Skaparen bakom Best of Svt (som Ajour har skrivit om tidigare) har slagit till igen. Ted Valentin lanserade igår Sociala nyheter, sajten som – precis som BestOfSvt – presenterar det innehåll som delats mest på Facebook den senaste tiden och sorterar in det i olika topplistor. Precis som tidigare skapades sajten på några dagar under Ted Valentins pappaledighet. Tidigare finns sajter som Tugg.nu som gör ungefär samma sak, men Ted Valentins sajt gör det också möjligt att kolla flera av de största tidningarnas mest populära nyheter.
För Ajour berättar Ted Valentin mer om sajten:
Varför startade du socialnyheter.se?
– Jag byggde Bestofsvt.se, en sajt som visar vilka SVTplay-program som delas mest på Facebook, för ett par månader sedan. Den fick ett otroligt fint mottagande, så då började fundera på andra sajter jag skulle kunna bygga med samma underliggande filosofi. Och valet föll på nyheter.
Du fick som sagt ett stort gensvar förra gången, hur har det varit den här gången?
– Jag släppte SocialaNyheter.se sent igår. Än så länge är det inga traditionella medier som skrivit om den. Däremot pratas det ganska friskt om den på Facebook och Twitter!
Sist hörde SVT av sig och ville skapa ett samarbete – har någon tidning hört av sig den här gången?
– Ja, faktiskt. Aftonbladet hörde av sig igår och Svenska Dagbladet nu för bara någon timme sedan. Så jag har precis bokat möten med dem. Det är väldigt kul att de hör av så så snabbt!
Varför har inte tidningar gjort en sådan här tjänst själva?
– Det kan nog vara lite problematiskt för SVT eller de stora tidningarna att integrera sig för mycket mot Facebook och Twitter. Speciellt om man, som jag gör på SocialaNyheter.se och Bestofsvt.se, visar kommentarer som folk skriver på Facebook och Twitter
Hur lång tid tog det att göra sajten?
– Jag har knåpat med den från och till i någon månad. Det tog faktiskt lite längre tid än med Bestofsvt.se. SocialaNyheter.se bygger på ett 20-tal nyhetskällor och då uppstår alltid en del undantag som man måste hantera.
Vad kommer härnäst?
– En idé som jag twittrade om med Karin Pettersson (politisk chefredaktör på Aftonbladet) igår är att lyfta fram artiklarnas skribenter lite mer. Till exempel skulle man kunna visa vilka skribenter som ger upphov till mest delningar på Facebook och Twitter. Att göra sajten till ett arbetsverktyg för journalister tycker jag känns som en spännande riktning. Men i ärlighetens namn – vad som helst kan hända. Vi får se!