Peter Jöbacks insamling drog in 1.000 kr per minut


 
Idag kommer Peter Jöback att uppträda i P3’s Musikhjälpen och inför detta lade han på sin Facebooksida upp en bild där varje like av bilden skulle generera 1 kr till insamlingen. I enlighet med Internets glädje att sprida saker tog insamlingen under morgonen ordentlig fart (intressant nog i samband med att folk som arbetar på kontor började komma in till sina arbetsplatser). Precis innan bilden raderades likeades bilden 1 000 gånger per minut. Hade det fortsatt återstoden av dygnet i samma tempo hade han skänkt i runda slängar 750 000 kr. Trots att det från början inte nämndes något maxtak för insamlingen valde man att stoppa den vid 56 712 likes och lika många kronor.
Det ska bli intressant att se folks reaktioner under dagen men glädjande nog är det mestadels positiva kommentarer kring Jöbacks generositet. Som Lotta Kennergård skriver ”Men varför kommentera att det inte är tillräckligt, 56.712 kronor är mkt pengar, hur mkt skänker du själv???”
Vad tycker du? Är det fel att inte gå i mål med insamlingen när den fått sån fart att den hotar spräcka alla budgetar bara för att man inte satt maxnivå från början? För oavsett hur man ser på saken – det är en av de största enskilda gåvorna till Musikhjälpen än så länge under årets upplaga.
Foto: Emilia Geijer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Skeptisk says:

    Jag skulle vilja veta vem som verkligen skänker pengarna, för inte är det Peter Jöback iaf.

  2. Camilla says:

    Genomslagskraften hos Facebook måste ha tagit ”team Peter” helt på sängen och de fick lära sig den hårda vägen. Peter Jöback är definitivt väldigt generös. Han auktionerade till exempel ut en frukost med sig själv i skärgården och budgivningen slutade på 17.600 kr. Han kommer själv att skänka samma summa till Musikhjälpen. Det här är heller inte första gången han engagerar sig i att hjälpa barn som har det svårt.