Det leder till att intäkterna ökar hela tiden och artister får betalt varje gång deras musik spelas. Våra artister får betydande intäkter ifrån Spotify, som idag är vår största inkomstkälla i Sverige. En följdeffekt är även att vi investerar stort i nya talanger.
Kalle Magnusson, Hybris kalle@hybrism.com, +45 31 55 00 82, http://hybr.is
Idag betyder en stor fanskara och stor uppmärksamhet många Spotify-spelningar. Och många Spotify-spelningar betyder i sin tur bra intäkter. Så för första gången på 10 år så får de artisterna som folk faktiskt lyssnar på också del av musikbranschens kaka. För Hybris och våra artisters del är det spännande tider. Vi har snart 500 låtar i vår katalog, och Spotify har blivit den överlägset mest inkomstbringande strömmen för oss – omkring 80% av vår intäkter kommer från Spotify. Och ersättningarna ökar hela tiden.
http://blog.mediaevolution.se/2012/06/26/mythbusting-spotify-doesn%E2%80%99t-give-any-money-to-artists/
Johan Lagerlöf, VD, X5 MUSIC GROUP +46 732 062 062, johan@x5music.com
Om streamingtjänster växer i samma skala som i Sverige ser framtiden ljus ut för musikbranschen. I Sverige ser vi en positiv korrelation mellan Spotify och övrig digital försäljning där streaming står för inkrementala intäkter och är en mycket viktig inkomstkälla för oss. När streaming når en kritisk massa är potentialen för intäkter obegränsad. Spotify genererar miljontals spolningar varje dag, volymerna är stora.
M.Sakarias, artist och producent, Lorentz & Sakarias
Vi har varit stora fans av Spotify från den stund vi fick lägga vantarna på en tidig beta-version. Spotify fick fullt fokus och blev huvudplattform vid releasen av vårt förra studioalbum som Lorentz & Sakarias. Tack vare att Spotify kunde erbjuda ett alternativ till de illegala vägarna som var mer användarvänligt sålde vårt album guld och singlarna flera gånger platina. Senare kom cirka 90 % av vår försäljning från Spotify.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Analytiker says:

    Spotify kommer att forsvagas valdigt starkt inom de narmaste 2-3 aren, kvar kommer finnas en liten skara anvandare som ar comittade for att de har investerat i spellistor och inte orkar byta. Vid denna tidpunkt kommer nastan inte nagra nya anvandare att dyka upp och tjansten kommer sakta att avvecklas/saljas.
    Rad: Kop saljoptioner!

    • Olof says:

      Intressant tanke! Kan du inte tydliggöra vad du bygger detta på, och vad det kommer att bero på?

      • Johannes says:

        Det kan _jag_ göra.
        Det är ganska uppenbart.
        Du hade sagt samma sak om han hade påpekat det om Altavista eller MySpace för ett par år sedan också (vilket iofs inte ger något absolut orsakssamband)
        ”Saker” har väldigt kort livsspann idag, så är det bara.
        Sen har allt en målgruppp, det finns en gräns för hur mycket man kan växa, och dom ekonomiska principerna bygger på ett konstant växande.
        Vad kostar varje kund för Spotify idag? Vad har hänt med dom pengar man tagit in? Om dom t.ex. gått till löner och för att ”köpa” kunder, vad händer när dom är slut? Hur växer man då?
        Dom avkastningskrav som kommer med dom pengar man tagit in blir deras undergång. Dom kan aldrig leverera, då ställs till slut artister mot investorer, och där förlorar investorer eftersom artisterna kan dra sig ur.
        Spotify blir då ett Naxos, dom har alla gamla låtar och artister, med svaga eller obefintliga rättighetsinnehavare, men då är all hype borta, och kunderna är trötta 40åringar mitt i livet, inga andra tycker att Spotify är coolt. Spotify har blivit dom där skivbolagen som alla tyckte var så ”mossiga”, en insikt som kommer till dom själva sist av alla.

      • Analytiker says:

        Det beror pa att Google, Apple och Amazon alla tre har starka tjanster pa gang.
        Om vi antar att Google lanserar en streaming-tjanst. De kan gora exakt samma sak som Spotify men ta hela amerikanska marknaden direkt. Svenska anvandare har ingen anledning att inte migrera (kanske drojer lite tid pga av licenser osv) sa smaningom.
        Mojligt att Spotify blir uppkopta och inforlivade i ngt av de andra bolagen men om man kolla pa exemplet ovan sa finns det ingen riktig anledning.
        Tva saker bor tillaggas:
        1. Jag ar ocksa Facebook skeptiker (langsiktigt, men sager kanske 80% sannolikhet att Facebook gar samma vag som MySpace inom 10 ar). Alltsa kanske ska vara forsiktig med att lyssna om det later idiotiskt.
        2. Johannes, borde anvant ”hen” da jag inte ar nagon ”han” 😉
        Tror absolut pa affarsmodellen, det jag menar ar bara att pengarna kommer flytta till ngn annan tjanst just eftersom det ar en sa bra affarsmodell. (Med andra ord, om ingen annan gar in snart kommer Spotify vara tillrackligt stora och sakert klara sig valdigt bra)