H&M anklagas för designstöld – stormas av kritik från hela världen

Skärmdump: http://www.regretsy.com/2012/01/24/hm-is-awesome/


H&M har en av världens bästa närvaro i sociala medier. Men det räcker knappast under den senaste dagens kris då konstnären Tori Laconsay anklagat klädkedjan för designstöld.
Allt började inatt när Tori Laconsay utförligt beskrev hur H&M stulit hennes design.
Tori beskriver hur hon 2008 gjorde en skylt för att hylla gemenskapen i grannskapet hon då bodde i. Hon satte därför upp och ritade en skylt där det stod ”You look nice today”.
Fyra år senare lanserar H&M dörrmattor och kuddar, med samma budskap, men framförallt nästan exakt samma design.


Hon mejlar H&M som slår ifrån sig anklagelsen.
Vänner till henne mejlar kundtjänst och menar att H&M antingen får kompensera Tori Laconsay för designstölden, eller förlora dem som kund.
H&M svarar:
”We are sorry to hear you will no longer be shopping with us”
Efter att Tori publicerat sin post har H&M-kunder över hela världen reagerat. För de flesta tycks det vara en uppenbar stöld av H&M och klädkedjans Twitter- och Facebookkonton har översvämmats av folk som tycker de betett sig illa.
H&M själva har gått från att försöka försvara sig för att om och om igen ursäkta sig och lova utreda.

Twitter, HM



Det hjälper föga. Drevet är igång och makten är förflyttad från företag och traditionella företag till folket.
Hela situationen är, om inte annat, ett intressant case just på hur drev inte längre bara skapas av medier – utan av ett kollektiv som har fått nog av företag som försöker använda tystnad som metod för kristhantering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

12 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. rotv says:

    Det är intressant att samma internetpöbel i normala fall styr sin mobbvrede mot företag som tar tillvara på sin patent,. t ex filmbolag som bekämpar piratkopieringen. DÅ minsann är upphovsrätt av alla slag mossigt och förlegat. När det passar så pissar mobben på upphovsrätten och ”mossiga patenter” och liknande. Nu passar det plötsligt bra att försvara den!
    Själv tycker jag inte detta var tillräcklig verkshöjd för att en enskild aktör bör anse sig kunna ha ensamrätt på det.

    • Mats Rimborg says:

      Rätt till fri kopiering för eget bruk är en helt annan sak än att kopiera för att sälja och tjäna pengar. Man kan definitivt både anse att dagens upphovsrätt är för långtgående och ändå tycka att H&M borde ersätta den som har givit dem den här idén. Beträffande verkshöjd förmodar jag att det finns rättspraxis att följa, men jag är ingen expert på det.

      • Alex says:

        Det finns rättspraxis. Baserat på min erfarenhet så skulle det här fallet vara solklart – medan de enskilda elementen (typsnitt, text, bild) inte har verkshöjd på egen hand, så bör kombinationen definitivt ha verkshöjd. Hela poängen med verkshöjd är huruvida det är troligt att verket kunde uppstått på egen hand. I det här fallet? Knappast.
        Kan i övrigt bara hålla med om argumentet om eget bruk.

  2. Mats Rimborg says:

    Någon stöld är det förstås inte, ingenting har ju tagits ifrån henne. Du har lyssnat för mycket på antipiratbyråns propaganda. Möjligen handlar det om upphovsrättsintrång, man kan kanske kalla det för designkopiering.

  3. S says:

    Det krävs väl inget större geni att räkna ut varför det är så eller är särskilt intressant. Om jätten stjäl av småfolket så blir folk upprörda. H&M har nog väl betalda designers att inte behöva göra så här. Man kan ju inte bara slösurfa och ta lite design här och var hur man vill, inte om man är en stor aktör som ska föregå med gott exempel.
    Du verkar inte tycka det är tillräcklig verkshöjd, men det är ju inte första gången och H&M verkar ju själva inse att något inte riktigt gått rätt till. Ska vi för övrigt diskutera verkshöjd? Tillåt mig småle när jag tänker på musikbranschen 🙂

  4. För att inte nämna deras ”inspirations resor”, där man plockar en small, medium och large av ett plagg och tar med sig hem för att plagiera rakt av. Har sett det med egna ögon och tom vart en av dem som de ville skulle peka på vad man gillade eller ville ha, som en del av research (när jag jobbade för dem indirekt).
    Sen argumenten mot barnjobb är typ, ”om de inte jobbar så går de på gatan, egentligen gör vi dem en tjänst”. Skämtar dem? Nej.
    Allt är möjligt för pengarna är mottot för den svenska ”mode” industrin.
    Karma poäng 0. Handla inte på HM, köp kvalitet istället, det blir du både rikare och gladare av.

  5. Men för i helvete. Skulle ni inte revolutionera internetjournalistiken? Sluta då plocka saker från reddit.

    • Även om nu inte detta var plockat från Reddit (då hade jag länkat), så skulle jag se det som en nog så duglig revolution av internetjournalistiken om de lite oftare hänvisade till just Reddit.

  6. smäm says:

    Riktigt illa. Som någon skrev ovan så har ju även 2 av den svenska bloggvärldens största konstnärer också blivit drabbade. H&M har med ganska stor säkerhet inspirerats av deras motiv och gjort liknande.

  7. Fredrik says:

    pyttis.blogg.se/Avanna.se har H&M ”inspirerats” rätt friskt av också…

  8. mort says:

    Dagens i-landsproblem.
    Visst har de snott hennes idé men hon har haft tur att bli kopierad av en stor drake som hon i alla fall kan få några pengar av. Med tanke på att hon eller folk omkring henne lyckats få igång ett webbdrev verkar hon ju vara rätt så kapabel. Hur många småföretag med smarta lyckade produkter drivs inte bort från marknaden av att någon i Asien börjar mer eller mindre kopiera rakt av till halva priset? Vad har de och deras anställda för rättigheter? Vem för deras talan?