Groupon spammar svenskt forum och blir påkomna med hela armen i syltburken


Freeride är Skandinaviens största skidsajt och forumet är ett populärt tillhåll för alla som gillar att åka skidor och därmed också ofta planerar sina resor tillsammans eller med hjälp av de andra besökarna. I ett inlägg som skrevs 5 januari tipsas om ett bra erbjudande på hotell via Groupon om man ska åka till Pyrenéerna. Bra tips är inte direkt ovanligt på forumet. Det som däremot skiljer inlägget från övriga är att inlägget under tydligt bevisar att tråden startades av en person som loggat in från Groupons företagsnätverk vilket betyder att någon på marknadsavdelningen ägnar sig åt den inte speciellt uppskattade konstform som kallas spam. Extra pinsamt att det var så uppenbart när användaren enbart gjort inlägg som tipsat om erbjudanden på daily deals-jätten.
Här hittar du tråden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

10 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. […] med att posta Groupon-erbjudanden från Groupons kontor. +Johan Hedberg skriver på Ajour: http://ajour.se/groupon-spammar-svenskt-forum-och-blir-pakomna-med-hela-armen-i-syltburken/ och här har ni BruceWaynes övriga trådar på Freeride: […]

  2. Carina Svendsen says:

    I så fall är väl 90% av innehållet på nätet idag spam. Hur många trådar har Ajour startat på flashback t.ex. för att driva trafik hit?
    Hur många trådar skapas där av ”gammelmedia” för att driva trafik? Ta t.ex. den falska nyheten om 10 åringen i Uppsala som ju skapades av UNT för att skapa trafik.
    99% av det Ajour skriver har ju det syftet, ni har inte en text utan länkar som ni får betalt för. Så…lite självinsikt om jag får be.

    • Johan Hedberg says:

      Nej, 90% av innehållet på nätet idag är inte spam. Det är förhållandevis få inlägg på forum som är gjorda av företag. Jag vet inte några PR-byråer som använder sig av sånt elände och hör väldigt sällan talas om företag som är dumma nog att testa det själva.
      Hur många trådar som Ajour har startat på Flashback? Det är lika med noll.
      Om gammelmedia startar en tråd på Flashback i syfte att driva trafik lovar jag äta upp min hatt. De jobbar verkligen inte så. Den ’falska’ nyheten om 10-åringen var – om den nu verkligen är falsk och inte bara ett missförstånd (jag tror mest på det senare) – ett resultat av dålig information till UNT’s reporter och därefter missen att inte kolla källorna.
      Att påstå att 99% av det Ajour skriver har syftet att driva trafik till länkar som vi får betalt för är rent befängt. För det första finns det inga ID-koder i länkarna, för det andra det finns inga affiliatekopplingar och för det tredje – vem skulle betala oss när vi skriver kritiska saker? Nej, det där var bland det tramsigaste jag hört på länge.

      • Carina Svendsen says:

        Okej, så du skriver en nyhet om att GroupOn har gjort det här, men när jag säger att Ajour, Nyheter24, Schibstedt, Bonnier och Stampen gör samma sak, så är det en omöjlighet, kan du förklara exakt vart den gränsen går?
        Jag trodde faktiskt inte det var kontroversiellt, jag har haft den diskussionen med mer namnkunniga skribenter/”journalister” än dig som har bekräftat det.
        Jag hörde dessutom på radio förra veckan om någon som skrivit en bok om detta, som förvisso var fiktion, men han hade fått frågan om det företaget han skriver om var ”företag x”, alltså ett riktigt företag.
        Sysslar man med marknadsföring idag så vore det ju nästan ett tjänstefel att inte jobba mot t.ex. flashback, och Ajours existens där har ju också bekräftats där.
        Jag säger inte att allt Ajour skriver om handlar om att driva trafik, jag säger att allt handlar om att skapa en plattform som kan göra det. Ni har ju inga annonser, hur finansieras ni?
        Det behövs inga kampanjkodade länkar, speciellt inte om man jobbar från en plattform som har som syfte att driva trafik, alla analysverktyg på marknaden visar såväl vart trafiken kommer ifrån (för den som betalar) och hur många klick som genereras (för den som ska ta betalt)
        Du hittar inga id eller kampanjkoder hos Blondinbella heller.
        Vem som betalar för negativa saker? Jag vet inte om jag har sett några kritiska saker? Annars är väl Ryanair ett exempel på att ”negativ campaigning” används även av större aktörer.
        Och det tråkiga är såklart att det inte fungerar, att framförallt ”gammelmedia” sålt ut sig i tron att trafik är pengar, en text om Blocket är såklart alltid relevant för Blocket, och då behövs inga köpare (av tidningen), problemet är bara att någon måste generera inkomsterna, annars slutar även annonspengarna komma.

        • Johan Hedberg says:

          Vet du, jag tänkte svara dig jätteutförligt men sen kände jag att nej, jag har inte lust att hamna i en oändlig diskussion med dig eftersom jag tror du är samma person som lyckats bli bannad från Flashback och som har agerat lite som ett troll på ett antal sidor.
          Vi kommer inte komma nånvart. Jag kommer hävda att vi inte spammar, att få företag gör det och du kommer be mig bevisa det vilket jag självklart inte kan och just det faktum att jag inte kan bevisa tar du som bevis på motsatsen.
          Jag skulle svara att Flashbacks existens där är bekräftad eftersom Jack Werner varit medlem länge vilket både de på Flashback och våra läsare känner till. Du skulle svara att det bevisar att vi finns där och jag skulle svara att det inte bevisar att vi spammar där (för det gör vi inte) och du skulle be mig motbevisa dig.
          Jag skulle berätta återigen att vi inte har några som helst intäkter idag och du skulle säga att det tror du visst att vi har för vi kan väl inte vara så dumma att vi gör det här utan att tjäna några pengar och då skulle jag säga att det är vi visst det och då skulle du säga att du inte tror det stämmer och så skulle vi spendera några inlägg på den frågan. (vem finansierar min matblogg? Ingen. Vem finansierar typ alla bloggar? Ingen. Det funkar för det finns hjärta)
          Jag skulle be dig berätta vilka journalister som bekräftat för dig att de stora medieföretagen jobbar aktivt med att spamma och du skulle så klart inte berätta. Jag skulle tappa förtroendet för dig och du skulle anklaga mig för att inte lita på folk.
          Med andra ord – trevligt att pratas vid.

          • Carina Svendsen says:

            Nej jag skulle fråga om du är samma Johan Hedberg som på Twitter presenteras som ”Head of Marketing at Luppo Kommunikation AB”, som verkar vara en del av SDR, och att allt detta talar för att även ditt engagemang i Ajour handlar om samma sak, allt annat verkar konstigt, jag skulle också säga att finansieringen väl kommer därifrån.
            Sen skulle jag säga att begreppet ”spam” alltid ligger hos mottagaren, för den som spammar är det självklart alltid relevant, och därför aldrig spam.

          • Johan Hedberg says:

            Ja, det är ingen direkt hemlighet att det är jag men det finns inga som helst kopplingar mellan Ajour och Luppo/SDR/SDR-gruppen. Varken finansiellt eller känslomässigt.
            När jag ändå tar upp saken – SDR är heller inte finansiär av min matblogg. Bara så det också är ordentligt utrett.

  3. […] med att posta Groupon-erbjudanden från Groupons kontor. +Johan Hedberg skriver på Ajour: http://ajour.se/groupon-spammar-svenskt-forum-och-blir-pakomna-med-hela-armen-i-syltburken/ och här har ni BruceWaynes övriga trådar på Freeride: […]

  4. Detta stämmer ganska bra med mina erfarenheter med Groupon, visserligen Groupon Norge, men det verkar vara samma smörja på båda sidorna om gränsen.
    Jag blev medlem av Groupon Tromsø, när jag såg att det annonserades på Facebook, eftersom jag gick med i det via just Facebook, och fyllde i medlemskapet via Facebook, så blev också min primära adress den som stod som mottagare. Jag upptäckte snabbt att det bara kom skit, och för mig väldigt irrelevanta erbjudanden, jag menar.. jag har fyllt i att jag är man, men ändå marknadsför dom dildo, trosor och mascara mot mig? (ja jag vet, vissa män)… Så när jag försökte avsluta mitt medlemskap, och slippa den skörd av mail som damp in inkorgen varje dag så klickade jag på ”unsubscribe” knappen i botten på utskicket. Det gick några dagar, så var jag plötsligt på listan igen, och utskicken började rinna in. Jag avbeställde utskicken en gång till, vilket resulterade i att jag började motta e-post också från Groupon Trondheim, Groupon Oslo, Groupon Bergen (alltså städer som ligger upptill 200 mil ifrån min stad, och har 0% relevans för mig) i tillägg så började det komma mail från Groupon Travel, och Groupon premium (facebook utskick)..
    Frågan är hur länge en så pass stor och etablerad aktör kan komma undan med detta?
    Som om att det inte var nog så skrev en representant från Groupon Sverige på min post om groupon spam häromdagen, och prövade att förklara hur _jag_ kunde av misstag ha beställt dessa utskick, eller använt flera konton… Snacka om att hälla bensin på elden, om någon vill läsa så finns det här: http://fredriknas.se/groupon-spam-i-kubik/
    Tack för Ajour, man hittar alltid intressanta saker här!
    Vänligen,
    Fredrik Näs