Sveriges största Youtubestjärnor (del2): De vet du

# 2012 är på väg att bli det stora genombrottet för svenska youtubestjärnor.
# Videobloggaren Gina Dirawi ledde Melodifestivalen, bara två år efter att hon spelat in sketcher i sitt flickrum i Sundsvall.
# Bakom henne växer nu nya stjärnor fram i rask takt – allt fler svensktalande youtubekanaler vinner allt större mark.

# I en serie artiklar kartlägger Ajour Sveriges största svensktalande youtubestjärnor.

# I söndags läste du om William Spetz.
# Idag är strålkastarljuset riktat på Sveriges motsvarighet till Lonely island: ”De vet du”

Att en artist får en viral musikvideo händer då och då. Det kan handla om att artisten är känd, videon är läcker, eller bara att låten är väldigt bra. Men att ett osignat, svensksjungande band utan budget levererar videoklipp med över 400 000 visningar – det är unikt. Ändå är det just vad gruppen ”De vet du” upplever gång på gång just nu.
Gruppen består av de fyra vännerna Christopher Martland, Johan Gunterberg, Tor Wallin (”en polare som får vara med”) och DJ-HUNK. All musik och videos skapas själva och blir på kort tid större än artister som A camp eller Anna Ternheim.

Gruppens Youtubekanal har funnits i åtta månader, men allt började med en tv-kväll för två år sedan.
- Det började med att vi en dag, efter att ha kollat på lite musikvideor från 90talet och skrattat, kom fram till att vi borde göra en musikvideo av tre vidriga 90talshits. Vi fixade en kamera från en kompis och filmade det dagen efter. På kvällen la vi upp det på facebook och fick väldigt bra respons – 350 likes när ”like” var en helt ny funktion och de mesta vi hade sett var 17 likes på en film, säger Christopher Martland.

Efter framgången ville de göra en ny video. Men den här gången gjorde de låten själva, ”Dansa är kul (men jag föredrar att supa)”. Videon, där samtliga bär leoparmasker, blev en succé.
- Den låten blev lite utav en sommarhit för oss och efter att jag och Johan spelat en säsong basket i Italien tyckte vi det skulle vara kul att göra en ”riktig” parodilåt med sång och rapp där vi spelar karaktärerna med våra ansikten. Det var så vi började med det vi gör nu.

Totalt handlar det om 7 skapade musikvideos på 8 månader. Hälften av klippen har över 400 000 spelningar, det största är snart förbi 500 000 spelningar. Bakom klippen finns ingen budget, ingen ekonomi eller plan. Inte heller utbildning eller erfarenhet.
- Ingen av oss hade sjungit eller rappat i mikrofon innan första låten så vi ser oss verkligen inte som musiker. Och ingen av oss hade klippt film eller producerat musik heller, så vi ser oss lite som nybörjare, säger Christopher Martland.

Idéerna spånar gruppen fram tillsammans.
- Vi kommer oftast på något som vi vill göra en video och låt om när vi sitter och snackar skit bara. Blir oftast att vi snackar och sedan säger någon ”fan, det hade man kunnat göra en rolig video på”. Sedan gör vi oftast videon bara någon dag efter när vi är lediga. Det är inget stort arbete bakom.

Det är lätt att dra parallellen till den The lonely Island. Den amerikanska satir-gruppen drar det bisarra flera varv och deras musikvideor är några av Youtubes mest virala. När The lonely island sjunger om ”Motherlovers”, sjunger De vet du om ”Din syrra”. När Lonely island parodiserar chefer, parodiserar De vet du de tuffa killarna på gymnasiet. Men De vet du menar att de gör något eget.
- Ja, vi har sett deras videos. Tycker att de är sköna och vissa av låtarna är rätt bra också. Har inte tagit någon inspiration alls ifrån dem faktiskt, vi gillar att göra helt eget!

Det tycks som att ni bara blir större och större för varje klipp ni släpper. Varför tror ni att det är så?
- Tror att de bland annat beror på att vi ofta i låtar är en viss stereotyp och då får vi just den gruppen av människor på kroken – och även deras haters. När vi gjorde ”Sture P” så spred den sig först och främst bland de som hänger där eller de som vill spotta på sådana som hänger där. Och sedan när vi gjorde ”Kär I En Gamer” så spreds den ju snabbt bland alla gamers och många av dem hade förmodligen inte sett till exempel ”Sture P” innan. Men den största anledningen är nog bara som med allt, att ju fler videos desto fler nya tittare som ser och sprider. Sedan så är vi ju nybörjare i musik och videos, så vi blir bättre och bättre för varje låt, säger Christopher Martland.

Sture P har blivit något av ett internetfenomen. Mangemakers har själva spunnit vidare på det, till exempel. Vilken ser ni själva som er största hit?
- I views så är det just nu ”Kär I En Gamer”, men vår senaste ”BadBoy” har rätt bra fart på viewsen. Det är svårt att säga, alla är så olika och som sagt verkar varje låt bli större och större. Så får väl säga att vår nästa förmodligen blir vår största hit…
Ni har ingen reklam på Youtube – varför?
- Vi vill inte störa folk som kollar på våra klipp med massa reklam bara för att vi ska få lite pengar. Vi brukar själva bli irriterade när man ska se något på YouTube så kommer de nån jobbig reklam innan.

Sedan en tid finns ni på Spotify, men ni har inget skivbolag. Har ni blivit kontaktade av skivbolag?
- Ja, just nu har vi fått kontraktförslag från flera olika bolag. Vi har inte bestämt oss helt i dagsläget, men vi har inte bråttom eller dollartecken i ögonen. Vi chillar lite nu, men förmodligen signar vi en deal snart med ett större bolag.

Får ni några intäkter från Spotifyspelningarna?
- Det hade kunnat gå att ordna så att vi fick pengar för låtarna där, men vi gillar inte papper så vi la upp dem gratis istället. Kanske ska ändra det snart eftersom de har ett par miljoner klick nu.

Med eller utan skivbolag har de redan hunnit med en livespelning. Den första revs av alldeles nyligen, den 14 april i Södertälje med 100 kronor i inträde. Fler är att vänta.

- Det är olika klubb-, event- och festivalfolk som har hört av sig till oss. Det är vår enda inkomstkälla just nu i De Vet Du. Vi kör allt helt live och har DJ-HUNK med oss. Vi bjuder på lite mer show än bara sjunger låtarna också. Vi har ett par stycken inbokade nu, men räknar med ganska många fler i sommar.
- Turné är inget som är planerat men hade varit sjukt kul!

Än så länge nöjer de sig med det. Även om framgången för med sig några andra bonusar.
- Folk känner igen oss på stan och man får lite fler adds på Facebook. Det kommer fram folk då och då som frågar om De Vet Du, sånt är bara roligt.

Vad är drömmen? Vad vill ni uppnå?
- Har inte något speciellt mål vi vill uppnå förutom att ha kul och göra det vi vill. Så länge de funkar så är allt cool! Skulle ju vara soft att kunna leva på att ha kul, så det är väl drömmen i så fall.

Till sist: Vad är grejen med Andreas Wijk som återkommer i alla videos?
- Han är med för att han är SNYGG helt enkelt.

SNABBFAKTA
Namn
: Christopher Martland och Johan Gunterberg. Sedan har vi en polare som får vara med också, han heter TOR, och vår DJ som går under namnet DJ-HUNK.
Ålder: 22 och 23
Stad: Stockholm, Lidingö
Vloggkanal: DVDOfficial (1,8 miljoner visningar på sju klipp)
Facebook: De vet du
Twitter: ”
Vi använder inte twitter”
Person vi inspirerats av:
Varandra, Alexander Bard, Paulo Roberto,
Svensk youtubekanal jag följer: Följer ingen svensk kanal just nu. Om Andreas Wijk har en så ska vi börja följa den!
Tjänar på vlogg: Lite adds och likes på facebook typ. Vår kanal är för folket, så vi kommer aldrig tjäna pengar direkt på den.
Mest spelade klipp: Kär i en gamer (483 000 visningar)