Igår presenterade Instagram sina nya användarregler som kommer att träda i kraft 16 januari nästa år. Ägaren Facebook gick nyligen ut med att man ämnar börja dela information mellan sina olika tjänster, och Instagrams uppdatering av användarvillkoren ger oss nu en första inblick i vad det kommer att innebära. Läs vidare →
Arkiv för
annonsering
18 december
28 oktober
Automatiska sidomladdningar borde vara kriminella
Dagens Nyheter lanserade i veckan en ny version av sin webbplats, dn.se. Personligen tycker jag den nya versionen ser rätt bra ut, gillar verkligen hur man jobbat med rubriktypsnittet exempelvis. Nu gick man förvisso från en hyfsat välgjort tidningssajt från början, så att alla inte håller med mig är väl att vänta. Det, och att design dels är något ytterst personligt och dels är något som ofta behöver vänjas in, gör hela omgörningen tämligen odramatisk.
Förutom en sak, nämligen att sidan laddas om automatiskt. Detta efter tio minuter, vilket Björn Hedensjö försvarar med att det är branschstandarden. Läs vidare →
22 oktober
Nationaldemokraterna om sin Facebookannons: "Det är bara att gilla läget"
Detta mötte Felicia Alexandersson när hon imorse gick in på Facebook. En annons för det främlingsfientliga partiet Nationaldemokraterna, toppad av den ökända formuleringen ”bevara Sverige svenskt”. Alexandersson berättar för Ajour att hon tycker det är obehagligt.
– Det är för jävligt. Jag förstår att det är fritt för partier att annonsera, men samtidigt vill ju inte jag ha såna annonser på samma sätt som jag inte vill ha SD:s partiprogram i brevlådan.
– Det är konstigt att just jag får den, för man brukar ju få annonser utefter var man varit och tittat på nätet, och jag har absolut inte kollat på något sånt här.
Läs vidare →