I veckan skrev jag en text i DN om fotoförbud på förskolor i Linköping, på grund av fotograferande och framförallt föräldrar som delar bilder hejvilt på Facebook. Efter det har jag fått det här klippet skickat till mig flera gånger.
Det är ett argentinskt ölföretag, Norte, som har skapat en helt osannolik tjänst – fotoblockaren. Den fungerar ungefär som de här fusknummerplåtarna man kan sätta på bilen för att förhindra fortkörningsböter.
Helt enkelt: När du är på fest och den där jobbiga personen dyker upp som alltid ska fota dig i pinsamma situationer och lägga ut dig på Facbeook – håll din öl i fotoblockerarmuggen. Det är en mugg som både kyler din öl och samtidigt känner av när någon fotar dig med blixt – och blockar bilden genom att dra iväg en blixt tillbaka. Bilden blir överexponerad och därmed syns du inte på bilden! Smart! Kul! PR-kupp? Javisst! Mer hos till exempel Gizmodo
Se reklamfilmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=gPm7iWo0Tg4