Nu använder facket Google-resultat för att sätta press på företag

focus CRS peak partners
picket-line
Fackförbundet Unionen tar till Google som vapen i konflikt mot Focus CRS och Peak Partners.
I krig och kärlek är allt tillåtet och i arbetsmarknadskonflikter brukar inga vapen sparas. Men mig veterligt är Unionens grepp mot Peak Partners som är ägare och, enligt Unionen, enda kund till callcenter-företaget Focus CRS, det första exemplet på att Googles sökresultat aktivt tas i bruk i en strejk. I fredags eftermiddag öppnade Unionen en sida som fungerar som samlingssida för aktivitet kring Peak Partners i sociala media.
Google-resultatet för såväl Focus CRS som för ägarföretaget Peak Partners, förses därmed med en sorts virtuell version av strejkvakter. Fast snarare den amerikanska bilden av strejkvakten, än den svenska. De svenska strejkvakterna har gröna reflexvästar på sig och fikar i solen utanför Focus CRS-kontoret, som verkar ligga på en avsides industriparkering som det finns så många av runt om i Sverige.
strejkvakter-fränsta
Ägarföretaget Peak Parters verkar ha haft som plan att öppna sitt callcenter-företag på en ort där det inte finns så många möjligheter att välja mellan arbetsgivarna. Hotet om att stänga ner Focus CRS verksamhet nu när det krånglar till sig är säkert inte tomt på något sätt och då är det kanske inte alls så konstigt om Unionen skruvar upp volymen.
 
TEXT: Nikke Lindqvist, Sökmotorexpert.
Lindqvist.com tipsar Nikke Lindqvist om hur Unionen kan få sin sida att ranka ännu bättre i sökmotorresultatet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. […] Ajour.se: Nu använder facket Google-resultat för att sätta press på företag […]

  2. Anton says:

    Och det räckte med att Nikke skrev en artikel så hamnade han högre upp :p

  3. […] och företaget hotar med att lägga ner verksamheten. Unionen har svarat med att försöka slå mot ägaren till Focus CRS, Peak […]