I torsdags presenterade Medieakademien och Aitellu Twitterbarometern och listade Twitters tio mest inflytelserika svenskar. Ajour har nu fått hela listan som legat till grund när Aiteullu för arbetet och kan visa en topplista på de 300 svenskar med mest ”inflytande” på svenska Twitter.
”Inflytande” är ett mått som skapats av Medieakademien själva och bygger på antal följare ett twitterkonto har och antal följare dess följare har. Till sist har man också lagt in begreppet mest delade – retweetade – uppdateringar. Det är såklart inget facit, ej heller en rangordning om hur viktigt ett konto är varken för en person eller ett varumärke. Men nog så intressant. Läs vidare →
Arkiv för
Aitellu
9 mars
11 april
Rapport från Twittercensus 2012: "Registreras fler konton nu än 2009"
För över ett år sedan släppte Intellecta och Hampus Brynolf en rapport om hur många svenskar som finns på Twitter. Det var den första kvalitativa undersökning som gjorts i Sverige och satte standard för uppfattningen om antalet aktiva svenskar.
Nu är det dags för uppföljning. Om några veckor är resultatet klart, men Hampus Brynolf kan redan nu se en ökning som är den kraftigaste hittills. Läs vidare →
17 januari
Därför är Aitellus twitterundersökning viktig
Aitellus undersökning bekräftar hur litet Twitter är i Sverige. Jämförelsevis är det till exempel långt mindre än Flashbacks 600 000 registrerade konton. Och aktivitetsmässigt är det mindre än både Familjeliv och Svenska fans.
Det säger något om vilken mediadarling Twitter är. Inte så mycket för att det skulle vara mer befolkat av mediefolk, utan för att det är öppet och mätbart. Läs vidare →