Kommunikationsbyrån Kreafon släppte idag en sammanställning av hur många kommuner som har Facebooksidor och vad som är mer intressant: Vilka kommuner som lyckats engagera sina medborgare mest. Daniel Erkstam har analyserat resultatet.
Det är, enligt Kreafon, 57% av Sveriges kommuner som har en officiell sida på Facebook. Inte helt oväntat så toppar Karlstad kommun listan över kommuner med flest gillare. Sedan är det ett långt glapp till tvåan Tyresö. Den enda utav landets fyra största kommuner som finns med på tio-i-topp är Malmö som ligger på plats nio med 2270 gillare.
Jag har följt Karlstad kommun på Facebook länge och det är inte svårt att förstå varför de toppar listan. Det handlar inte om att de har lottat ut några Ipads eller haft en massa reklam, utan att de var tidigt ute med att etablera Facebook som en av sina kommunikationskanaler. De har inte heller gjort det vanliga misstaget att göra eko av vad som publiceras på kommunens egen webbplats utan har erbjudit snabb och relevant information på Facebooksidan och låtit invånarna själva hjälpa varandra med bra och aktuell information. Jag hörde Facebookansvarige Tommy Granqvist berätta om Karlstad kommuns utveckling på en konferens i Vetlanda Trollhättan 2011. Då hade Karlstad kommun nått 5000 gillare och även om det nu är ett par år sedan kan det vara värt att höra honom berätta om hur de jobbade och tänkte då:
Av alla Sveriges kommuner är Luleå den kommun som får bäst respons på sin närvaro, enligt Kreafons studie. Facebook mäter hur många som interagerat med det innehåll kommunen postat på Facebooksidan. Om innehållet sprids så kan siffran till och med bli högre än antalet gillare.
Jag frågade Andreas Johanson om varför han tror att de lyckas engagera sina gillare så mycket mer än andra kommuner:
– Den första biten är att vi dels bjuder in till dialog inom flera frågor som rör Luleås utveckling. Bland annat vårt programarbete där Luleås vision för 2050 byggs upp och vårt arbetet med att förbereda plats för 10 000 nya Luleåbor. Den andra biten är att det under vinterhalvåret händer otroligt mycket i Luleå som väcker mycket intresse och åsikter. Vi har en isbana runt centrumhalvön som öppnas, isvägar ut till öar, skoter och skidleder som förbereds, ett hemligt isdjur som varje år tar plats i stadsparken och inte minst vinterväghållninge. Sen så får vi väldigt mycket förslag och idéer från Luleåborna själva. Både vad vi skulle kunna göra för bra saker men också av mer kundtjänstkaraktär som vi försöker svara och vidarebefodra så fort som möjligt.
Även Halmstad borde omnämnas i det här sammanhanget. Halmstad drabbades av en storbrand i höstas och den farliga rökutvecklingen gjorde att det var viktigt att få ut relevant information snabbt. Vindriktningen gjorde att läget förändrades snabbt. Det fanns inte tid att utreda hur man skulle göra och vem som skulle göra vad. Läget var så allvarligt att de ”drog hesa Fredrik” (Viktigt meddelande till allmänheten) varpå kommunens webbservrar överbelastades och webbplatsen låg nere i 45 minuter. Men under de krisartade dygnen som följde så nådde kommunen ändå ut bra med uppdaterad information via Facebook och direktsända presskonferenser via Bambuser. Det var inte särskilt avancerat utan sköttes mest med hjälp av en iphone.
Ansvarig i Halmstad, Petter Knutsson, var på Internetdagarna i oktober och berättade om hur de agerade under storbranden. Här kan du höra Petters egen berättelse om det i sessionen om ”Sociala medier, möjligheter och utmaningar”. Det är Katrineholms kommunchef Mattias Jansson som livesänt via Bambuser.
På tal om kommunchef-Mattias. När jag skulle föreläsa om sociala medier för webbansvariga på kommuner för ett par år sedan frågade jag om inte Mattias Jansson kunde säga några ord om varför en kommun ska finnas på sociala medier. Här kan ni höra hans kloka ord:
https://www.youtube.com/watch?v=X10T6QZt2hA?list=UUd400aMVNGKQ9ztJj0fac4g” height=”315″ width=”560″ frameborder=”0″>
TEXT: Daniel Erkstam