Spotify släpper "Discovery" – en personlig musikletare

Idag lanserar Spotify ”discovery”. Funktionen har försenats kraftigt sedan den presenterades i vintras som en del av ”nya Spotify”. När den nu lanseras görs det tillsammans med den webbaserade spelaren på Spotify.
Idén är att hjälpa dig hitta ny musik, baserat på den musik du spelar mest och de artister du följer.
– Med denna funktion håller vi vårt löfte om att hjälpa användare när de står inför miljontals låtar och inte vet vad de ska lyssna på. Vi hjälper dig att göra din musikupplevelse mer personlig och mer social än någonsin förut, säger Gustav Söderström, Chief Product Officer på Spotify i ett pressmeddelande.
Tjänsten kommer ”snart” att finnas tillgänglig även i mobilen och desktop-Spotify, men tills vidare kan du bara testa den genom den ny webbspelaren. Men det fungerar fint. Här guidas vi runt till musik som ska likna det vi gillat och Spotifyappar kopplas på för att guida dig vidare till, till exempel, biljettköp för artister du lyssnat på.
screenshot 2013-05-29 kl. 13.42.24
Samtidigt släpper Spotify också nyheten att ett nytt rekord har slagits. Daft punks hyllade album (som fått högsta betyg i alla Sveriges största tidningar) har sett flest antal starter någonsin under en vecka. Några siffror är inte släppta, men det är därmed fler än Mumford & sons tidigare rekord på åtta miljoner starter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

2 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Magnus says:

    Error 404: Not found
    Sorry! The page you requested does not exist.
    Kanske är för att jag inte har premium?

  2. Marcus Hansson says:

    Tyvärr fortfarande dålig kvalitet på Spotifys rekommendationer, även med den nya Discoveryfunktionen. Exempel:
    * Av de tio första tipsen var ett relevant.
    * Spotify rekommenderar skivor som jag lyssnat på ett femtiotal gånger, och som har låtar jag har stjärnmärkt. Varför skulle jag vara intresserad av att få tips om skivor jag redan känner till?
    * Mitt bland alla tips om alternativa artister dyker det upp ”tips” om Robin Stjernbergs nya EP. Betald reklam som framställs som redaktionellt innehåll?
    Hur svårt kan det vara, de borde ju ha stora mängder stats de kan bearbeta.