Det puttrar på med fina musiksläpp, men än väntar vi på att det ska rassla till på samma sätt det gjorde direkt efter sommarens slut.
Den här veckan har framförallt Solange tagit oss med storm och befäst den stadiga strömmen av starka R&B/Indie-R&B-spår som vi förärats med hittills i år.
Sun Airwas lämnade sovrummet för en större och pampigare ljudbild, med tydliga influenser av allt från Manchester till symfonirock.
Ren, skär och glädjefull indierock. Och saxofon. Sedan händer något mot slutet, men det kunde vi bortse ifrån eftersom The Soft Pack är under utveckling, positiv utveckling, och detta bara var ett delmål.
Errors gjorde en avstickare med ett “minialbum” om åtta låtar – med ett pulserande elektroniskt filmmusikliknande mishmash bestående av åttiotalssyntar och bubbliga beats.
Brooklyn-duon, med det olikt lika namnet, Eraas lyckades med konsten att banka in kalla kårar längs med ryggraden – samtidigt som vi bekvämt lutade oss tillbaka för att njuta av desamma.
Det var som om tiden stannat när Bob Mould plöjde och röjde sig fram på samma vis som när han härjade med Hüsker Du under slutet av åttiotalet, samt med Sugar för tjugo år sedan.
Miguel, Frank Ocean, How To Dress Well och nu nytt från den mer minimalistiska Brooklyn-duon (en till) Beacon – hittills i år har det onekligen inte varit någon hejd på modern R&B/indie-R&B av yppersta klass.
Man kunde inte klandra Taken By Trees för att vara feg, eller inte våga utmana sig själv med nya influenser, när hon tog luftigheten och den sammetslena rösten och for till Hawaii för att hitta ett, till stilen då, baleariskt sound som, för att försäkra detta faktum, producerats av Henning Fürst (från insomnade The Tough Alliance).
Att titelspåret på Southern Shores nya EP var en vacker och färgglad sommarlåt visste vi redan, men att övriga låtar på den skulle vara nästan lika tjusiga…
Ken Stringfellows senaste, av alldeles för få, solotilltag var mestadels återhållsam, för återhållsam. Men det spelade trots det, samt ett par svaga låtar, egentligen inte någon större roll sett till vilken mångsidig och begåvad sångare och låtskrivare han mestadels både varit och är.
Långtifrån avfärdad och glömd – än lever, frodas och utvecklas den ärrade kämpen John Cale.
En av årets bästa, och samtidigt jobbigaste, R&B-låtar stod ingen mindre än Beyoncés lillasyster Solange Knowles för. Brutalt oemotståndlig melankoli som dominerades av en funkig gitarrslinga, julbelsampling, svävande/blippande synt, sköna beat samt, framför allt, Solanges svala röst.
Dessutom släppte Rihanna en ny och svårduckad singel.
Först Westkust och nu Star Horse – svensk shoegaze som lät bättre än under ursprungsåldern.
Fler musiktips hittar du som vanligt på Spotifierad.se eller i någon av mina löpande uppdaterade Spotifylistor:
2012: October Song
2012: The Best Tracks
2012: The Best Remixes
Illustration: Gustaf Öhrnell.