En av världens största nyhetsbyårer, amerikanska AP, köper in sig svenska live-videotjänsten Bambuser. Det rapporterar företagen i ett gemensamt pressmeddelande idag.
Köpet, som innebär att AP är minoritetsägare i Bambuser, kommer efter en längre tids samarbeten där AP via ett exklusivt avtal har haft tillgång till Bambusersändningar. Det har i sin tur gett AP så mycket och kvalitativt videomaterial att man nu valt att investera i bolaget.
– Bambuser har visat sig vara den föredragna plattformen för ögonvittnen över hela världen som vill sända video och det har varit ovärderligt för AP under det senaste året. Det har gett oss tillgång till bilder av verifierbara nyhetshändelser som inte hade varit möjligt att komma över tidigare. Vidare har vi alltid varit djupt imponerade av tekniken hos det lilla men väldigt talangfulla teamet på Bambuser, säger Sandy Macintyre, AP:s chef för globala videonyheter som nu också tar plats i Bambusers styrelse.
AP menar att investeringen handlar om att försäkra sig om att de även fortsättningsvis kan leverera användargenererat innehåll. En trend och källa som kommer bli allt viktigare.
– Bevisen för att användargenererat innehåll kommer att fortsätta att växa i volym och betydelse är enkelt att se. Nästan en femtedel av världens befolkning har en smartphone och det är ett fenomenalt ögonvittnesredskap som Bambuser har gjort tekniskt möjligt. Det innebär att alla kan vara ett klick bort från att skapa live-nyheter som kommer att förändra hur världen tar emot de första rapporterna av en nyhetshändelse. Med AP och Bambuser arbetandes så nära är jag säker på att vi kan ta användargenererat innehåll till nya höjder, säger Sandy Mcintyre i ett pressmeddelande.
För Bambuser, som under en tid har fått kämpa hårt för sin överlevnad är det såklart en milstolpe som man nu passerar.
I Sverige har flera tidningsredaktioner nosat på tjänsten, men idag används det ännu inte i någon större utsträckning.