Arkiv för
mätning

17 januari

Därför är Aitellus twitterundersökning viktig

Aitellus undersökning bekräftar hur litet Twitter är i Sverige. Jämförelsevis är det till exempel långt mindre än Flashbacks 600 000 registrerade konton. Och aktivitetsmässigt är det mindre än både Familjeliv och Svenska fans.
Det säger något om vilken mediadarling Twitter är. Inte så mycket för att det skulle vara mer befolkat av mediefolk, utan för att det är öppet och mätbart. Läs vidare →

8 november

TV står sig fortsatt stark – trots digital konkurrens

Foto: @kommunchef (har du en bättre upplösning - hör av dig!)


I dagens DN skriver jag om TV. Hur den inte bara står sig stark trots nätets utbredning, utan också växer för varje år.
Jag tycker det är fascinerande. Inte minst i all konkurrens med play-formaten, Youtube och de olika anytime-tjänsterna.
Samtidigt är det lite komiskt att krönikören Johan Croneman, i samma tidning, tar upp just play-tjänsterna som ett bevis på att vi gillar ensamtittandet på tv. Att vi inte gillar – och framförallt aldrig gillat – det samtida tittandet.
Jag håller inte med. Läs vidare →