Aftonbladet finns nu officiellt på twitter och premiärtweeten blev en kommentar till något av en snackis tidningen figurerat i, de senaste dagarna. David Cabrera fick ett erbjudande från Minimedia om annonsplats kopplat med journalistiska insatser, som han hängde ut i sin helhet på Facebook.
Minimedia har på sin blogg förklarat det vanliga i att koppla ihop annonsförsäljning med journalistiska insatser, och poängterar att sådana texter alltid markeras som annonser. Men att sådant förekommer är inte okänt för folk, flera reagerade på själva formuleringen i säljtexten.
– En dålig och klumpigt formulerad annons. Vi har pratat med MiniMedia. Naturligtvis får det inte se ut så. Och materialet kommer självklart annonsmärkas, skriver Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén till Ajours redaktion.
//Uppdatering 12.23: DN har nu skrivit om det hela också. Där förklarar Jan Helin varför det är viktigt att ingen får intryck att Aftonbladet tar journalistiska uppdrag mot betalning.