Minimedia och Aftonbladet

Aftonbladet finns nu officiellt på twitter och premiärtweeten blev en kommentar till något av en snackis tidningen figurerat i, de senaste dagarna. David Cabrera fick ett erbjudande från Minimedia om annonsplats kopplat med journalistiska insatser, som han hängde ut i sin helhet på Facebook

 
Minimedia har på sin blogg förklarat det vanliga i att koppla ihop annonsförsäljning med journalistiska insatser, och poängterar att sådana texter alltid markeras som annonser. Men att sådant förekommer är inte okänt för folk, flera reagerade på själva formuleringen i säljtexten.
– En dålig och klumpigt formulerad annons. Vi har pratat med MiniMedia. Naturligtvis får det inte se ut så. Och materialet kommer självklart annonsmärkas, skriver Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén till Ajours redaktion.
//Uppdatering 12.23: DN har nu skrivit om det hela också. Där förklarar Jan Helin varför det är viktigt att ingen får intryck att Aftonbladet tar journalistiska uppdrag mot betalning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Erik Rudvall says:

    Minimedia är uppenbarligen ett horhus, och att Aftonbladet anser sig ha råd att hysa dem innanför sina ramar är fullständigt chockerande. I går hade Minimedia en alldeles fantastisk drapa på aftonbladet.se om ”den mycket respekterade fotografen Bingo Rimér” och hans satsning på att locka pokerspelare med hjälp av porraktrisen Puma Swede (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article14385272.ab), nedlusad med textreklam dessutom.

  2. […] hade en notis tidigare idag, om Minimedias tonläge när de säljer annonsutrymmen till Aftonbladet. Under notisen passade Erik […]

  3. Divino says:

    Jag tror att det är fair om Minimedia skriver på artiklar att de handlar om annonser, precis som andra företag gör. Kom ihåg också att Minimedia utvecklar kundtidningar (tex http://minimedia.se/kundtidningar ) för några av dem störta aktörer i Sverige. Samarbete mellan Minimedia och Aftonbladet har varit en succé och det finns många nöjda Minimedias kunder. Tror att redaktionella annonser blev en framgångsrika lösning inom PR på nätet och har skapat nya möjligheter för olika typer av företag och för journalisterna.
    Tror att folk borde vara mer flexibel när man pratar om redaktionella annonser, ser det bara som ett nytt sätt av kommunikation mellan företag – läsare som behöver inte bli så agressiva som andra form av marknadsföring.

    • Erik Rudvall says:

      Reklam? Fine. Problemet är väl snarare att de här journalistimitatörerna (med Aftonbladerts goda minne!) vill få oss att tro att det här är journalistik på riktigt … och därmed tillåts skita ned en hel bransch.

      • Divino says:

        Ingen vill få ingen att tro att det här är journalistik på riktigt (de skriver i artiklarna att det handlar om annonser!). Vad Minimedia gör heter redaktionell kommunikation, och jag ser det som något mellan vanligt annonsering & journalistik. Det handlar om ny bransch som utvecklar marknadsföringsstrategier med en stor del av journalistik kunskaper som fungerar bra, skapar jobbar och skadar ingen. Även för läsare det låter mycket bättre än andra agressiva form av annonsering. Här har man möjligheter att få & ge bättre information, tror att det är bättre för företagen och läsare.
        Journalisterna ska vara stolta över at bidra till utvecklingen av nya marknadsföringskoncept.

  4. […] Mini Media Sweden AB syns främst på webben som minimedia.se och som annonsportalen mediaupdate.se och något som Aftonbladets chefredaktör Jan Helin beskrev som “en typ av annons som är illa förklädd till journalistik” när det hettade till lite i våras, när ajour.se omnämnde MiniMedias införsäljningsmetoder. […]