Yelp lanseras i Sverige

Nu lanseras den sociala sök- och recensionsjätten Yelp lanserats i Sverige. Klockan 00.01 slog Yelp.se upp portarna. Men frågan är hur den ska kunna konkurrera med Reco och andra svenska kart- och recensionstjänster.
– Vi har förberett med tusentals svenska recensioner, säger Miriam Warren, vice president european marketing på Yelp, till Ajour.
Yelp är ett av världens största sociala medier-sajter. Men ligger ganska mycket i skymundan i Sverige. Allra mest för att de fokuserar starkt på lokala marknader. I dag finns de i 13 länder. Och nu satsar de på Sverige och Stockholm.
– Vi har haft ett gäng som har skrivit recensioner innan vi gått live, som sett till att allt är ok, de har också skrivit egna recensioner, säger Miriam Warren.
Yelps idé är att vara en sökmotor för vårt vardagskonsumerande. Allt från restauranger till klädaffärer. Störst är det i USA och San Francisco där det startade.
– Vi lanserade i San francisco 2004 då vår grundare sökte efter en doktor och kunde inte hitta rätt. Då kom han på den här idén som sedan dess har vuxit och fått många utmanare, men i USA blivit ledande.
Yelp vill inte säga hur många sökningar och recensioner de har lokalt, men internationellt har de 25 miljoner recensioner och 56 miljoner besökare på sajten, globalt, per månad.
För två veckor sedan börsintroducerades bolaget och nu satsar de på Sverige.
– För Yelp har det varit naturligt av flera skäl. Sverige har en hög mobilpenetration, många som använder internet och många med hög inkomst. För Yelp har Sverige alltid funnits på agendan, säger Miriam Warren.
Vad som kommer att urskilja Yelp från övriga recensionssajter i Sverige är deras community, menar de själva. En anställd communitymanager kommer att arbeta redaktionellt med sajten och har redan förberett flera recensioner.
– Vi kommer att ha tusentals färdiga recensioner när vi lanserar inatt. Vi har haft ett gäng som arbetat och skrivit innan vi gått live, som sett till att alla svenska recensioner är ok och också skrivit egna recensioner.
Yelps förhoppning är att det ska bli en lika stor succé i Sverige som det är i USA där de har grupper som har mötts på Yelp-sajten och sedan skapat möten offline.
– Vad som skiljer är att Yelp inte bara har communities online utan också offline. I Paris, Wien så träffas yelpers på kvällarna under olika former där man pratar om det man upplevt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

10 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. […] Ajour: Yelp lanseras i Sverige […]

  2. […] Yelp lanseras i Sverige | Ajour Nu lanseras den sociala sök- och recensionsjätten Yelp lanserats i Sverige. Klockan 00.01 slog Yelp.se upp portarna. Men frågan är hur den ska kunna konkurera med Reco och […]

  3. Jag representerar Eniro som äger Rejta, och den stora fördelen med att Yelp etablerar sig i Stockholm är att de hjälper till att driva på intresset för user generated content och omdömen. Mer sånt: http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3428381.
    Vänligen, Jenny

  4. Anders Nyman says:

    Det var en gång i användaromdömenas barndom på 90-talet. I USA lanserades Epinions, och i Sverige kom Cint.se. Vem som var först ska jag låta vara osagt, men pratar vi konsumentomdömen runt millennieskiftet i Sverige pratar vi Cint. Alla andra uppstickare kom senare. Kopior av Cint, minsann.
    Tyvärr dog Cint.se långsamt sotdöden, när Cintkoncernen satsade på sin globala marknadsplats för marknadsundersökningar istället för konsumentsajten. 20 januari i år släcktes sidan till sist – men hade då fortfarande fler omdömen än tex Rejta, trot eller ej. Och 200.000 medlemmar.
    Cint.se har dock återuppstått som Knyt.se, men minus omdömena. Istället kvar finns 35.000 medlemmar, 24.000 nyhetsnotiser och 120.000 foruminlägg på en sajt jag hoppas kommer gå mer på djupet i konsumentfrågorna – med undertecknad som ägare, ansvarig och grävande konsumentreporter.
    http://cint-blir-knyt.se/2012/01/nu-ar-cint-se-slackt-vila-i-frid/

  5. […] Den “hajpade” sajten blev rejält omskriven under gårdagen (bland annat här och här) och aktiviteten verkar vara i full gång redan på […]

  6. Carina Svendsen says:

    Va? Vad menar du..du/ni tycker alltså att det är bra att användare genererar innehåll som ni sen kan ta betalt för, och som samma användare i slutänden får betala för?
    Shocking..det hade jag aldrig trott.
    Du/ni ser inte en brist i den affärsiden?

    • Jenny Palmblad says:

      Hej Carina! Nu har det blivit ett missförstånd. Vi tar inte betalt för konsumentomdömen på vår sajt. Vänligen, Jenny

  7. […] du läsa på Crunchbase. Om lanseringen kan du även läsa i Dagens media, Internetworld, GP och Ajour. Men det är bara här du kan höra och se Miriam berätta själv […]