Ett urval av de två senaste veckornas nya musik på Spotify

Veckans SpotifyEfter påskledigheten fanns det extra mycket bra musik att sammanställa i vad som blivit ett stort urval av de album, ep:n och singlar som släppts på Spotify de två senaste veckorna.
Dessutom har Spotify lanserat Spotify Play-knappen som ger alla Spotify-användare möjligheten att bädda in musik från Spotify på webben.
Album/EP:n
När Gerard Love (Teenage Fanclub) som Lightships samlade några musikerkollegor och spelade in solomaterial tog han inte direkt i från tårna – varken i musiken eller sången. Odynamiskt vackert.
Keaton Henson hjärta knäcktes, varpå han hämnades genom att knäcka oss.

Georgia Anne Muldrow lämnade en hel del att önska, men gjorde det ändå svårt, om inte omöjligt, att inte imponeras av henne.
Great Lake Swimmers melodier var mer välkammade än någonsin tidigare.
Bear In Heaven var möjligtvis inte nydanande, men definitivt bättre. Bättre på att förvalta deras storslagna experimentella indierock – som de antingen lindade in i episka ballader eller dränkte med syntmattor och rytmer.
Yppahs formidabla elektroniska finesser blev ännu bättre när de emellanåt förädlades av Anomie Belles stämma.
Gubbarna i Killing Joke fortsatte med att hålla en imponerande hög nivå.
Med fenomenal disco ryckte Midnight Magic tag i allt från lem till lever.
Graham Coxons krautimperium höll ställningarna.
Återförenade Orbital lyckades göra det bästa de gjort sedan begynnelsen.
På bred front fick Au till en varmt rekommenderad ljudupplevelse.
Sången var formidabel när den gungade fram över Lemonades ljuvliga syntslinga och tropiska rytmer.
Efter många års fruktlös väntan hittade Slagsmålsklubben till varandra igen och överöste oss med bastung och mörk syntpop som hämtats direkt från garaget.
Evans The Deaths indiepoppunk var som allra bäst på i princip varenda låt.
Weird Dreams harmoniserade gitarrpop var ytterst lämpad att omedelbart gilla och låta sig underhållas av.
Clark experimenterade vidare och lät bland annat Martina Topley-Birds fabulösa röst briljera på ett par låtar.
M. Ward höll återigen hov, med stor bredd och hög kvalitet.
Alabama Shakes rockiga soul var extremt svår att slita sig från.
Zambris syntpop och skrammel samspelade i perfekt harmoni.
Easy förflyttade oss obekymrat tillbaka till tidigt nittiotal, där vi andades svunnen tid fylld av känslor och nostalgi.
Frida Hyvönen briljerade med smarta, gripande texter och ofta storslagna och flinkt orkestrerade melodier.
Tigercats lyckades både bända fast och etablera ett brett/smittsamt leende på våra läppar.
Orcas, en vacker symbios mellan ambient och minimalistisk pop.
Dawn Richards späckade danspops-R&B förenade ett mångfald av elektroniska rytmer med bästa tänkbara soulstämma.
Singlar
Dirty Projectors bräckliga och ansträngda mansröst bars fram av bandets kvinnliga medlemmars harmoniserade stämmor, som tillsammans släpade fram längs en enkel basgång och ett smittsamt beat.
















Spotifylistor
Fler tips hittar du på Spotifierad.se eller i någon av mina löpande uppdaterade Spotifylistor:
2012: April Come She Will
2012: The Best Tracks
2012: The Best Remixes
Illustration: Gustaf Öhrnell.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *