Nu lanseras den sociala sök- och recensionsjätten Yelp lanserats i Sverige. Klockan 00.01 slog Yelp.se upp portarna. Men frågan är hur den ska kunna konkurrera med Reco och andra svenska kart- och recensionstjänster.
– Vi har förberett med tusentals svenska recensioner, säger Miriam Warren, vice president european marketing på Yelp, till Ajour.
Yelp är ett av världens största sociala medier-sajter. Men ligger ganska mycket i skymundan i Sverige. Allra mest för att de fokuserar starkt på lokala marknader. I dag finns de i 13 länder. Och nu satsar de på Sverige och Stockholm.
– Vi har haft ett gäng som har skrivit recensioner innan vi gått live, som sett till att allt är ok, de har också skrivit egna recensioner, säger Miriam Warren.
Yelps idé är att vara en sökmotor för vårt vardagskonsumerande. Allt från restauranger till klädaffärer. Störst är det i USA och San Francisco där det startade.
– Vi lanserade i San francisco 2004 då vår grundare sökte efter en doktor och kunde inte hitta rätt. Då kom han på den här idén som sedan dess har vuxit och fått många utmanare, men i USA blivit ledande.
Yelp vill inte säga hur många sökningar och recensioner de har lokalt, men internationellt har de 25 miljoner recensioner och 56 miljoner besökare på sajten, globalt, per månad.
För två veckor sedan börsintroducerades bolaget och nu satsar de på Sverige.
– För Yelp har det varit naturligt av flera skäl. Sverige har en hög mobilpenetration, många som använder internet och många med hög inkomst. För Yelp har Sverige alltid funnits på agendan, säger Miriam Warren.
Vad som kommer att urskilja Yelp från övriga recensionssajter i Sverige är deras community, menar de själva. En anställd communitymanager kommer att arbeta redaktionellt med sajten och har redan förberett flera recensioner.
– Vi kommer att ha tusentals färdiga recensioner när vi lanserar inatt. Vi har haft ett gäng som arbetat och skrivit innan vi gått live, som sett till att alla svenska recensioner är ok och också skrivit egna recensioner.
Yelps förhoppning är att det ska bli en lika stor succé i Sverige som det är i USA där de har grupper som har mötts på Yelp-sajten och sedan skapat möten offline.
– Vad som skiljer är att Yelp inte bara har communities online utan också offline. I Paris, Wien så träffas yelpers på kvällarna under olika former där man pratar om det man upplevt.