Jag har en väldigt kluven inställning till kvällstidningar, något jag knappast är ensam om. En sak som gör att jag älskar dem är att de tar ställning. Ställning som när Aftonbladet lanserade sin ”Vi gillar olika-kampanj” på valdagen förra året, eller när Expressen vägrar ge sig i kampen för Dawit Isaak.
En sak som jag särskilt uppskattar med Expressen är deras liberala hållning, även på redaktionell plats. Det ständiga tjatet om yttrandefrihet och demokrati. Deras uttalat antirasistiska grundideologi som genomsyrat tidningen ända sedan den grundades för att ”motverka nazistiska strömningar från Tyskland”. Kampen mot apartheid är ett annat exempel på detta ställningstagande, som gör att jag förlåter de flesta övertramp och skit som ibland publiceras.
Läs vidare →
Arkiv för
Media
16 november
11 november
Är positionsbaserade spel här på riktigt nu?
När jag hade mitt första jobb på ett företag som sysslade med en affärsmodell på Internet (eller vänta, det fanns ingen affärsmodell, det var 1999 och att tjäna pengar var verkligen inte väsentligt…) fick jag chansen att träffa en massa olika nystartade verksamheter – den ena mer inspirerande än den andra. Ett av de som gav ett bestående intryck var några utvecklare som tagit fram en lösning för att utkämpa regelrätta strider med hjälp av en SMS-plattform.
Ungefär så här gick det till: Spelarna skickade SMS och systemet kände av deras position. I texten angavs kommandon som var beroende av de resurser som fanns. Alla spelarna delades upp i två lag, placerades på var sin sida av till exempel en kulle och sen gällde det att slå ut det andra laget. Det pratades om att röda laget hade mött det blåa i ett mindre fältslag vid Viking Line-terminalen. Skrikandes och vrålandes hade de sprungit mot varandra ivrigt messandes. Jag kan ha friserat den här historien genom åren och förhoppningsvis är det någon som vet exakt hur det funkade, berätta då det gärna i en kommentar.
Självklart gick det åt helvete för dem. Pengarna sinade, marknaden var inte mogen och tekniken hopplöst trög. Men tänk så grymt att kunna spela mot varandra baserat på var man befinner sig på riktigt. Vara i en värld online som är beroende av verkligheten.
Nu, 2011, verkar det som att marknaden är mogen.
Läs vidare →
Videoinlägg: Resumés intervju om Breivik som ler-bilden
Jag kom över en intervju som Resumé gjorde med fotografen som tog bilden där Breivik ler. Jag snackade med några journalistpolare och det visade sig att en av dem hade videomaterialet från intervjun.
http://www.youtube.com/watch?v=vo5ndMbx-e4
> Länk till Resumé-intervjun<
läs den
Samarbetet med ajour var ödet
Det har varit väldigt tyst från mig på ajour. Jag gjorde min entré som videokrönikör och det uppstod en svallvåg av besvikelse och förvirring på twitter och sen har jag inte gjort så mycket på den här siten. Ni kanske tror att jag har övergett skeppet? Näe. Det har jag inte.
Jag har suttit och funderat på vad jag kan prestera som är värdigt namnet ”nyskaparjournalism”. Jag kan ju ingenting som dom andra sysslar med. Jag orkar inte kommentera politik, blöder från fel ställen när jag besöker flashback, jag följer inte idol och vill folk vara nyktra en sommar så orkar inte jag sitta och skapa en diskussion.
Men så hittade jag den här gamla bilden på mig och förstod att mitt möte med ajour var menat.

Läs vidare →
28 oktober
Automatiska sidomladdningar borde vara kriminella

Nya dn.se
Dagens Nyheter lanserade i veckan en ny version av sin webbplats, dn.se. Personligen tycker jag den nya versionen ser rätt bra ut, gillar verkligen hur man jobbat med rubriktypsnittet exempelvis. Nu gick man förvisso från en hyfsat välgjort tidningssajt från början, så att alla inte håller med mig är väl att vänta. Det, och att design dels är något ytterst personligt och dels är något som ofta behöver vänjas in, gör hela omgörningen tämligen odramatisk.
Förutom en sak, nämligen att sidan laddas om automatiskt. Detta efter tio minuter, vilket Björn Hedensjö försvarar med att det är branschstandarden. Läs vidare →