Jag skrev i lördagens Dagens nyheter om de nya sms-betalningar som införs på fredag den 1 februari. Då kommer du inte längre kunna betala med sms som vanligt. Istället behöver du använda Wywallet, eller andra tjänster om du åker buss i till exempel Stockholm eller Göteborg.
Önskar du den korta, lättlästa versionen finns den i DN-krönikan. Men det finns anledningen att lägga ut texten lite kring saken. Det här är en sammanställning av intervjuer med Wywallet, jurister på Finansinspektionen och Stockholms lokaltrafik. Den gör inte anspråk på att vara heltäckande och vill du bidra med ditt perspektiv får du gärna kommentera nedan.
Det finns många missuppfattningar om vad som hänt och det blir inte jättemycket enklare när man försöka djupdyka i händelseförloppet som lett fram till det kaos vi kommer att få se på fredag. Men allt började med att EU tog fram nya direktiv för mobilbetalningar. Det är en rad nya lagar som implementerats: Betaltjänstlagen, lagen om elektroniska pengar, lagar om pengatvätt och terroristfinansiering. Det är bland annat på grund av detta som det inte har gått att sms-betala via kontantkort utan att först identifiera sig på nätet.
Från och med den 1 augusti 2010 krävdes att alla företag som erbjuder betaltjänster via sms måste ha tillstånd från Finansinspektionen. Ett sådant fick alla fyra stora operatörer, men det innebar också att de tvingas stå under Finansinspektionens tillsyn, något som inte uppskattades. Samtidigt var betal-sms en växande marknad (2010 omsatte det 1,5 miljarder) och operatörerna anade ett beteende där mobilen skulle bli allt mer central för hur kunden kommer att betala för sig på nät och i butik. Det var ett beteende operatörerna välkomnade och ville förbereda för. Men det var också en affär som var väsenskild från att sälja mobilabonnemang och fixa bra mobiltäckning till kunder. För att framgångsrikt erbjuda framtidens mobilbetalningar gick de fyra stora operatörerna ihop och skapade bolaget 4T (Telia, Telenor, Tre och Tele2 – fyra stycken T). Bolaget utvecklade den mobila plånboken Wywallet. Hit skulle nu framtidens betal-sms överföras och sedan – i nästa steg – alla möjliga typer av betalningar via mobilen. Respektive operatör skulle fortfarande ha stenkoll på betalningarna den egna kunden gjorde genom Wywallet och kunde på så sätt fortsätta casha in på sin kund.
Operatörerna släckte därför ner sin tjänst med premium-sms. Bra, tänkte operatörerna själva, men de kunder som använt sig av betalsms – välgörenhetsorganisationer, parkeringshus, kollektivtrafik, nyhetsstjänster – insåg genast hur det blev sämre. Den stora fördelen, att använda sin mobiloperatör för att betala vardagsköp via mobilfakturan, försvann. Istället behövdes nya registreringsförfaranden. Här krävs att kunden registrerar ett nytt konto, legitimerar sig och sitt kreditkort eller får hem en separat faktura med alla köp. Uppdaterat: Wywallet tydliggör nu att det går att fortsätta få betal-sms på mobilfakturan efter registrering.
Nu började Wywallet marknadsföras hårt. När någon betalade med ett betal-sms skickade operatörerna ut en automatiskt påminnelse om att kunden i framtiden måste använda till Wywallet för mobilbetalningar.
De kommunala bolag som använt betal-sms kliade sig i huvudet. Även de skulle tvingas in i ett nytt bolag. Kunde de göra det? Lagen om offentlig upphandling kräver något annat. Och nu, när betalningen inte längre behövde gå genom mobilfakturan, öppnades marknaden. En offentlig upphandling påbörjades därför av bland annat SL och Västtrafik. De ställde egna och nya krav om bland annat absolut kontroll på både betalningarna och den information deras kunder skulle tillhandahålla. Det kunde Wywallet inte erbjuda.
En av Wywallets nya affärer handlar om att fortsätta äga kundens personuppgifter för att matcha den mot företags erbjudanden. I Wywallet femsidiga avtal tillåts Wywallet att lämna ut kundens personuppgifter till tredjepart (20.1). Det var en formulering Wywallet senare skulle få hård kritik för och också backa från. Trots det kommer det omformulerade avtalet inte släppas förrän ”någon gång i februari”, alltså efter att betalsms-övergången skett och många kunder redan kommer att ha godkänt avtalet. Och huvudsyftet med skrivningen kommer att kvarstå: att använda och registrera personuppgifter om vad kunden handlar för att kunna skicka nischade reklam-sms. För att befrias från detta krävs att kunden aktivt söker upp (mejlar) Wywallet med sitt krav.
Det var bland annat detta de kommunala bolagen villa undvika. Och i den upphandling som påbörjades av SL och Västtrafik kunde Wywallet inte ens vara med – deras produkt gick ju ut på att Wywallet ägde personuppgifterna.
Konsekvensen blev att de två bolag som omsatte mest (kollektivtrafiken stod för ungefär hälften av den totala betalsms-omsättningen 2010) försvann från mobiloperatörerna. Wywallet var förvånade, snopna. De som tyckte att de genom sitt bolag hade satt en standard för mobilbetalningar som de förväntade sig att marknaden skulle följa. Det som skulle vara en enklare tjänst och ett sätt att muta in ett nytt affärsområde blev en fragmenterad marknad med nya spelare.
Allra värst: Den som drabbas hårdast är du och jag. För det är vi som på fredag kommer att stå i kylan och svära över att det som fungerade så bra inte längre fungerar. Nu behöver vi registrera oss hos en rad olika aktörer för att överhuvudtaget kunna betala med mobilen.
Här blir det ännu snårigare. Åker vi spårvagn med Västtrafik måste vi först registrera oss och vårt kreditkort på vasttrafik.se. Åker vi buss i Stockholm, Uppsala, Örebro, Värmland, med flera måste vi använda tjänsten smsregme. Och åker vi buss någon annanstans i Sverige, eller vill använda betalsms (TV-rösta? Parkeringsbetala? Skänka pengar till Röda korset?) måste vi använda Wywallet.
Att registrera sig och använda Wywallet är en egen text i sig. Ja, det går att sms:a sig till en registrering, men det blir värre om du har ett företagsabonnemang.
Fredag blir kaosartat. För att någon försökte laga något som inte var trasigt.
Uppdaterat 30/1: I morse deltog undertecknad i P1 morgon angående den här debatten. Med var en representant från SL samt Wywallet. Debatten, som kanske mer var att likna med ett samtal, går att lyssna på i efterhand. Men det som var viktigast var beskedet från Wywallet där de menar att det nya avtalet nu inte kommer släppas ”om några veckor”, utan redan imorgon, alltså dagen innan de flesta kommer tvingas godkänna Wywallets avtal. Så sent som i torsdags så menade man att det skulle ske ”någon gång i februari”. Och även om det är bra att man tagit sig i kragen är det förvånande att det tagit alla dessa texter och debatt för att en ändring skulle ske innan 1 februari – när man utlovade förändringen redan i somras. Men här finns fortfarande en brasklapp. I avtalet (#23) tar det två månader innan ändringen slår igenom för användare som redan godkänt avtalet.
Det ska också tydliggöras att det faktiskt går att fortsätta betala med mobilfakturan genom att godkänna Wywallets avtal. Men det ska också tydliggöras att det inte går att använda betal-sms alls om du har ett företagsabonnemang eller kontantkort via Telia eller Telenor. Då får du se dig om efter andra alternativ. Vidare ska det sägas att Smsregme – som bland annat SL har valt – gör en kreditupplysning på dig. Det är därför det kan ta ”upp till tio minuter”. Detta innebär också att de med en betalanmärkning inte kan köpa sms-biljett.
Till sist: Många, många kommer vilja betala med mobilen för att rösta i Melodifestivalen på lördag. Det kommer bli svårt. Henrik Löwenhamn berättar mer.
Uppdaterat 1/2: Ajour har nu skapat ett mejlformulär för dig som vill slippa Wywallet-reklamen.