Spotify tripplar intäkten – på betaltjänst

Computer sweden har kommit över ett årsbokslut från Spotify som visar att bolaget omsatte 1,55 miljarder kronor under 2011. En markant ökning från 2010, då bolaget omsatte 610 miljoner kronor. Intäkterna kommer i huvudsak från de betalande användarna. 83,5 procent kommer från betalanvändare, trots att dessa under årsskiftet bara stod för knappa 8 procent av de registrerade, totala Spotify-användarna.
Spotifys förlust för året är 375 miljoner kronor, en ökning med 140 miljoner från året innan. Spotify värderas idag till 27 miljarder kronor, enligt New York Times.
Ajour har tidigare i sommar berättat att Spotify har passerat över 4 miljoner betalande användare. Totalt rapporterade Spotify då att de har 15 miljoner aktiva användare. Det innebär att en fjärdedel av de aktiva användarna är betalande användare.
Spotify har kontaktat Ajour för att kommentera uppgifterna. I ett mejl skriver Malin Cumzelius från Spotify:
”Att erbjuda både en gratis- och en betaltjänst har varit avgörande för vad vi har åstadkommit hittills, både i att bekämpa piratnedladdning och för att övertyga miljontals människor att betala för musik. Spotify har över 15 miljoner aktiva användare runtom i världen, varav 4 miljoner är betalande. Det är fenomenalt för en musiktjänst som fortfarande är relativt ny på marknaden. Under 2011 låg fokus på att fortsätta utveckla tjänsten för att kunna erbjuda en överlägsen musikupplevelse till en global publik. Vi bygger på lång sikt.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

En kommentarFlest rösterSenasteÄldst

  1. […] Spotify har kontaktat Ajour för att kommentera uppgifterna. I ett mejl skriver Malin Cumzelius från Spotify : ”Att erbjuda både en gratis – och en betaltjänst har varit avgörande för vad vi har åstadkommit hittills, både i att bekämpa piratnedladdning … Read the rest here: Spotify tripplar intäkten – på betaltjänst | Ajour […]