Arkiv för
sociala medier

1 mars

Att möta publiken på deras planhalva är inte alltid belönande – lex McDonalds

McDonalds är ett av de företag som har lyckats bäst på sociala medier. Både internationellt men också i Sverige. Med över 184 000 gillar är de ett av de största svenska företagen på Facebook.
Men ibland blir det fel. Som internationellt för några veckor sedan när de lanserade hashtaggen #mcdstories och uppmuntrade människor att berätta sina minnen från McDonalds. Resultatet då blev omvänt. Det triggade folk att berätta sina värsta historier om McDonalds. Narkomaner som berättade att mcd var bästa stället att ”skjuta upp” på, folk som berättade att de fått sjukdomar av för mycket McDonalds-mat eller hur illa de mår av maten.
I Sverige i dag fick vi se ett miniprov av detsamma. Hur lätt det är när man som företag, med yttersta välvilja, vill kommunicera med sina konsumenter. Och allt kan vändas genom en träffande, sur eller bara rolig kommentar.
Som den här:

Hur hanterar man en sådan situation? McDonalds har, hittills, låtit den ligga kvar, inte heller bemött den. Så måste det såklart vara. Det går inte att kontrollera, eller äga vad andra tycker, säger eller kommenterar om mitt varumärke. Bara att göra bättre?

16 november

Ny rapport: Så många svenskar använder Twitter

.SE har publicerat sin rapport ”Svenskarna och Internet” som visar hur många svenskar använder Twitter:

Hans Kullin har gjort en genomgång av siffrorna och kommer fram till följande:
Hur många är det då alltså som använder Twitter? 8% av internetanvändarna 12 år och uppåt, vilket enligt en snabb sökning på SCB ger ca 8 miljoner individer och av dessa är grovt räknat 90% internetanvändare. Det skulle ge totalt 576.000 svenskar som någon gång använder Twitter och 160.000 som gör det dagligen. Detta är betydligt högre siffror än de ca 100.000/33.000 som Intellecta kom fram till i slutet av 2010 i sin ”folkräkning på Twitter”.
Läs hela Kullins genomgång här.
Här kan du ladda ner hela rapporten.

31 oktober

Staten som bråkar med sina medborgare på Twitter

https://www.youtube.com/watch?v=J-ZwAuGq-PY?rel=0″ frameborder=”0″ width=”385″ height=”225″>
Maryam Al-Khawaja på The Internet and Democratic Change

Bahrainska regeringen använder sig av inhyrda PR-byråer för att attackera och förstöra politiska diskussioner i sociala medier. Det berättar Maryam Al-Khawaja, människorättsaktivist från Bahrain. Ajour har träffat en av aktivisterna som var med och skapade den arabiska våren.
Maryam Al-Khawaja kommer från Bahrain, och hon kallar det landet som glömdes bort i den arabiska våren. Det har en yta som motsvarar mindre än en femtedel av Gotland, och en befolkning lite större än Stockholm stads. När fokus under vårens revolutioner legat på länder i större närhet till Europa, som Libyen, eller med större betydelse för mellanösterns politiska och sociala trender, som Egypten, har det oljerika öriket alltså på ett beklagligt – men mediedramaturgiskt högst logiskt – sätt hamnat i bevakningens bakvatten. Detta trots att Bahrain beskrivits som ofritt och med en kraftig begränsad yttrandefrihet av exempelvis den amerikanska demokratiorganisationen Freedom House. Läs vidare →