Uppdatering kl. 13:00: När något verkar vara för bra för att vara sant så är det ju tyvärr också oftast inte sant. Enligt rapporter under söndagsförmiddagen så var det två utklädda Spotify-anställda som uppträdde.
Daft Punk har under våren toppat listorna världen över med nya albumet ”Random Access Memories”. Det har emellertid varit tyst om huruvida det blir någon turné, och istället har det ryktats om att det inte blir några spelningar alls under 2013. De två medlemmarna, Guy-Manuel de Homem-Christo och Thomas Bangalter, ska dessutom ha sagt i en intervju att till och med deras vänner frågat dem om de inte ska ut på turné, men att tidpunkten för en sådan är ”not anytime soon”.
Men helt oväntat dök den franska elektroduon upp i Stockholm under lördagskvällen och genomförde en hemlig överraskningsspelning. Dock inte på Summerburst – utan på Spotifys sommarfest.
Här är lite bilder och videor från spelningen på Vine, Instagram och Twitter.
Idag lanserar Spotify ”discovery”. Funktionen har försenats kraftigt sedan den presenterades i vintras som en del av ”nya Spotify”. När den nu lanseras görs det tillsammans med den webbaserade spelaren på Spotify.
Idén är att hjälpa dig hitta ny musik, baserat på den musik du spelar mest och de artister du följer. Läs vidare →
Den 2 februari la TheSunnyCoastSkate upp en video på Youtube som inspirerade PHLOn NAN att spela in sin egen version och lägga upp, samma dag. Den sistnämnda blev viral den 5 februari — och nu så här knappt en vecka efter, så har en lavin av Harlem Shakes lagt upp på nätet där notabla medverkare i memen som Jimmy Fallon kan hittas, och till och med en nyhetsredaktion, vilket för vissa purister antyder att memen möjligen redan hunnit peaka.
Varje Harlem Shake har ett version- eller editionnamn, och är 30 sekunder. Någon med hjälm (eller mask), dansar till till synes utan att uppmärksammas av människor som utför vardagliga sysslor runt omkring. Scenen växlar när baslinjen drar igång, och allmän galenskap — gärna utan tröjor — drar igång. Läs vidare →
Spotifys vd Daniel Ek talade igår på Innovation forum i Los angeles. Där berättade han nya siffror för den svenska musiktjänsten. Från starten 2008 tills nu har Spotify hittills betalat ut 3 miljarder. Men 2013 kommer beräknas slå allt. Då kommer upphovsrättshavare ta emot drygt 3 miljarder kronor (500 miljoner dollar) – på bara ett år.
-Vi går igenom en strukturskifte till mobilen. Den goda nyheterna är att det inte finns något vildvuxen illegal nedladdning på mobila plattformar som det finns på desktop, vilket möjliggör innehållsleverantörer att börja om från noll på digital distributionsmodeller. Det är som att vi alla får börja om från noll igen. Läs mer hos Billboard.
Veckorna kring årsskiftet är alltid fattiga när det kommer till ny musik. Desto mer tid då att istället blicka tillbaka över året som gått. Årets första urval handlar därför om både och – alltså först och främst om den nya musik som vi, åtminstone de två senaste veckorna överösts av, samt kortfattat om det bästa från musikåret 2012.
Ingen missade väl att David Bowie efter tio års tystnad, och vid 66 års ålder, inledde året med att släppa singeln “Where Are We Now?”. Men uppfattade du också hur ömsint, melankolisk och fantastiskt vacker den var? Inte? Lyssna några gånger till. A$AP Rockys debutalbum var efterlängtat under alldeles för lång tid. På gränsen till oroväckande lång tid. Men när det väl släpptes visade det sig vara variationsrikt, underhållande, lagom balanserat (med fina gästframträdanden) och i princip aldrig tråkigt. Det var nästan så att man blev förbannad, eftersom han gjorde allt rätt och närapå överträffade trenden han rider på. Läs vidare →
Hurricane love heter Youtubes senaste, svenska musikstjärnskott. För fyra månader sedan släppte de en musikvideo som fick 120 000 visningar. Och nu har de, på bara några dagar, nått 50 000 visningar med en ytterligare en video som innehåller både lårklapp, skäggriv och stoltrummande. Ajour har pratat med Hurricane love om metoder för ett osignat band att nå publik. Läs vidare →
De senaste veckorna har kanske framför allt dominerats av fina hiphop- och r&b-släpp. Till det senare hör dessvärre ännu inte Rihannas ”Unapologetic”, som fortfarande saknas på Spotify.
Själfulla Sinkane (från Yeasayer med flera) svängde på sin ojämna debut – som tydligt lyfte fram afrikainfluerade rytmer. Alicia Keys senaste alster kanske inte levde upp till titeln, men så pjåkigt var det ändå inte sett till höjdpunkter som housepianot i “Listen To Your Heart”, crescendot i “101”, den intensiva och sångmässigt magiska Maxwell-duetten “Fire We Make” och så “New Day” förstås. School Of Seven Bells lämnade med största tydlighet vålnaderna från det tidigare i år släppta konceptalbumet “Ghostory”, för att istället sprudla av något ofullbordade idéer samt… än mer spöklika stämningar och kyliga synt/shoegaze-melodier. Läs vidare →
Spotify har låtit oss ta del av de mest spelade jullåtarna i Sverige sammantaget den 23 till och med den 26 december 2011. Listan bjuder inte direkt på några överraskningar utan speglar ganska väl vad vi, utspritt över åldrarna, väljer att lyssna på i juletid.
I spellistan nedan är låtarna rankade i fallande ordning, mest spelade låten överst. Missa inte våra andra julspellistor!
Nu är det dags, tiden då vi överdoserar i låtar och musiktyper vi aldrig annars skulle lyssnar på. Jullåtar, julspellistor.
För traditionalisten har Ajour sammanställt Spotifys mest spelade, engelska, jullåtar. Den listan hittar du här:
Men vi har också gjort en lista som är mer i Ajours anda, där vi alla läsare sammanställer de bästa låtarna. Listan finns redan här och av någon anledning var de första bidragen som kom in Ulf Lundell och ”Allmäna sången” Musae Sioniae. Vilket känns helt i sin randommässiga ordning. Så lyssna, hitta dina guldkorn, men framförallt: Lägg till din egen bästa jullåt här!
Har du fler bra länkar till jullåtar? Tipsa oss! Uppdaterat: Någon Grinch går då och då in och raderar de låtar som Ajourläsarna har lagt till. Tråkigt tycker vi, men hoppas att ni gärna vill fortsätta fylla på!
Det har varit ett par relativt lugna musikveckor med få minnesvärda släpp på Spotify. Nedan följer några av dem. Gypsy & The Cats följde upp succédebuten från 2010 med ett visst avståndstagande genom att bland annat vara krångligare samt mer analogt instrumenterade. Hitsen uteblev inte för den sakens skull. Clinics erbjöd få glädjeämnen – bortsett från om du gillade melodilösa, repetitiva, störda och frånvända låtar som inte direkt bröt ny mark i förhållande till vad de gjort tidigare. Läs vidare →