Nya ägaren av Twittoppen: "Ska bli en av Sveriges 20 största sajter"


Sverige har topplistor för bloggar och tidningar, men den som har funnits för Twitter – Twittoppen – har länge varit eftersatt. För några veckor sedan la Twittoppens grundare ut sajten för försäljning. Och efter viss förhandling är nya ägaren nu klar. Det blev Daniel Bacelj, digital chef på Herenco-ägda Hallpressen som tillsammans med Jan Fång köpt den genom handelsbolaget Publicom Interactive.
– Jag har länge letat efter ett sidoprojekt att sätta tänderna i. När jag såg att Twittoppen var till salu pumpades mitt entreprenörshjärta igång. Sajten, skapad av Andreas Krohn, är en respekterad, välskött produkt med en stor publik. Helt enkelt en sajt med stor potential, säger Daniel Bacelj till Ajour.
Sajten kommer inledningsvis se likadan ut, med topplistor över de mesta twittrarna. Under hösten kommer små förändringar ske innan det blir en ny sajt i slutet av året. Och målet är satt högt.
– Vi ska fortsätta arbetet med att leverera topplistor av hög kvalitet, men vi kommer också utöka verksamheten med ett redaktionellt innehåll. Vi har satt ett tufft, men realistiskt trafikmål. Inom tre år är Twittoppen en av Sveriges 20 största sajter.
Sverige har saknat en bred och flitigt uppdaterad lista om Twitter. Kommer ni att kunna leverera en sådan?
– Det som avgör Twittoppens fortsatta existens är att tillhandahålla trovärdig information. Därför kommer vi lägga hela vår själ i att leverera det. Vi är ödmjuka inför uppgiften och är öppna för att samarbeta med externa aktörer så att Sverige har en topplista värd namnet.
Twittoppen har tidigare använt Tscore för att göra topplista över de med störst inflytande. Kommer ni att utveckla något likande?
– Vi har precis tagit över sajten, och har inte fördjupat oss ännu i det, men det är inte alls uteslutet.
Vad tror du om framtiden för er?
– Självklart tror jag enormt mycket på sajten. De svenska twittrarna blir allt fler och fenomenet växer sig allt större. Visionen är att Twittoppen ska vara en naturlig hemvist för alla svenska twittrare, säger Daniel Bacelj.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

En kommentarFlest rösterSenasteÄldst

  1. Abbe Johansson says:

    ”Det som avgör Twittoppens fortsatta existens är att…” att det fortsatt är lika populärt att Twittra om 1, 2 eller 3 år…
    Det är väl den analysen jag gör.
    /Abbe